حسینجانی: هنر انقلاب، هنر دگرگونی حال و رسیدن به احسن الحال است

رئیس مركز ترجمه حوزه هنری معتقد است كه هنر انقلاب هنر دگرگونی حال و رسیدن به احسن الحال است و مسیر و هدف هنرمند انقلاب، مسیر الی الله است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سعیده حسینجانی در خصوص  مفهوم هنر انقلاب اسلامی گفت: هنر، مفهومی قدسی و معنوی دارد و در ذات و اصل خود مقوله‌ای نورانی و روحانی است. همه ملت ها در طول تاریخ به داشتن هنر بالیده‌اند و موجب افتخارشان بوده است. هنرمند كسی بوده است كه مورد پذیرش و ستایش مردم واقع شده و در راه  هدایت خلق پیشگام بوده است. هنر در تمام ادیان آسمانی و تمامی فرهنگ ها مورد احترام بوده و همواره هنرمندان مورد احترام مردم بوده اند؛ به خصوص هنرمندانی كه در طول زمان از حكمت و تعقل در آثارشان بیشتر استفاده می بردند. در انقلاب اسلامی نیز هنر با قدسی ترین شكل خود حضور و بروز پیدا كرد و هنرمندان عصر انقلاب اسلامی با بهره گیری از كلام و تفكر بزرگانی چون حضرت امام خمینی (ره) طرح و شیوه ای نو و تازه را رقم زدند. 

وی درباره تفاوت های هنر انقلاب اسلامی با دیگر هنرها اظهار داشت: هنر در طول تاریخ اصالت واقعی خود را حفظ كرده و می‌كند. اما ویژگی بارز هنر انقلاب اسلامی با بالا بردن ظرفیت‌های معنوی هنر در آثار هنرمندان نمایان شده است. هنر واقعی انقلاب ایجاد نسلی نو و باورمند از جوانانی است كه تمام آن زیبایی‌ها و تكنیک‌های هنرمندانه را در كنار باورها و اعتقادات راستین دارند و این دو را با هم گره زده‌اند.  

رئیس مركز ترجمه حوزه هنری هنر انقلاب را هنر دگرگونی حال و رسیدن به احسن الحال است دانست و ادامه داد: از این منظر، هنر انقلاب بیش از همه دارای روح، اعتقاد و باور است. هنرمند انقلاب هدف و مسیرش مسیر الی الله است. هم خودش مسیر درست را می رود، هم خلقی را هدایت می كند و راه را به آن ها نشان می‌دهد. هنرمند انقلاب قبل از همه چیز مسیر و راه مشخصی دارد و هدفی والا و اراده ای شگفت و مسیری نورانی و روشن و تمام این نشانه ها نشانه یك مومن واقعی نیز است. 
 
وی تاثیر ترجمه در جریان سازی هنر انقلاب در كشورهای مختلف را مثبت ارزیابی كرد و در ادامه تشریح كرد: هنر انقلاب اسلامی یك مقوله تازه و نوین است و تكیه به هیچ اندیشه‌ای، جز اندیشه توحیدی و قرآنی ندارد و در درون خود زیبایی‌های هنر مشرق زمینی را نیز حفظ كرده است؛ از این رو برای مردم امروز جهان حرف های تازه زیادی دارد. به خصوص برای مردم غرب می‌تواند حرف‌های تازه‌ای داشته باشد كه البته در ترجمه درست و واقعی می بایست دقت‌ها و ظرافت‌های یک ترجمه درست را در نظر بگیریم و از این رهگذر خود ترجمه و درست ترجمه كردن و رساندن تمام مفاهیم و ظرفیت‌های زبانی خود یك هنر است كه باید هنرمندانه تمام معانی و پیام هنری انقلاب را بتواند با جذابیت خاصی منتقل كند. از این رو مركز ترجمه در كنار انتخاب متون ارزشمند هنری، به خود مقوله تخصصی ترجمه نیز نگاهی هنری دارد و درصدد آن است تا به بهترین شكل این مفاهیم و پیام ها را به مخاطبان واقعی خود در سراسر دنیا برساند و حقیقت انقلاب را برای آنان با استفاده از ظرفیت‌های هنر روشن سازد.  

حسینجانی حوزه هنری را بزرگترین پایگاه هنر انقلاب اسلامی دانست و تاكید كرد: حوزه هنری، به شهادت آثاری كه در سی و اندی سال پس از انقلاب خلق كرده، بزرگترین پایگاه هنر انقلاب اسلامی است كه در هر هفت عرصه هنر آثار جاودانه ای متناسب با نیازهای انقلاب خلق كرده و اینك بعد از گذشت قریب به چهار دهه كم كم به سبك تازه ای در هنر انقلاب اسلامی رسیده ایم. امروز وظیفه ماست كه با پالایش و انتخاب بهترین ها این آثار را به جهانیان معرفی كنیم تا به حقیقت انقلاب اسلامی كه  انقلابی فرهنگی و هنری و انسانی و اصیل است، بهتر پی ببرند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.