ناخن آرایی یا ناخن آزاری؟

کاشت ناخن، زیبایی که امروزه طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرده و آرایشگاه ها محلی برای رفت و آمد دختران جوان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها دختران جوان به دنبال زیبایی هستند و زیبایی خود را در آراستن ناخن هایی می دانند که در سلامتی آن ها نقش دارد به طوری که بسیاری از آن ها به جز مسایل بهداشتی مشکل شرعی نیز ایجاد می کند .

در تمام بروشورهای تبلیغاتی آرایشگاه‌ها، بخشی به کاشت ناخن اختصاص دارد که هزینه آن، بسته به محل جغرافیایی سالن‌های آرایش  هزینه ای متفاوت دارد و ممکن است از 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان متغیر باشد حال علاوه بر پر هزینه بودن ، کاشت ناخن در زمانی حدود ۲ ساعت انجام می‌شود.

برای این منظور سطح ناخن به وسیله سوهان‌های برقی تراشیده می‌شود تا جایی که تنها لایه بسیار نازکی از ناخن باقی بماند. علت این تراشیدن این است که وقتی از ژل یا پودرهای مخصوص برای فرم دادن به ناخن استفاده می‌کنند، ظاهری برجسته نداشته باشد. 
جدا از کاشت ناخن تزیین ناخن نیز داستان جدای از خود را  دارد و بسیار متنوع و پیچیده است؛ از کاشت ناخن، فرنچ و مانیکور پتیکور و پانچ ناخن گرفته تا لاک و استمپ ناخن.

به ناخن های طبیعی تان اجازه نفس کشیدن بدهید
دکتر نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو گفت: استفاده طولانی مدت از ناخن‌های کاشته شده ی یک بار مصرف تا ناخن‌های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث واکنش‌های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود.

خانم‌هایی که از ناخن‌های مصنوعی و کاشته شده برای زمان طولانی استفاده می‌کنند، ممکن است مشاهده کنند که ناخن‌های طبیعی آنها نازک‌تر و مات‌ تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شوند. اگر اصراری برای استفاده از ناخن‌های مصنوعی وجود دارد، این ناخن‌ها باید هر ۳ ماه یک بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن‌های طبیعی استراحت کنند.

چسب هایی که حساسیت ایجاد می کنند
امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در خصوص کاشت ناخن گفت: کاشت نا خن در واقع یک روشی است که ناخن های مصنوعی روی ناخن قرار داده می شود ،چند مشکل ممکن است داشته باشد یکی اینکه  کاشت ناخن ممکن است باعث تخریب ماده ی سازنده ناخن شود و زمانی که ناخن در می آید خراب رشد کند ، دوم اینکه چسب هایی که  برای کاشت یا  چسباندن ناخن استفاده می شود باعث ایجاد حساسیت پوستی  بدی روی صفحه ی ناخن  می شود.

وی ادامه داد: اصولا کاشت ناخن به دلیل  آسیب هایی که به ناخن می زند زیاد توصیه نمی شود مگر موارد خاص که فردی به هر دلیلی ناخن هایش تخریب شده باشد یا  فردی که به هر دلیلی ناخن هایش  در اثر ضربه یا تروما آسیب دیده می توانند از کاشت ناخن استفاده کنند در غیر این صورت کاشت ناخن آسیب های جدی به صفحه ی ناخن  وقسمت های سازنده ناخن وارد می کند و باعث تخریب ناخن می شود.

پاک کننده های لاک سطح ناخن را تخریب می کند
احسانی در زمینه کاشت ناخن به مدت طولانی تصریح کرد:هر چه قد مدت زمانی که ناخن مصنوعی روی ناخن  قرار می گیرد کمتر باشد آسیب کمتری به ناخن وارد می کند  و هر چقد طولانی تر باشد آسیب بیشتری وارد می کند هم چنین  سوهان زدن و مانیکور نیز در طولانی مدت باعث سست شدن، شکنندگی و از بین رفتن قوام ناخن می‌شود و اگر تعداد دفعات کوتاه باشد شادابی ناخن برگشت پذیر است اما در صورتی که این اعمال به طور طولانی مدت انجام شود، ممکن است تخریب بافت ناخن دائمی باشد و درمان‌های دارویی نیز جواب ندهد.

