زاهدی طی نشست خبری مطرح کرد؛

تقدیر و اهدای دکتری افتخاری به پروفسور لطفی‌‌زاده در دانشگاه تهران

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تقدیر پروفسور لطفی‌‌زاده دانشمند ایرانی‌تبار و اهدای دکترای افتخاری به وی در دانشگاه تهران خبر داد.

تقدیر و اهدای دکتری افتخاری به پروفسور لطفی‌‌زاده در دانشگاه تهران
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان طی نشست خبری امروز (یکشنبه 16 اسفند) از برگزاری مراسم نکوداشت برای پروفسور لطفی‌زاده دانشمند ایرانی تبار ساکن آمریکا خبر داد.

رئیس کمیسیون آموزشٰ تحقیقات و فناوری گفت: زاده از پدر و مادری اردبیلی متولد شده و پس از تحصیل در دبیرستان البرز و دانشکده فنی دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت.

وی با اشاره به انقلاب علمی که زاده برپا و ابعاد پیچیده دانش را با زبانی سهل و متناسب با خلق و خوی انسان مطرح کرده است، اظهار داشت: زاده در سال 1965 نظریه سیستم‌های «فازی» را به دنیا معرفی کردکه در آن سال‌ها به شدت با آن مقابله می‌شد چرا که تا آن زمان از منطق دو ارزشی «صفر و یک» استفاده می‌شد.

زاهدی با بیان اینکه زاده منطق صفر و یک را در بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی قابل تعمیم نمی‌دانست، تصریح کرد: نظریه سیستم‌های فازی بسیاری از قفل‌هایی که قرن‌ها در جهان علم بسته بود شکست.

نماینده مردم کرمان افزود: اهدای 9 مدال علمی و 24 دکترای افتخاری از دانشگاه‌های کشورهای گوناگون به زاده و عضویت وی در هیأت‌های مشورتی مطالعات فازی بسیاری از کشورها از افتخارات این دانشمند است.

وی همچنین با یادآوری اخذ نشان افتخار «بنجامین فرانکلین» در سال 2009 از سوی زاده بیان کرد: پروفسور زاده علاقه بسیاری به جمهوری اسلامی ایران و میهن خود دارد هر چند که به علت اینکه تا 5 سالگی ساکن باکو بوده است برخی به دنبال مصادره او به نام خود هستند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: پروفسور زاده همیشه با افتخار از ایران نام می‌برد و در موضوع برجام جزء چند دانشمند ایرانی مقیم آمریکا بود که به کنگره این کشور نامه نوشت و خواست که در موضوع هسته‌ای با ایران توافق حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه زاده هیچ گاه تحت تأثیر فشارهای روانی علیه نظریه علمی‌اش قرار نگرفت، بیان داشت: نظریه فازی امروز در تمام کشورها به ویژه کشورهای صنعتی حرف اول را در زمینه کاربردی می‌زند و به عنوان مثال در ژاپن دو هزار محقق در مقطع دکترا در زمینه آن به پژوهش مشغولند.

زاهدی از کاربرد سیستم فازی در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی از جمله پزشکی، اقتصادی، مدیریتی، کنترل، راکتورهای هسته‌ای، سیستم ایمنی ترمز، ترن‌ها، بالگردها و لوازم خانگی سخن گفت و با تأکید بر اینکه امروز تفکر زاده وارد خانه‌های مردم شده است، گفت: از آنجا که پروفسور زاده بالای 90 سال عمر دارد و پزشکان اجازه مسافرت به وی نداده‌‌اند، روز سه‌شنبه 18 اسفند با هماهنگی دانشگاه تهران دکترای افتخاری به نماینده پروفسور زاده اهدا می‌شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: صبح سه‌شنبه مجموعه همایش‌های علمی در پردیس دانشکده فنی برگزار خواهد شد و مراسم اهدای دکترای افتخاری و تجلیل از مقام علمی پروفسور لطفی زاده در دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در میدان انقلاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار