رشت؛

افتتاح کاروانسرای شاه عباسی گیلان

کاروانسرای شاه‌عباسی در منطقه امامزاده هاشم همجوار با آزاد راه رشت‌ ـ قزوین برای پذیرایی از مهمانان نوروزی به صورت آزمایشی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛کاروانسرای شاه‌عباسی معروف به کاروانسرای لات به عنوان یکی از پادگان‌های روس در گیلان با حضور استاندار این استان در منطقه امامزاده هاشم همجوار با آزاد راه رشت‌ ـ قزوین برای پذیرایی از مهمانان نوروزی به صورت آزمایشی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، رضا علیزاده  پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح کاروانسرای شاه‌عباسی لات اظهار کرد: کاروانسرای لات در مسیر جاده اصلی ارتباطی شمال کشور به تهران و در نزدیکی شهر رشت و منطقه سراوان واقع شده است.

رضا علیزاده با بیان اینکه کاروانسرای قدیمی معروف به کاروانسرای لات همجوار با آزادراه رشت‌ ـ قزوین است، افزود: کاروانسرای لات در نزدیکی منطقه زیارتی و سیاحتی امامزاده هاشم (ع) قرار دارد.

وی ادامه داد: کاروانسرای لات با توجه به ویژگی‌های معماری و موقعیت مکانی بنا، به بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی تبدیل می‌شود.

این مسئول، کاروانسرای شاه عباسی لات را مربوط به دوره صفوی دانست و تصریح کرد: کاورانسرای لات یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده به دستور شاه عباس است.

وی با بیان اینکه کاروانسرای لات در زمان قاجار در حد تخریب بود، گفت: این مکان توسط منوچهرخان معتمد‌الدوله برای نخستین بار مرمت و بازسازی شده است.

به گفته علیزاده، کاورانسرای لات در جنگ جهانی اول با پیشروی قشون روس به شمال کشور و تسلط بر منطقه سراوان به یکی از پادگان‌های روس‌ها تبدیل شد و از این رو خسارت بسیاری به بنا وارد آمده است.

وی اضافه کرد: کاروانسرای لات پس از اتمام جنگ جهانی اول توسط اهالی محل به یکی از مراکز مذهبی برای عزاداری و تعزیه‌خوانی در شمال و منطقه گیلان تبدیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه بنای مذکور در مدت سه دهه متروکه و بدون استفاده بود، یادآور شد: خسارت‌های وارده به کاروانسرای لات غیر قابل جبران تلقی می‌شد.

وی متذکر شد: کاروانسرای لات در نیمه دوم سال ۹۴ توسط سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی حسین‌علی سامانی پارسا بازسازی، مرمت و احیا شد و با کاربری اقامتی، پذیرایی و گردشگری، پذیرای مهمانان داخلی و خارجی است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.