برگزاری انتخابات 94؛ قبولی یا مردودی دولت؟!+ تصاویر

دولت مجری برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود باید دید دولت در برگزاری این انتخابات چگونه عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 1394، سال مهمی از لحاظ سیاسی بود که در آن انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

برگزاری سالم انتخابات و تلاش برای حضور حداکثری مردم یکی از چالش‌های دولت یازدهم بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پیام نوروزی خود در آغاز سال 94 به موضوع انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال جاری اشاره کرد و گفت:  باید با همدلی و همزبانی، شاهد برگزاری انتخابات بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باشیم انتخاباتی با حضور و مشارکت گسترده مردم و همه جناح‌های سیاسی که قانون اساسی را قبول دارند؛ انتخاباتی که موجب مباهات و فخر ما در سراسر دنیا شود.

عملکرد دولت در انتخابات 94

دولت از سال 93 و ابتدای سال 94 مقدمات برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را آغاز کرده بود تا بتواند این چالش مهم را بدون نگرانی از میان بردارد. در سخنان وزیر کشور و مسئولان دولتی از ابتدای سال می‌توان به اهمیت انتخابات مجلس در سال گذشته پی برد.

اسحاق جهانگیری در سفر خود به مشهد در اردیبهشت‌ماه در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتخابات اظهار داشت: بی تردید انتخاباتی برگزار خواهد شد که کمترین شبهه قانونی در آن وجود نداشته باشد .

عملکرد دولت در انتخابات 94

همچنین دکتر روحانی زئیس در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در خردادماه 94 برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت فرای جناح و حزب است و در انتخابات مجری قانون است، اظهارداشت: رای مردم بسیار مهم است و در اسلام نیز بر آن تاکید شده است و استانداران و فرمانداران در برابر هیچ حزب و فشاری نباید مرعوب شوند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید انتخاباتی برگزار کنیم که مایه آبروی نظام شود، افزود: هیچ تفکر سیاسی و جناحی در کشور به دلیل داشتن ریشه‌های دینی، فکری، اعتقادی و علمی قابل حذف نیست و البته انتخابات نیز بدون رقابت امکان پذیر نیست. در جامعه ما افکار متفاوت وجود دارد و همه در بیان نظر و افکار خود آزادند، بنابراین در این جامعه جناح‌ها و به نوعی احزاب حضور دارند.

روحانی تصریح کرد: انتخابات بدون رقابت امکان‌پذیر نیست و باید همه شرایط رقابت را فراهم کنیم تا الگوی جمهوری اسلامی ایران را آنگونه که شایسته است به دنیای اسلام، منطقه و جهان معرفی کنیم.

رییس جمهور با ابراز تأسف از اتهامات، شایعات و برچسب‌هایی که به افراد مختلف زده می‌شود، گفت: همه ما در درون جامعه اسلام، قانون اساسی، انقلاب، امام(ره) و رهبری را قبول داریم، بنابراین هر گروه جناح و حزبی که قانونی است، باید بتواند فعالیت قانونی کند. معیار صلاحیت و عدم صلاحیت افراد در چارچوب قانون، بر مبنای نظرمراجع قانونی است و نه چیز دیگر. به هیچ وجه در انتخابات به اتهامات و شایعات نمی توانیم توجه کنیم.

روحانی افزود: دولت به هیچ‌وجه به عنوان حامی این جناح یا آن جناح وارد انتخابات و درگیر جریان‌های سیاسی نخواهد شد، زیرا دولت، فرای جناح‌ها ، احزاب و تجمعات سیاسی است و تنها به عنوان مجری قانونی وارد عمل می‌شود. درست است که دولت باید پایش را از رقابت‌های سیاسی بیرون بکشد، اما نباید اینگونه باشد که قوای دیگر و شبه دولتی‌ها و سایر جمع‌های قدرتمند حق داشته باشند، به عنوان حامی جریان‌های سیاسی وارد انتخابات شوند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه رییس‌ جمهوری دارای دو حیثیت رییس دستگاه اجرایی و پاسدار قانون اساسی است، تصریح کرد: نباید بخاطر انتخابات کاری کنیم که دینمان را برای دنیای دیگران بفروشیم. بدون تردید مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جایگاه رفیعی دارند، مهم این است که مردم چه کسی را از بین افراد صاحب صلاحیت به عنوان اصلح برمی‌گزینند.

