49 درصد دانشجویان اضافه وزن دارند

رئیس مرکز سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اعلام گسترش طرح تحول سلامت برای دانشجویان از اضافه وزن و چاقی 49 درصد دانشجویان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد اسماعیل مطلق  گفت: حدود 20 میلیون جوان 18 تا 30 سال در کشور داریم که در معرض انواع مخاطرات سلامت از جمله بیماریهای واگیر مانند ایدز و هپاتیت و بیماریهای غیر واگیر هستند.
وی ادامه داد: از این تعداد پنج میلیون نفر دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی هستند که بین پنج تا 11 سال مهمان دانشگاه هستند بنابراین می توانیم برای آنها برنامه های ارتقای سلامت اجرا کنیم.
مطلق با اشاره به جزئیات برنامه ارتقای سلامت دانشجویان گفت: برای اجرای این برنامه بسته های مختلفی شامل تغذیه سالم، بسته خدمات دهان و دندان، بسته سلامت روان، و بسته کنترل بیماریهای مزمن و اعتیاد تدوین شده است که از سال آینده با همکاری دانشگاهها اجرا می شود.
وی افزود: برنامه ارتقای سلامت دانشجویان که بخشی از طرح تحول سلامت است، تمام ابعاد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را در بر می گیرد. در سال اول این برنامه که در سال 95 اجرا می شود، دانشجویان سال اول تحت پوشش قرار می گیرند و به مرور دانشجویان سالهای بالاتر زیر پوشش این خدمات قرار می گیرند.
رئیس مرکز سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: رویکرد این برنامه ها توسعه خدمات پیشگیری، ارتقای سطح سلامت دانشجویان و جوانان است که با همکاریهای بین بخشی برنامه های آن تدوین شده است. این برنامه ها در سال 95 در 18 دانشگاه اجرا می شود و در سال 96 در کل دانشگاههای کشور به اجرا در می آید.
مطلق افزود: با اجرای این برنامه خوابگاههای دانشجویان نیز زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار می گیرد و اگر دانشگاههای وزارت علوم یا دانشگاه آزاد مراکزی برای ارائه خدمات سلامت داشته باشند، وزارت بهداشت این مراکز را تجهیز می کند و نیروهای لازم را اعم از پزشک، روانشناس، نیروهای متخصص لازم این مراکز فرستاده می شوند.
رئیس مرکز سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت به ارزیایی وضعیت سلامت دانشجویان در سال 93 اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج این ارزیابی که 63.3 درصد شرکت کنندگان آن دختر بودند، 18.4 درصد دانشجویان لاغر بودند، 38.8 درصد اضافه وزن داشتند، 9.7 درصد چاق بودند، 6.5 درصد ناهنجاری رفتاری داشتند و 6.5 درصد اختلال غدد تیروئیدی داشتند.
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.