وی تاکید کرد: استفاده از لاک و دیگر پوشش‌ها که برای ناخن استفاده می‌شود ممکن است بی‌ضرر باشند اما استفاده از آستون و پاک کننده‌های لاک می‌توانند باعث تخریب سطح آن و یا شکنندگی آن شوند.

اگر می خواهید ناخن های زیبایی داشته باشد...
 این متخصص پوست و مو با اشاره به علت شکنندگی ناخن عنوان کرد: معمولا شکنندگی ناخن ها به دلیل کمبود آهن ، روی یا ضربه و تروما اتفاق میفتد باید دقت کرد که مواد مغذی، آهن ،روی طبیعی باشد و تروما و ضربه کمتر به ناخن وارد شود ،تماس طولانی با آب و خشکی  بعد از آب معمولا باعث می شود که ناخن شکننده تر شود و باید به این موارد توجه جدی شود .

احسانی خاطر نشان کرد: برای درمان شکنندگی ناخن ها باید در ابتدا باید شستشوی مکرر دست‌ها و استفاده از آب سرد و گرم به صورت متناوب را محدود کرد. استفاده از کرم‌های نرم‌کننده دست پس از شستشو نقش موثری در استحکام ناخن دارد. از دیگر روش‌های مقابله با شکستگی ناخن، استفاده از مواد مکمل تغذیه‌ای و گاه داروهای موضعی است که تجویز این داروها بر عهده متخصصان است.

تشخیص بیماری ها با تغییر رنگ سطح ناخن 
احسانی در خصوص مهم ترین ویژگی های یک ناخن خوب بیان کرد:به هر حال ناخن علی رغم اینکه بافت آن مرده است ولی قسمتی از بافت ناخن زنده است ،ناخن یک قسمتی به اسم ماتریکس یک قسمتی به نام صفحه ی ناخن و یک بستری به نام بستر ناخن دارد.،یه ناخن خوب باید قسمت هلالی آن که زیر  قسمت جلویی ناخن است کاملا مشخص باشد بافت های اطراف ناخن  و در واقع چین هایی که از زیر ناخن به روی ناخن می آید کاملا به ناخن چسبیده باشند ،بعضی    از افراد کناره های ناخن را دستکاری می کنند که باعث نفوذ عفونت و باکتری و قارچ به زیر ناخن می شود و باعث عفونت های اطراف ناخن می شوند.

در واقع بستر ناخن باید یک ته رنگ صورتی داشته باشد این نشان می دهد  که فرد کم خونی ندارد  وکسی که کم خونی دارد این به سمت سفید شدن می رود،تغییراتی زیر صفحه ی ناخن ممکن است اتفاق بیفتد که هر کدام  از این تغییرات می تواند  نشان دهنده ی  بیماری هایی کلیوی ،کبدی یا بیماری های قلبی باشد که ما از روی این تغییرات می توانیم متوجه شویم که فرد چه بیماری داخلی دارد مثلا پرکاری تیروئید باعث می شود ناخن از بستر خود بلند شود.

افرادی که ناخن‌های آنها تحت تاثیر ضربه‌های زیادی  قرا می گیرد مانند تایپیست‌ها باید از وارد آمدن ضربه زیاد به ناخن‌های خود جلوگیری کنند و مراقب سلامت آنها باشند. و  تا زمانی که تحت شرایطی قرار بگیرند که مجبور شوند کاشت ناخن را انجام بدهند این کار را به هیچ عنوان انجام ندهند.

گزارش از هدیه عباسقلی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار