قزوین؛

پر کردن دندان با مواد سفید رنگ یا تیره ؟

پُر کردن دندان، برای ترمیم ترک های جزیی، پوسیدگی دندان یا آسیب های وارد شده به سطح دندان استفاده می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛به گفته دکتر فهیمه نوری متخصص ترمیمی دانشکده دندانپزشکی قزوین مواد پُر کردن، می توانند حتی خارج از سطح دندان  برای بهبود وضعیت گاز گرفتن یا جویدن استفاده شوند.

دکتر فهیمه نوری گفت :  کامپوزیت، یا همان ماده همرنگ دندان و آمالگام، یا همان ماده سیاه یا نقره ای رنگ دو نوع ماده ترمیمی هستند که  بیشتر از سایر مواد در دندانپزشکی،  به کار می روند.

به گفته دکتر فهیمه نوری، ازماده کامپوزیت ، بیشتر در دندان های جلویی وماده آمالگان  در دندان های عقب استفاده می شود.

 وی افزود :  بعضی از مراجعه کنندگان (بویژه بانوان) به درمانگاه ها و مطب های دندانپزشکی، خواهان این هستند که دندان های عقب آنان هم برای زیبایی بیشتر با ماده سفید رنگ پُر شود.

 متخصص ترمیمی دانشکده دندانپزشکی قزوین افزود :  از آن جا که در ناحیه خلفی دهان، دندان های آسیای کوچک و بزرگ حضور دارند و این دندان ها نقش اصلی را در جویدن بازی می کنند  بهتر است که در ترمیمشان از آمالگام(ماده سیاه یا نقره ای ) استفاده شود.

دکتر فهیمه نوری یاداور شد : البته  امروزه کامپوزیت هایی با استحکام بسیار زیاد ساخته می شود که مخصوص دندان های آسیا است و بسیار عالی عمل می کند.

وی با اشاره به تفاوت های دیگر از کامپوزیت و آمالگام گفت :  آمالگام، چسبندگی به دندان ندارد و باید آنقدر آن را تراش داد تا حفره ای به شکل گیردار ایجاد شود اما کامپوزیت به شکل دیگری به دندان چسبانده می شود  و نیاز به تراش بیش از حد نیست.

دکتر فهیمه نوری ادامه داد : استحکام آمالگام بیشتر است، ولی فقط استحکام مهم نیست، بلکه قدرت چسبندگی به دندان مهم تر است.

*نشانه های پوسیدگی دندان

مهسا اصفهانی  دندانپزشک هم گفت : هر نوع تغییر رنگ، یا به اصطلاح، سیاه شدن رنگ دندان، به عنوان پوسیدگی شناخته نمی شود.

وی افزود :  در بسیاری از موارد  پوسیدگی سطحی به علت متوقف شدن، نیازی به ترمیم ندارد و تنها با رعایت بهداشت، می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد

 متخصص ترمیمی دانشکده دندانپزشکی قزوین ادامه داد : در بسیاری از موارد، پوسیدگی از بین دندان ها، یعنی جایی که مسواک به آن دسترسی ندارد، شروع می شود.

به گفته مهسا اصفهانی ، علاوه بر مسواک زدن -که تمام سطوح به جز سطوح بین دندانی  را پاکیزه می کند-، برای حذف پلاک و جلوگیری از پوسیدگی بین  دندانی، نیازمند استفاده منظم از نخ دندان خواهیم بود و باید حداقل یک بار در روز این کار  به درستی انجام شود.

وی همچنین توصیه کرد برا ی سلامت دندان ها هر شش ماه یک باربرای جلوگیری از بروز رخداد پوسیدگی وسیع و مخرب به دنپزشک مراجعه کنید .
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
واقعا عالی بود خبر ساخته شدن کامپوزیت با چسبندگی و استحکام بالا خوشحالم کرد ممنون بابت سایت قشنگتون
آخرین اخبار