باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

محدود شدن جايگاه جوانان در بازار كار، بهای ايجاد آب باريكه برای بازنشستگان

بر اساس مصوبه جديد مجلس شوراي إسلامي دستگاه‌های اجرایی در صورت الزام می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصّص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند.

محدود شدن جايگاه جوانان در بازار كار بهای ايجاد آب باريكه برای بازنشستگان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان چندي پيش مجلس شورای اسلامی در طي تأييد مصوبه اي صدور مجوز قانونی و اعلام شرايطي خاص ، امکان بازگشت دوباره بازنشستگان را به بازار کار فراهم کرد.

بر اساس اين مصوبه مقرر شد دستگاه‌های اجرایی در صورت الزام از خدمات بازنشستگان متخصّص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند که حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

و اين درحالي است كه بازنشستگان تا چند سال گذشته پس از پايان دوران كاري خود ديگر به فكر يافتن شغلي دوباره و كسب حقوق نبودند اما متاسفانه با تغييرات بسياري كه در جامعه رخ داد ،بازنشستگان در تلاش هستند تا با يافتن شغلي جديد در دوران بازنشستگي زندگي خود را بگذرانند.

بر اساس آمار ، سن فعالیت اقتصادی در ایران بر مبنای استانداردهای شناخته شده آماری ۱۰ تا ۶۵ سال است و معمولا فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی افراد در این سنین شکل می گیرد.

**اشتغال در دوران بازنشستگي نوعي بهره مندی نسبی از درآمد برای تقویت نیازهای مالی زندگی

تمايل كارفرمايان براي جذب بازنشستگان علاوه بر مسائل و مشکلات اقتصادی بازنشسته ها، یکی دیگر از دلایلی است که باعث ادامه حضور بازنشستگان در بازار کار شده، است.

با اين تفكر كه تجربه و مهارت آن ها در انجام کار بالا و با دقت نظر بسياري صورت مي گيرد همچنين بازنشستگان نیازی به بیمه شدن ندارند و تمامي اين موارد يعني كاركرد بازنشستگان و كنار گذاشته شدن جوانان از بازار كار در هر صورت به نفع كارفرمايان است.

پورموسي دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه با استفاده دوباره از بازنشستگان در کلیت قضیه مخالفم افزود: با این حال زمانی می توانیم بگوییم که بازنشستگان سر کار نروند و در خانه بمانند که از عهده هزینه‌های بالای دارو، اجاره خانه یا تهیه جهیزیه و سر و سامان گرفتن فرزندانشان برآیند.

وي افزود: طبعا کسی که بازنشسته می شود باید از حقوق بازنشستگی خود استفاده و شرایط کار را برای جوانان جویای کار فراهم کند، ولی شرایط سنی بالا و هزینه‌های سنگین زندگی باعث می شود که بازنشستگان پس از بازنشستگی هم دغدغه اشتغال دوباره را داشته باشند.

پور موسي واقعی شدن حقوق و دستمزد بازنشستگان را در عدم اشتغال مجدد آنها موثر دانست و گفت: نمایندگان مجلس با مصوبه‌ خود برای وضع معیشت بازنشسته‌ها و تامین هزینه‌های زندگی‌ آنها چاره اندیشی کرده‌اند و اشتغال مجدد بازنشسته‌ها صرف نظر از دریافت حقوق بازنشستگی، آب باریکه‌ای برای گذراندن زندگی آنها خواهد بود.

**آيا در طرح بازگشت بازنشستگان به بازار كار جايي براي اشتغال جوانان باقي مي ماند؟

با توجه به بازگشت بازنشستگان در بازار کار به طور قطع مي توان بيان كرد كه رفته رفته فضا در بازار كار براي جوانان كاهش مي يابد و اين يعني طويل تر شدن صف بیکاری در كشور كه ريشه ي آن را بايد در طرح جديد نمايندگان مردم جستجو كرد.

بازنشستگاني كه با وجود دريافت اندك مستمري ماهانه با طرح جديد مجلس به نوعي كورسوي اميد در زندگيشان روشن شد .

مشارکت و همكاري بازنشستگان در بازار کار شايد تا حدودي به عملكرد جوانان در كسب و كار و انتقال تجربه مؤثر باشد هرچند در صورتي كه به جايگاه جوانان در بازار كار صدمه اي وارد نكند.

در حال حاضر حدود ۱۱ هزارنفر از بازنشستگان و افراد بالای ۶۵ سال در مشاغل قانونگذاری فعالیت دارند و مقامات عالی رتبه و مدیران را تشکیل می دهند در حالي كه اگر در همين مناصب جوانان قرار گيرند و بازنشستگان در كنار آن ها به عنوان انتقال تجربه بسياري از مشكلات پيش روي مردم را در جامعه مي كاهد.

هم اكنون بيش از دو ميليون نَفَر بيكار در كشور وجود دارد كه در صورت بازگشت بازنشستگان به بازار كار اين تعداد رفته رفته افزايش و معضل جديدي گاه اجرا شده است ،تا از طریق اجرای آن دانشجویان شغل آ‌ینده خود را پیش‌بینی کنند و بتوانند در کنار دروس تئوری، مهارتهای عملی لازم برای ورود به بازار کار را فرا بگیرند تا بر اساس آموزشهایی که فرا می گیرند به نیازهای شغلی ‌آنها در آینده پاسخ گفته شود.

وي افزود:طرح دیگری که وزارت کار در دست دارد، بومی سازی آموزشهای مهارتی در نقاط محروم و کمتر توسعه یافته است به نحوی که با اجرای آ‌ن در مناطق مختلف متناسب با امکانات و ظرفیت‌های موجود برای افراد بومی آن مناطق شغل ایجاد شود که البته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این زمینه وارد عمل شده و در قالب آموزشهای سیار به آموزش مهارتی روستاییان ساکن در مناطق محروم پرداخته است.

كارشناسان معتقدند وجود 4.5 میلیون دانشجوی آماده ورود به بازار کار و همین میزان تحصیلکرده بیکار در کشور زنگ هشداری برای مسئولان است تا بیش از هر چیز وجود یک سیاستگذاری مشخص و مدوّن در این بخش را در دستور کار قرار دهند كه اميدواريم اين امر هرچه سريع تر در كشور محقق شود تا صف هاي عريض و طويل يافتن شغل دلخواه براي جوانان طويل تر از قبل نشود.گريبانگير كشور مي شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
مسئول اشتغال ما کیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییه !
من بیکار شغل میخااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
آخرین اخبار