رییس جمهور ادامه داد: مبادا در هیچ‌کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار و یا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصی است زیرا این حرف برای انتخابات سم است. همه مقامات و صاحبان قدرت و مدیران رده بالای کشور که مسئولیتشان فراتر از احزاب و جناح‌ها است باید به شیوه ای عمل کنند که این تهمت به آنها زده نشود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید گذاشت انتخابات شفاف و رقابتی برگزار شود و مردم مطمئن باشند که رأی آنها به عنوان حق‌الناس بر کرسی خواهد نشست، خطاب به فرمانداران و مدیران انتخابات وزارت کشور، گفت: به همه شما به صراحت می‌گویم در ماجرای انتخابات در برابر هیچ حزب، جریان و گروهی مرعوب واقع نشوید و در عین حال در برابر هیچ جریانی نیز مفتون نباشید و به آنچه حق و اصل است پایبند باشید، زیرا انتخابات یعنی عدالت و عدالت یعنی فرصت برابر برای همه مردم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تفاوت انتخابات در رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی گفت: در نظام اسلامی انتخابات تشریفاتی و تزیینی نیست و مشروعیت سیاسی و حتی بخشی از مشروعیت دینی از آرای مردم بدست می آید.

روحانی با بیان اینکه در روند برگزاری انتخابات نباید هیچ‌سوء ظنی ایجاد شود، گفت: جریان رأی‌گیری و شمارش آرا باید به گونه ای باشد که شفافیت و سلامت انتخابات پیش‌روی همه مردم آشکار شود. ان‌شاء‌الله انتخابات خوب، شفاف و رقابتی که مایه آبروی نظام است، برگزار خواهد شد و دست‌اندرکاران وزارت کشور، همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند صندوق‌ رای را حق‌الناس و امانت در نظر خواهند گرفت.

عملکرد دولت در انتخابات 94

جهانگیری در همایش فرمانداران سراسر کشور با تاکید براینکه هیچ مقام دولتی و هیچ نهاد حاکمیتی حق ندارد در انتخاب مردم دخالت کند گفت: همه موظف هستیم انتخابات را خوب و قانونمند برگزار نماییم.

وی افزود: اینکه عده ای سعی می کنند خبر دروغی بسازند و در رسانه های متکی به خودشان منتشر کنند و فرمانداران و دولت را منفعل سازند، نباید ما را فریب دهد زیرا وقتی که می‌گوییم دولت یازدهم چکیده مدیران نظام و متشکل از افرادی مجرب و کار کشته است یعنی دیگران نمی توانند ما را با اینگونه حرف ها و مسائل بترسانند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما مصمم هستیم انتخابات به شکل قانونمند، دقیق و در چارچوب قوانین برگزار شود.

عملکرد دولت در انتخابات 94

گفتنی است، روحانی و دیگر اعضای کابینه بارها درباره عدم دخالت دولت در انتخابات و دوری از حمایت کاندیداهای خاص تاکید کردند.

برای مثال رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان در دانشگاه شریف  حضور فعال در فضای انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: این که مجلس آینده چگونه باید باشد، بسیار موضوع مهمی است اما در انتخابات دولت به جناح ها توجه نمی کند بلکه به مجلسی توانمند برای دفاع از منافع ملت می اندیشد . باید کسانی در مجلس حضور یابند که منافع شخصی و جناحی خود را بر منافع ملی ترجیح نداده و دلسوز مردم باشند.

عملکرد دولت در انتخابات 94

همچنین دولت برای برگزاری بهتر انتخابات در تلاش بود تا مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس را فراهم کند به همین منظور در جلسه هیئت دولت در دهم خردادماه گزارش وزارت کشور درخصوص برگزاري رايانه‌اي انتخابات مطرح گرديد.

