لاریجانی در مراسم تقدیر از خدمات معاونت نظارت و قوانین مجلس:

کارکنان مجلس عقبه کارشناسی قوه مقننه هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کارکنان مجلس عقبه کارشناسی قوه مقننه هستند.

کارکنان مجلس عقبه کارشناسی قوه مقننه هستند
به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی صبح امروز (چهارشنبه 26 اسفند) در دیدار با جمعی از کارکنان معاونت قوانین، نظارت و حراست مجلس شورای اسلامی با تقدیر و تشکر از تلاش کارکنان در سال 94 گفت: در سال جاری کارکنان مجلس به ویژه معاونت های قوانین، نظارت و حراست تلاش های بسیاری را در انجام وظایف خود کرده اند و قطعاً این تلاش ها باعث شد که مجلس در سال 94 با آبرومندی از گردنه ها عبور کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: درست است که پیشانی پارلمان، صحن و کمیسیون های تخصصی است، ولی اگر عقبه کارشناسی و ارزشمند کارکنان نباشد، هیچ وقت این پیشانی نمی تواند درخشندگی لازم را داشته باشد. از این رو تمام کارکنان مجلس با تلاش فراوان و نگاهی کارشناسانه توانسته اند به وظایف خود جامه عمل بپوشانند و حتی کارکنان خدمات نیز در مجلس از تاثیر و جایگاه موثری برخوردار هستند و انجام وظایف درست آنها موجب استفاده بهینه از وقت در مجلس می شود.
 
وی با اشاره به آثار مثبت تشکیل معاونت قوانین و نظارت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعاً تدوین قوانین و نظارت بر اجرای آن از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی است. البته مجلس در چند سال اخیر در این جهت به خوبی حرکت کرد، ولی باید بخش ها را قوی و تنومند می کردیم، از این رو دو معاونت قوانین و نظارت در پارلمان تشکیل شد. از طرف دیگر برای تقویت این دو حوزه برنامه ریزی شد تا در کمیسیون ها دو دبیر نظارت و تدوین قوانین مستقر شوند تا بتوانند به موقع مسائل را پیگیری کنند.
 
لاریجانی ادامه داد: به طور حتم این مسئله که باید سازمان دو معاونت قوانین و نظارت تقویت شود، حرف درستی است، البته در شرایط کنونی در کلیت بحث نظارت یک پراکندگی وجود دارد، به طوری که هم اکنون کمیسیون ها، کمیسیون اصل 90 و نمایندگان حاضر در مجامع و شوراها، امور نظارتی را انجام می دهند، اما همه آنها باید به هم متصل باشند تا نظرات نظارتی قوی خلق شود، بنابراین ما نیازمند تمرکز و نظارت سازمان یافته تر در مجلس هستیم.
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: در بُعد تدوین و تصویب قوانین هم در کمیسیون ها، صحن علنی مجلس و تنقیح قوانین، معاونت قوانین اقدامات خوب و مثبتی انجام داده و حتی در حوزه تنقیح قوانین نسخ شده مشخص شده اند و برخی قوانین نیز نسخ ضمنی هستند که باید تعیین تکلیف شوند. حال در این رابطه مسئله این است که این مسائل چگونه در صحن علنی مجلس ارائه و بررسی شود. از این رو باید شیوه درست و جدیدی برای بررسی آنها در نظر گرفت تا در سال آینده این موضوعات در صحن علنی مورد رسیدگی قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: بدنه کارشناسی هر چه براساس تفکرات علمی کار کند، قطعاً فضا را بهتر می تواند شکل داده و تصمیمات بهتری از آن بیرون می آید.
 
براساس این گزارش در این دیدار، علی افراشته، معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با همکاری همه بخش ها و حمایت رئیس مجلس اقدامات خوبی در دو دوره هشتم و نهم صورت گرفته که یکی از این اقدامات بحث تغییر ساختار مجلس بود، زیرا قبل از آن ساختار مجلس یک ساختار کارشناسی پرور و ارتقا دهنده بدنه کارشناسی نبود، اما امروز بدنه کارشناسی مجلس یک بدنه قابل اعتماد بوده و می توان به عنوان یک اتاق فکر در حوزه قوانین و نظارت در مجلس به آن اعتماد کرد.
 
وی با اشاره به اجرای طرح جامع آموزش کارکنان مجلس افزود: در این رابطه دوره های آموزش خوب و سطح بالایی در مجلس برگزار شده و امروز کارکنان از لحاظ سطح تحصیلی و آموزشی رشد خوبی کرده اند.
 
در این دیدار همچنین حسین مظفر معاون نظارت مجلس گفت: این معاونت همچنان از زمان تشکیل تا کنون از مشکلات ساختار قانونی رنج می برد. البته مقوله نظارت یک مسئله مهم است که باید هر چه بیشتر به آن پرداخته شود، از این رو معاونت نظارت جنبه حمایتی و پشتیبانی در حوزه نظارت دارد، بنابراین ما برای تقویت این جایگاه به یک قانون جامع نظارتی نیاز داریم.
 
وی با اشاره به ضرورت سازماندهی و انجام نظارت جامع در مجلس گفت: معاونت نظارت مجلس در شرایط کنونی وظایف مهمی همچون تدوین گزارش سه ماهه نظارتی، تدوین گزارش یکساله نظارتی، مقایسه لوایح بودجه با سیاست های کلی نظام، قانون اساسی و برنامه های توسعه ای کشور، بررسی برنامه های وزرا برای کسب رأی اعتماد و تطبیق عملکرد وزرا با برنامه هایشان بخشی از وظایف این معاونت است.
 
مظفر افزود: قطعاً تدوین و تصویب قانون جامع نظارتی امر و اقدام مهمی است و تصویب آن موجب ارتقا و برجسته شدن جایگاه نظارتی مجلس می شود.
 
همچنین در این دیدار امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه برای اولین بار در حوزه تقنین اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که برای اولین بار کلیه قوانین کشور اسکن و بانک قوانین تشکیل شده و سامانه قانونگذاری نیز تهیه شده که از مجلس آینده به صورت رسمی اجرایی می شود.
 
وی ادامه داد: از طرف دیگر در حوزه تنقیح قوانین نیز تاکنون حدود 11 هزار قانون مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است. همچنین اقدامات خوبی برای بایگانی اسناد که عمر برخی از آنها به 100 سال پیش بازمی گردد، شده است. از طرف دیگر اقدامات خوبی برای انطباق قوانین با سیاست های کلی قانون اساسی و برنامه های توسعه صورت گرفته است.
 
رضایی با اشاره به برون سپاری برخی از وظایف معاونت قوانین در حوزه تنقیح گفت: این اقدام موجب تسریع در حوزه تنقیح قوانین شده و ما امروز به نتایج خوبی در این بخش رسیده ایم.
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار