تبریز؛

سنتز نانوکاتالیست‌های مغناطیسی با کاربرد در صنایع دارو

به سرپرستی دکتر میرزا آقا بابازاده عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز سنتز نانو کاتالیست های مغناطیسی با کاربرد در صنایع دارو صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بابازاده، دانشيار گروه شيمي آلي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز و مجري اين كار پژوهشي، هدف از اجراي اين كار را سعي در ساخت يك نانوكاتاليست ناهمگن بر پايه نانو ذرات مغناطيسي آهن و دي اكسيد منگنز با ويژگي خاص در جهت اكسيداسيون گزينشي الكل ها به تركيبات كربونيل دار آلدهيدي و كتوني در محيط¬هاي آبي با هزينه پايين عنوان كرد.

وی افزود: این نانو کاتالیست ها مي تواند الكل ها را به طور انتخابي و با كارآيي بالا به آلدهيدها و كتون ها اكسيد نمايد، سادگی ساخت، سرعت بالا، زمان كم واكنش، كاهش آلودگي محيط زيست و قابليت بازيابي و مصرف مكرر کاتالیست به کار رفته از دیگر مزیت های این كار پژوهشي است.

بابا زاده در خصوص اهميت اين طرح گفت: امروزه تهیه کاتالیست های ناهمگن به ویژه نانوکاتالیست های مغناطيسي و بهبود كارآيي آنها در جهت تولید ترکیبات آلی و مواد دارویی، به یکی از شاخه های مورد علاقه شیمیست ها  تبديل شده است، آلدهیدها و کتون ها مواد اولیه بسیاری از داروها و مواد شیمیایی مهم در صنعت و آزمایشگاه بوده و از این رو تولید این ترکیبات از مواد اولیه در دسترس با روش هاي سنتزي با کارآیی بالا توجه ويژه اي را در علم شيمي و سنتزهاي شيميايي به خود جلب نموده است.

وی ادامه داد: اگرچه روش‌های مختلفی برای سنتز آلدهيدها و كتون ها از الكل ها ارائه گرديده است، اما در اکثر آنها نیاز به استفاده از واكنش گرهاي زيان آور و حلال های آلوده كننده محيط زيست بوده و علاوه بر اين جداسازی و خالص‌سازی محصولات از مواد اوليه و واكنش گرها كار مشكلي بوده و در برخي موارد بازده محصول ممكن است پایین باشد. بنابراین رفع این مشکلات ضرورت بالایی دارد.

عضو هیأت علمی واحد تبریز در خصوص مزیت نانوکاتالیست معرفی شده در این کار پژوهشي عنوان کرد: این نانوکاتالیست مغناطيسي انجام واكنش را در دمای اتاق امکان‌پذیر نموده و علاوه بر آن منجر به کاهش چشم گیر در زمان انجام واكنش مي گردد. از مزيت ديگر اين كار پژوهشي مي توان به تهيه محصولات آلدهيد و كتوني با بازده بسيار بالا در مقايسه با ساير روش ها اشاره نمود. از طرفی ديگر، پس از پايان واكنش تنها با اعمال یک میدان مغناطیسی خارجی توسط يك آهنربا مي توان نانوكاتاليست مورد استفاده را بازیافت نموده و بدون تغییر چشمگیر در میزان فعالیت آن، چندین بار ديگر آن را مورد استفاده مجدد قرار داد.

وی افزود: اين روش علاوه بر اينكه نیاز به استفاده از حلال‌های آلی و سمی در تولید آلدهيدها و كتون ها پرکاربرد در ساخت مواد دارویی را مرتفع می‌سازد، با توجه به قابليت بازيابي و استفاده مكرر از نانوکاتالیست سنتزشده، هزینه‌های فرایندی واكنش نيز كاهش يافته و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه  مي باشد. این نانوکاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی سنتز گرديده و ساختار آن توسط روش هاي مختلف شناسايي از قبيلFTIR, EDX, TGA, XRD, CHN, SEM, TEM مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق گزارش، اين كار پژوهشي به سرپرستي دكتر بابازاده در قالب يك تيم تحقيقاتي از دانشگاه هاي آزاد اسلامي واحد تبريز، رازي كرمانشاه، كاشان و اروميه صورت پذيرفته و نتايج آن در مجله بين المللي  RSC Advances در كشور انگلستان با نمايه ISI (سال 2015 ، جلد 5 ، شماره 112 ، صفحات 92335 الي 92343) به چاپ رسيده است.

دكتر بابازاده دانشيار پايه 16 گروه شيمي آلي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز بوده كه تا به حال موفق به چاپ 52 مقاله ISI و علمي پژوهشي و ارائه 135 مقاله در كنفرانس هاي ملي و بين المللي گرديده و در  سال هاي 1385و 1386و 1392 به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز و در سال 1388 به عنوان پژوهشگر برتر استان آذربايجان شرقي انتخاب و معرفي گرديده است. نامبرده داراي 4 طرح پژوهشي خاتمه يافته بوده و تا به حال راهنمايي پايان نامه بيش از 90 دانشجوي كارشناسي ارشد شيمي را عهده دار بوده است. وي در كارنامه اجرايي خود معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز و رياست دانشگاه آزاد اسلامي واحد بستان آباد را در سال هاي قبل دارا مي باشد.   

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.