کرمانشاه؛

سومین جلد شاهنامه کردی چاپ شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: تاکنون سه جلد 1500 صفحه‌ای از شاهنامه کردی به زبان های کردی، هورامی و لکی گردآوری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛اصغر رشنو با اشاره به چاپ جلد چهارم در آینده ای نزدیک گفت:جلد چهارم در واقع چکیده کل کتاب شاهنامه کردی است و شاهنامه کردی در واقع توسط الماس خان کندوله‌ای که جزو ارتش نادرشاه بوده نوشته شده، اما به دلایلی نوشته‌های او پراکنده شده‌اند.

وی افزود:شاهنامه‌کردی و شاهنامه خوانی کردی بخشی از هویت مردم دیار سنگ و آب است که باید در زنده نگه‌داشتن این آیین کهن تلاش کرد.

رشنو در ادامه گفت: در طول یکی دو سال اخیر با پیگیری‌ کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نسبت به گردآوری و چاپ مجدد شاهنامه کردی اقدام شد.

وی گفت: تجزیه و تحلیل‌های به عمل آمده از شاهنامه کردی نشان می‌دهد که این کتاب در واقع نشات گرفته از شاهنامه فردوسی است، اما در شاهنامه کردی یکسری داستانهایی همچون داستان بهرام گل‌اندام وجود دارد که مشابه آن در شاهنامه فردوسی دیده نمی‌شود.

در نخستین همایش ملی شاهنامه‌خوانی که با حضور شاهنامه خوانان برتر کشور در سایت تاریخی کوه خواجه در سیستان برگزار شد، از اصغر رشنو سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به دلیل حمایت از شاهنامه خوانی کردی و توجه به گردآوری و تالیف شاهنامه‌کردی تجلیل شد.

همچنین در این همایش کاک مراد خدایی آخرین بازمانده شاهنامه خوان کرد، به اجرای برنامه شاهنامه خوانی کردی پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
با سلام کتاب شاه نامه کردی رو چگونه میشه تهیه کرد لطفا راهنمایی کنید
آخرین اخبار