جلوگیری ازعرضه و تقاضای القایی با ارزیابی فناوری های سلامت

معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی گفت: به دنبال ارزیابی درست فناوری های سلامت می توانیم از ایجاد عرضه و تقاضای القایی جلوگیری کنیم.

گل علیزاده نایب رییس انجمن پزشکان عمومی کشور و معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نباید اجازه دهیم برندهای خارجی سکاندار تصمیم‌گیری و نظام سلامت ما باشند، چرا که باید خودمان در این حوزه تصمیم‌گیر باشیم.

آنچه تحت عنوان ارزیابی فناوری‌های سلامت مطرح است، این است که وقتی بودجه محدود داریم؛ در نظر بگیریم که کدام تجهیزات را و چقدر می‌توانیم وارد کنیم تا به دنبال آن تقاضای القایی یا عرضه القایی ایجاد نشود. نتیجه این وضعیت این است که در حال حاضر بالغ بر حدود ۷۰ درصد سی تی اسکن‌ها و ام ار آی هایی که به تجویز پزشکان انجام می‌شود؛ نتیجه نرمال گزارش می‌شود که متاسفانه پول آن از جیب مردم می‌رود.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصارف و منابع و سطح بندی خدمات و نظام ارجاع اظهار داشت: چرا وقتی ما می توانیم؛ خدمتی را از یک پزشک عمومی خریداری کنیم، همین خدمت را گرانتر از متخصصی خریداری کنیم که قطعا هزینه بیشتری را در بر دارد.باید بحث اقتصاد مقاومتی باید در حوزه سلامت عملیاتی شود، به این منظور سطح‌بندی خدمات در نظام ارجاع باید صورت بگیرد و البته مساله دیگر لزوم وجود گاید لاین‌ها و راهنماهای بالینی است که در حال حاضر وجود ندارد.

درپایان وی با بیان اینکه در تمام دنیا اصول و روش مشخصی برای آزمایشات پاراکلینیکی وجود دارد؛ گفت: این روش که ما بیمار را بستری کنیم و انواع و اقسام آزمایشات و پاراکلینیک‌ها را انجام دهیم و بعد از بیمه بخواهیم؛ پولش را بدهد؛ هیچ جای دنیا وجود ندارد و این درمان باید بر اساس یک راهنمای بالینی باشد که قطعا با مشارکت بیمه‌ها صورت می‌گیرد. بیمه‌ها باید قوی‌تر و پررنگ‌تر در بحث خرید راهبردی خدمات وارد شوند؛ در حالی که بیمه‌ها نقش کارپرداز را برای وزارت بهداشت ایفا می‌کنند؛ یعنی در مراکز درمانی هزینه انجام می‌شود و بیمه هم موظف است؛ آن را پرداخت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار