همدان؛

توزیع 50 هزار اصله نهال جنگلی در استان همدان همزمان با هفته درختکاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از توزیع 50 هزار اصله نهال جنگلی در استان همدان همزمان با هفته درختکاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمدرضا همتی در نشست با اصحاب رسانه استان با اشاره به اینکه این برنامه با مشارکت نهادهای مربوطه انجام خواهد شد، گفت: همچنین حدود یکصد هزار بذر اصله نهال در بین کشاورزان و بهره برداران در این هفته توزیع خواهد شد.

وی  با اشاره به اینکه منابع طبیعی یک مقوله فرهنگی، اجتماعی و عمومی است، اظهار داشت: استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 882 هزار هکتار آن به شکل مرتع است که 43 درصد از مساحت استان و کمتر از یک درصد کل مراتع کشور را شامل می شود.

همتی افزود: استان همدان با توجه به جایگاه خاص اکولوژیکی و به علت برخورداری از تنوع آب و هوایی، اقلیمی، خاک و پوشش گیاهی مناسب از گذشته های دور یکی از قطب های مهم تولید و صدور گیاهان دارویی به مناطق مختلف کشور و حتی جهان بوده است.

وی ابراز داشت: در این استان بیش از 1500 گونه گیاهی یافت شده است که بیش از 350 گونه آنها مصارف خوراکی، دارویی و صنعتی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه استان همدان به دلیل وجود شرایط اقلیمی و آب و هوایی دارای 230 مترمربع سرانه فضای سبز است، یادآور شد: سطح جنگلکاری دست کاشت در این استان 4 هزارو 307 هکتار و مساحت اراضی جنگل طبیعی آن 35 هزارو 176 هکتار، سطح جنگل طبیعی 1441 هکتار و مساحت ذخیره گاه های جنگلی نیز 2 هزار و 795 هکتار است.

محمدرضا همتی در ادامه به میزان اراضی بیایانی در استان، خاطرنشان کرد: 65 هزار هکتار از اراضی استان در منطقه قهاوند در شهرستان فامنین و کبودراهنگ به علت کمبود شدید آبی و برداشت بی رویه آبهای سطحی و زیرزمینی در طی دو دهه اخیر به اراضی بیابانی تبدیل شده است.

این مسئول با اعلام هشدار نسبت به گسترش بیابان در مراتع گفت: سطح بیابانی استان همدان در دهه گذشته ۶ هزار هکتار بوده است که اکنون به ۶۵ هزار هکتار رسیده است.

محمدرضا همتی اظهار داشت: داوطلبان و فعالان محیط زیست ناجیان منابع آب و خاک به شمار می‌آیند و باید از ظرفیت آنها استفاده کرد.

وی بیان کرد: کشور ایران در نوار خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد و با وجودی که 1.2 درصد خشکی کره زمین را در اختیار داریم اما بیش از 3 درصد بیابان‌های دنیا در کشور ما متمرکز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: 30 درصد خشکی‌های جهان را داریم اما تنها 8 درصد از سطح کشور را جنگل تشکیل می‌دهد و در این میان سرانه جنگل در دنیا 6 هزار متر و در کشور ما 700 متر است.

همتی با اعلام اینکه در زمینه فرسایش خاک در وضعیت مناسبی قرار نداریم، گفت: سطح فرسایش خاک در دنیا 1.5 تن در هکتار است اما در کشور ما میزان فرسایش خاک 15 تن در هکتار است.

وی با بیان اینکه خاک و آب از نظر اهمیت همتراز هستند، عنوان کرد: 8 هزار گونه گیاهی در سطح کشور داشتیم که در ظرف چند دهه اخیر 7 هزار و 800 گونه آن منقرض شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه 3 برابر حد مجاز چرای دام در مراتع انجام می‌گیرد، اظهار داشت: سطح بیابانی استان همدان در دهه گذشته 6 هزار هکتار بوده است که با چرای بی‌رویه دام اکنون 65 هزار هکتار از مراتع استان بیابانی شدند.

وی شوری خاک، کاهش پوشش گیاهی، استفاده نامناسب از منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی را در پیشروی استان به سمت بیابانی شدن و از بین رفتن مراتع مؤثر دانست و افزود: بیشترین آسیب را بهره‌برداران و ذی‌نفعان طبیعت بر پیکره منابع طبیعی وارد کردند.

همتی با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست گفت: باید محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی کشور شناسانده شود و متناسب با آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه برای حفظ منابع طبیعی باید نظام آموزشی قوی و فراگیری شکل بگیرد، بیان کرد: تشکل‌های غیر دولتی حلقه ارتباطی ادارات برای حرکت در راستای اهداف پیش‌بینی شده هستند و باید از طرفیت آنها استفاده شود.

وی درپایان به برنامه های اجرایی درهفته آینده اشاره کردو اجرای مراسم جشن درختکاری وکاشت نهال؛قدردانی ازفعالان بخش منابع طبیعی ؛ نهال کاری وایجادفضای سبز بامشارکت دستگاهای اجرایی؛ تجلیل ازنمونه های قضات وکارشناسان حقوقی؛ احیاءمراتع وبیابان زدایی؛ اجرای مراسم باحضوراعضائ بسیج سازندگی وهمیاران طبیعت را ازجمله برنامه های هفته درختکاری عنوان کرد.

لازم به ذکراست ؛هفته درختکاری باشعارمدیریت جامع منابع طبیعی بامشارکت مردم از15اسفندبه مدت یک هفته دراستان آغازمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار