اتفاقات تئاتری در اردیبهشت 94؛

از مدیریت جدید سنگلج تا افتتاح خانه تئاتر کودک در قزوین/افتتاح نمایش خانه عروسکی در سکوت

با آغاز ماه دوم از سال 94 مدیریت سنگلج اعلام و خانه تئاتر کودک در قزوین افتتاح شد که افتتاح خانه نمایش در مشهد با سکوت همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تئاتر از دیرباز تا کنون سعی داشته تا جایگاه خود را حفظ کند و برای بهبود خود تلاش‌هایی کرده است اما نقاط ضعف هم گویا مثل همیشه سنگر خود را محفوظ نگاه داشته‌اند. در اردیبهشت ماه 94؛ بیشتر اتفاقات در شهرهای دیگر صورت گرفت که بعضی از آنها با سکوتی همراه بود.


«علی عابدی» مدیر تماشاخانه سنگلج شد

در طی مدت مدیریت تماشاخانه‌ها مسئول آن بنا به شرایط لزوم تغییر می‌کند که مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ایران، علی عابدی را به عنوان «مدیر تماشاخانه سنگلج»  در اردیبهشت سال 94 منصوب کرد.

او همچنین در کارنامه هنری خود نویسندگی و کارگردانی نمایش‌هایی همچون «خرمگس»، «شیون»، «حیدر»، «تارا»، «مرد حلبی»، «همسرایی فرزندان آسمان» و ... و کارگردانی فیلم های مستند «آق قویون»، «از یاد رفته ها»، «آلبوم موسیقی لو»، «آویزبند مترسک» و ... را دارد که توانسته جوایزی را هم از جشنواره های مختلف دریافت کند.


داوران جشنواره تئاتر مقاومت-فتح خرمشهر معرفی شدند

نادر برهانی مرند، سهراب سلیمی و آرش دادگر به عنوان داوران بخش صحنه ای از سوی دبیرخانه معرفی شدند.

همچنین در بخش خیابانی نیز قطب الدین صادقی، سیروس همتی و عادل کروشاوی آثار را داوری خواهند کرد.


حیاط تئاتر قم برگزار شد

نخستین محفل حیاط تئاتر استان قم پس از وقفه‌ای یک ساله در برگزاری این نشست، با استقبال هنرمندان جوان و پیشکسوت استان در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد. این نشست صمیمی با حضور مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری قم همراه بود.

محفل حیاط تئاتر با هدف شکل گیری پاتوقی برای هم‌اندیشی، تبادل اطلاعات و تجربیات هنرمندان این رشته به صورت دو ماه یکبار برگزار خواهد شد.  


مدیر کانون تئاتر خیابانی منصوب شد

یکی از اتفاقات مهم در هر عرصه ای انتخاب مسئولان هر بخش و تدابیر جدید آنها است که سامان خلیلیان در حکمی به عنوان مدیر کانون تئاتر خیابانی منصوب شد.

خلیلیان تجربه مدیریت بخش تئاتر خیابانی جشنواره های تئاتر دانشگاهی به مدت هشت دوره، جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی سه دوره، جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره تئاتر آئینی سنتی سال 89، جشنواره تئاتر جوان ملی ایران سال 89، جشنواره تئاتر پلاک سرخ در سال 89 ، جشنواره سراسری تئاتر خیابانی استان خوزستان در سال 90، جشنواره فرهنگی هنری هفت نگاه شهر در سال 90، جشنواره تئاتر بصیرت در سال90 و مدیراجرایی سوگواره عاشورائیان دانشگاهی ایران در دو دوره، دبیر دو دوره جشنواره فرهنگی هنری شمس العماره و کارگردان اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی و... را دارد.

همچنین وی کارگردانی 22 اثر، نویسندگی 13 اثر، بازیگری در 9 نمایش، و طراحی صحنه 9 نمایش را برعهده داشته است که به واسطه آن جوایزی همچون کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برای کارگردانی نمایش خیابان یکطرفه در سال 90، تقدیری از سوی هیات داوران جشنواره تئاتر فجر در سال های 88 و 90 برای دو نمایش «شما چی میگید» و «خیابان یکطرفه»، کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان در سال 90 و .... در کارنامه هنری خود دارد.


افتتاح خانه تئاتر کودک و نوجوان در قزوین

گاه اتفاق هایی می افتد که چندان از ما هم دور نیست اما ممکن است از آنها بی خبر باشیم. اردیبهشت ماه سال 94 خانه تئاتر کودک و نوجوان در قزوین  افتتاح شد . استان قزوین نیز از استان‌هایی است که طی چند سال گذشته حرکت مناسب و مطلوبی را در بخش کودکان و نوجوانان آغاز کرده است که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی استان و برگزاری جشن دختران آفتاب در سال گذشته  اشاره کرد. حسین علیجانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان قزوین است که با برنامه‌ریزی دقیق و آینده نگری خود سعی بر بهتر شدن وضعیت تئاتر برای کودکان در شهر خود دارد.


شعبه خانه عروسک در مشهد افتتاح شد

تئاتر عروسکی با توجه به گونه های نمایشی متاسفانه کم رنگ شده و جای خود را به دیگر سبک ها داده است اما این را نباید فراموش کنیم که جذابیت های خودش را دارد. شهر مشهد این نمایش را با افتتاح خانه عروسک زنده کرده و مخاطبان اینگونه از نمایش ها در این شهر می‌توانند به دیدن آنها بروند. اما آن سر و صدای خودش را نداشت و در بی خبری افتتاح شد.

ایجاد این مراکز باعث می شود تا هنرمندان نگاه حرفه‌ای تری به تئاتر عروسکی داشته باشند و علاوه بر این نمایش‌های عروسکی نیز که همواره با نوعی مظلومیت همراه بودند، این مشکل را نداشته باشند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.