رييس جمهور با توجه به همزماني دو انتخابات مهم مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در سال جاري، برگزاري مطلوب انتخابات را از مهمترين کارهاي سياسي هر دولت ذکر کرد و ضمن تشکر از وزارت کشور اظهار داشت که موضوع برگزاري الکترونيکي انتخابات از خيلي وقت پيش مطرح بوده است و با توجه به اجراي آزمايشي آن در تعدادي از حوزه‌ها در انتخابات قبلي مجلس شوراي اسلامي و کسب آمادگي‌هاي لازم و اجراي الکترونيکي انتخابات با توجه به تجارب ساير کشورها و تجربه داخلي مهم است.

روحاني با بيان اينکه نظام ما براساس قانون اساسي و معيارهاي شرعي و مردم سالاري يک نظام انتخاباتي و مبتني بر آراي مردم است، دست اندرکاران انتخابات را به کسب آمادگي هاي ضروري براي اجراي مطلوب انتخابات توصيه نمود.

هيأت وزيران پس از بحث و تبادل نظر، اجراي الکترونيکي انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري در کلان شهرها را به روش رايانه اي مورد تصويب قرار داد.
همچنین بررسی لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسایل مربوط به انتخابات به منظور ایجاد ساز و کار لازم برای قانونمند کردن فعالیت‌های مالی مربوط به انتخابات احزاب و تشکل‌های سیاسی مجاز و نامزدها، در جلسه دیگر هیئت وزیران نیز ادامه یافت و ضمن تصویب این لایحه، مقرر شد که با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

رییس جمهور در جلسه هیئت دولت در ششم دی‌ماه از تلاش های وزارت کشور دربرگزاری متین ومنظم مرحله ثبت نام نامزدها در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که با استقبال گسترده انجام شد، تقدیر و ابراز امیدواری کرد که حضور پرشور و پرشکوه مردم در انتخابات به خلق یک حماسه سیاسی دیگر بینجامد.

وی با تاکید بر رعایت قانون در همه مراحل انتخابات خاطرنشان کرد: بنای دولت اجرای سالم و قانونی انتخابات و تامین همکاری همه نهادهای ذیربط خواهد بود.

عملکرد دولت در انتخابات 94

در 22 دی‌ماه نمایندگان مجلس با حذف مواد مربوط به برگزاری الکترونیکی انتخابات از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات عملاً برگزاری الکترونیکی انتخابات را منتفی کردند.

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که با اصلاحاتی در جلسه 22 دی ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود؛ در جلسه هفتم بهمن ماه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفتت. نمایندگان مجلس در آن مصوبه بخش های مربوط به انتخابات الکترونیک را حذف کرده و ادامه کار را بر عهده وزارت کشور و شورای نگهبان گذاشته بودند.

اما نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت که طبق قانون اساسی "برگزاری انتخابات باید به موجب قانون عادی باشد" و چون در طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس که اخیرا در مجلس نهم بررسی شد پیش بینی مشخصی در مورد برگزاری الکترونیک گنجانده نشده، شورای نگهبان با این شیوه برگزاری موافق نیست.

عملکرد دولت در انتخابات 94

همچنین سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخاباتدر رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیکی گفته بود: این موضوع در شورای نگهبان مطرح شده اما باتوجه به محدودیت‌های وقت و زمان و نتیجه بررسی‌ها و گزارش‌هایی که دراین رابطه واصل شده بود، مجموعا به این نتیجه رسیدیم که برای این دوره از انتخابات آمادگی کافی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود ندارد. به گفته ره پیک برای برگزاری انتخابات الکترونیکی با برخی خطرات و ریسک‌هایی مواجه هستیم که نمی‌‌توان با وجود این خطرات و ریسک‌ها اقدام به برگزاری انتخابات الکترونیکی کنیم.

سرانجام شورای نگهبان با برگزاری انتخابات بصورت رایانه‌ای مخالفت کرد و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مانند گذشته و بصورت دستی انجام شد.

ضریب بالای امنیت در انتخابات آتی/ نصب دوربین در محل اخذ رأی به معنای دخالت در رأی مردم نیست

محسن نسج همدانی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان از ضریب بالای امنیت در انتخابات آتی و نصب دوربین در محل اخذ رأی خبر داد و گفت: امروز منتظر هستیم در سال 94 یک امنیت خوب برای انتخابات فراهم شود بنابراین اگر گفته شود، سستی، کاهلی و تساهل در این راستا وجود دارد به صلاح نیست.

وی افزود: برخی از اقدامات امنیتی  که باید انجام شود  به بخش‌های فیزیکی و غیرفیزیکی تقسیم شده است و هرگاه فیزیکی شود به طبع اسم نیروی انتظامی به خاطر می‌آید که باید بسیاری از کارها را به یگان‌های ویژه اجرایی نیروی انتظامی از جمله سپاه پاسداران و ارتش بسپاریم  آنها نیز برای این کار کاملا آماده هستند هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است نیروی انتظامی نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت دارد امنیت خیابانی و میدانی برعهده این نیروست و در کنار آن سپاه پاسداران، ارتش و در لایه پنهان‌تر وزارت اطلاعات نقش ایمن‌سازی را تأمین خواهد کرد.

همدانی در ادامه تصریح کرد: بخش غیرفیزیکی امنیت مربوط به ایمن سازی سایبری است که  بسیاری از ارکان امنیت در این راستا ایفای نقش می‌کنند تا بتوانند فضا را برای برگزاری انتخابات سالم محیا کنند انتخابات بنا بر روندی که طی می‌کند در زمان مقرر خود انجام خواهد شد طرح‌های جامع اطلاعاتی و امنیتی‌ به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تهران ارائه شده و بر روی آنها کار کارشناسی انجام شده است نشست‌های تخصصی برگزار شده و نقاط ضعف خود را می‌شناسیم و نقاط قوت خود را تقویت  خواهیم کرد،  البته  در این بین همواره منتظر حوادث غیرمترقبه نیز هستیم چرا که همه چیز در اختیار ما نیست، همواره مواردی که امنیت را از بین می‌برد قابل پیش‌بینی است در عین حال یک گروه متوسط و آماده خواهیم داشت که در صورت بروز هر گونه حوادث بتوانیم در آن واحد آن را مدیریت کنیم. بنابراین به علت اهمیتی که اصل انتخابات دارد همه ارکان در حوزه امنیتی و انتظامی باید آماده باشند و معاونت امنیتی واستانداری تهران بعنوان یک قسم از مجموعه ستاد انتخاباتی تهران همه مقدمات را برای برگزاری انتخاباتی سالم فراهم کرده است.

وی درباره نصب دوربین در شعب اخد رای خاطرنشان کرد:  برای تأمین امنیت هرکاری که لازم باشد باید انجام شود، قرار نیست که ما تابع احساسات برخی از افراد، جریانات و نگاه‌هایی باشیم که برای آن اسم‌گذاری اشتباه بکنند نصب دوربین در محل اخذ رأی قطعا و یقینا به معنای دخالت در رأی مردم نیست و مطمئنا در پروسه تأمین امنیت بیشتر انتخابات خواهد بود، اصلا دخالتی در امور فردی و شخصی افراد در هنگام ارائه رأی نیست، دوربین‌ها تامین کننده امنیت در  شعبات اخذ رای هستند و ما در این شعب ها به این توجه نمی کنیم که  چه کسی می‌آید و می‌رود، زاویه دوربین‌ها را به گونه‌ای تنظیم خواهیم کرد که مردم مطمئن باشند که به هیچ وجه خدشه ای در آرای آنها نخواهد بود.
 
همدانی در پاسخ به این سوال که دوربین‌های مستقر در شعب‌ اخذ رای دقیقا چه چیزی را ثبت خواهند کرد، گفت: وقایعی که در یک حوزه رخ می دهد از جمله رفت و آمدهای مشکوک و یا وقوع برخی از احتمالات امنیتی در  دوربین ثبت می‌شود. گاهی اوقات ممکن است نتوان با برخی از اتفاقات مقابله کرد  اما بررسی یک اتفاق پس از وقوع آن برای ما مهم است،‌در این راستا با توجه به حوادث تروریستی که در برخی از کشورهای منطقه  از سوی گروه‌های تروریستی داعش و القاعده رخ می دهد دوربین‌های مستقر در شهر این حوادث را ضبط می‌کنند و بر این اساس می توان  رد افراد انتحاری را زد، البته  ما در موضوع انتخابات منتظر عملیات انتحاری نیستیم اما باید در جهت خنثی سازی بصورت آنلاین آمادگی‌های لازم را داشته باشیم  و تردد های مشکوک را کنترل کنیم و همچنین باید در این راستنا جابجایی اجناس غیر هوشیار  شناسایی شود  و اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای رخ داد بتوانیم از تجهیزات فنی برای ردیابی سایر کارهای امنیتی و اطلاعاتی استفاده کنیم.

عملکرد دولت در انتخابات 94

بر اساس این گزارش درست یک ماه قبل از برگزاری انتخابات، یعنی در 7 بهمن ماه نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان مشخص شد.

در این رابطه سیامک ره پیک ‌اظهار داشت: ما یک مرحله دیگر داریم که درخواست بررسی مجدد می‌شود و بعد از آن مرحله نتایج کاملا قطعی را اعلام خواهیم کرد اما براساس بررسی‌هایی که در این مقطع صورت گرفت، از مجموع حدود 800 نفری که در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده بودند، تعدادی از داوطلبان غیرمجاز تلقی می‌شدند.

ره‌پیک در ادامه ‌افزود: این افراد غیرمجاز کسانی بودند که یا تحصیلات حوزوی نداشتند یا انصراف دادند و یا در آزمونی که اعلام شد غایب بودند که مجموع این افراد بیش از 420 نفر است، مابقی داوطلبان نیز کسانی بودند که تا مرحله آخر به حضورشان ادامه دادند؛ این افراد حدود 373 نفرند که از بین آنها 166 نفر تأیید شده و 207 نفر تأیید نشدند.

وی با بیان اینکه در این دوره 45 درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان تأیید صلاحیت شده‌اند، ادامه داد: با توجه به آمار ادوار گذشته و به طور مشخص در دوره گذشته یعنی دوره چهارم، درصد تأیید افراد در این دوره بالاتر است.

عملکرد دولت در انتخابات 94

طبق گفته محمدحسین مقیمی در جمع خبرنگاران در ارتباط با انتخابات مجلس خبرگان رهبری 31 حوزه اصلی و 1031 حوزه فرعی در نظر گرفته شده است.

همچنین در زمینه انتخابات مجلس نیز حدود 207 حوزه اصلی و 855 حوزه فرعی پیش‌بینی شده که جمعا 1063 حوزه انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

در ادامه رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور درباره تعداد صندوق‌های آراء، گفت: برای هر کدام از انتخابات بیش از 60 هزار صندوق رای در نظر گرفته شده که البته باید هیئت‌های اجرایی شعب اخذ رای را مشخص کنند تا تعداد نهایی صندوق‌های رای مشخص شود، اما چون هنوز تعداد صندوق‌های رای مشخص نشده، آمار دقیق آن طی چند روز آینده اعلام می‌شود.

مقیمی در نشست خبری خود یک روز قبل از آغاز زمان تبلیغات انتخاباتی گفت: دستورالعمل تبلیغات نامزدها در فضای مجازی در آینده‌ای نزدیک ابلاغ خواهد شد.

طبق آمارهای اعلام شده توسط وزارت کشور، 3 میلیون و 88 هزار و 300 نفر از رای دهندگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رای اولی ها بودند.

عملکرد دولت در انتخابات 94

بعد از یک هفته، در ساعت 8 صبح هفتم اسفندماه وزیر کشور فرمان آغاز رای گیری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را صادر کرد و  4 هزار و ٨٤٤ داوطلب مجلس شورای اسلامی برای کسب کرسی های مجلس به رقابت پرداختند.

بر این اساس چندین فروند بالگرد هوانیروز جابجایی صندوق‌های رای در مناطق صعب‌‌العبور کشور را آغاز کردند.

بعد از اتمام زمان رای گیری، بلافاصله شمارش آرای اخذ شده در شعب رای گیری آغاز شد و نتایج انتخابات در برخی شهرها مشخص شد اما انتخابات مرحله دوم در 21 استان و برای 69 کرسی باقیمانده مجلس شورای اسلامی به مرحله دوم رسید که در 5 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

عملکرد دولت در انتخابات 94

بر اساس اعلام مسئولان وزارت کشور، انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان در صحت و سلامت کامل و بدون هیچگونه تهدیدات امنیتی برگزار شد.

سیدموسی خاتمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو انتخابات بزرگ مجلس و خبرگان رهبری در نهایت سلامت، صحت و امنیت توسط دولت در کشور برگزار شد.

عملکرد دولت در انتخابات 94

طبق آنچه در این گزارش بررسی شد و طبق گفته مسئولان کشور، دولت توانست نمره خوبی در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کسب کند و از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

مشارکت بالای مردم و همچنین برگزاری انتخابات بدون هیچگونه حمله امنیتی، خود تاییدی بر برگزاری صحیح انتخابات است.

در ادامه نطر چند فعال سیاسی را درباره عملکرد دولت در برگزاری انتخابات می بینید:


انتخاباتی در شأن نظام

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره برگزاری انتخابات 7 اسفند گفت: "انتخابات هفتم اسفندماه، آرام و درعین حال، با نشاط و فراگیر و در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار شد. این امر، هم بیانگر توان برگزارکنندگان است و هم ثابت می‌کند که مردم ایران، ملتی بی بدیل، حماسه‌ساز، ولایتمدار، قانونگرا و حساس به سرنوشت خود هستند. چه وزارت کشور و دولت و چه شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت و نیز کسانی که امنیت صندوق‌ها را تأمین کردند. همگی براساس احساس مسئولیت سنگین خود عمل کردند و چیزی را به نمایش گذاشتند که واژه‌ها نمی‌تواند آن را بیان کند. بویژه اینکه انتخابات اخیر، صحنه‌های ظهور و بروز صمیمیت، چه در برگزاری انتخابات و چه هنگام تبلیغات بود. رعایت مقررات و قانون از سوی مردم، دولت و نظام و بویژه از سوی برگزار کنندگان بسیار قابل قدردانی است و باید از همه برگزارگنندگان تشکر کرد که فرهنگ و تمدن این ملت را به نمایش گذاشتند. در این میان، گرچه در ابتدای امر در فضای مجازی نوعی بداخلاقی مشاهده شد، اما آرامش خوبی در جامعه به وجود آمد و به لطف خداوند انتخابات بخوبی برگزار شد، انتخاباتی که ثابت کرد که در نظام مقدس جمهوری اسلامی، انتخابات، امری واقعی است. باید خداوند را سپاسگزار باشیم که ملتی شریف و نظامی مقدس به ما عطا کرده و باید تلاش کنیم این صمیمیت، وحدت، انسجام و چندصدایی را قدر بدانیم. مهم است که در کشور ما با وجود چندصدایی، اما تحت پوشش اسلام، همه با هم کار می‌کنند و دغدغه برای مسائل ملی را بخوبی به نمایش گذاشتند."


کاری صادقانه و در نهایت امانتداری

صادق زیباکلام نیز درباره این انتخابات اظهار داشت: " این دوره از انتخابات در ایران، همچون کشورهای توسعه یافته برگزار شد. از این رو به نظر می‌رسد آقای رحمانی فضلی و همکاران‌شان، بویژه آقای مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور، کار خود را صادقانه و در نهایت امانتداری و به صورت منطقی انجام دادند. در فرآیند شمارش آرا نیز همین آرامش و وقار از سوی دولتمردان دیده شد. این عملکرد اجرایی درحالی است که در زمینه فضای مجازی نیز شاهد اتفاقی بوده‌ایم که کمتر مشاهده شده است. قطع نشدن تلگرام و سایر ابزارهای ارتباطی هنگام برگزاری انتخابات، نه تنها به جلب اعتماد عمومی منجر شد، بلکه سبب شد یأس‌ها و تردیدهایی که در ذهن مردم باقی بود، از میان برود. از این رو، مروری بر عملکرد دولت در دو حوزه اجرای انتخابات و فضای مجازی، نشان دهنده در پیش گرفتن رویکرد عقلانیت و تدبیر بود، رویکردی که ثبات قدم رأی دهندگان را به دنبال داشت."

حال باید دید دولت یازدهم در برگزاری دور دوم انتخابات گونه عمل می کند، بویژه با تلاش وزارت کشور برای برگزاری انتخابات بصورت الکترونیک که تامین امنیت و صیانت از رای مردم با این روش خود یکی از چالش های بزرگ است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار