گزارش/

آیا امسال بهترین زمان خرید مسکن است/ راهکار دولت چیست؟

گفته می‌شود سال 95 بهترین زمان خرید مسکن است، حال باید دید دولت چه تدبیری را بر آن می‌اندیشد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در جامعه‌ی امروز ایران تامین مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد است، چرا که افراد فاقد مسکن باید بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه‌های رهن و اجاره محل سکونت خود کنند.

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که مسکن بیشترین سهم را در هزینه‌های غیرخوراکی به‌ویژه در دهک‌های پایین جامعه دارد، به همین دلیل سهم بالایی در تورم خانوار در دو دهه اخیر داشته است.

در طول سالهای گذشته هم دولت‌های مختلف تلاش کردند، گام‌های اساسی در جهت تامین سرپناه مردم بردارند که شاید یکی از بارزترین این تلاش‌ها پروژه مسکن مهر در طول دولت نهم و دهم بود.

اجرای این طرح، امیدهایی را در دل افرادی که خانه‌دار شدن برایشان رویا بود، ایجاد کرد و به گفته برخی از کارشناسان حوزه مسکن تکمیل این طرح می‌توانست نیاز بخشی از قشر کم‌درآمد جامعه را رفع کند اما دولتمردان تدبیر و امید پس از به روی‌کار آمدن معتقد بودند که بخش اعظمی از اعتبارات کشور در جاهایی هزینه شد که برای احداث، جانمایی درستی انجام نگرفته بود و علت تعویق در تحویل آن‌ها هم ناشی از افزایش نرخ تورمی بود که در قراردادهای پیمانکاران دیده نشد و موجب گردید تا پیمانکار توان انجام تعهدات را نداشته باشد. 

برخی از متخصصین اقتصادی هم بر این‌باورند که طرح مسکن مهر غیرکارشناسانه بوده و باعث شد تا دولت یازدهم در مقاطعی آن را پیش نبرد و طرحهای مختلفی همچون افزایش سقف تسهیلات بانکی خرید، طرح لیزینگ مسکن، آپارتمان قسطی، طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی، اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، وام 160 میلیونی زوج های جوان را جایگزین این طرح کند.

دولت آقای روحانی از طریق افزایش سقف تسهیلات بانکی خرید تلاش دارد تا میزان تسهیلات برای خانه اولی‌ها در تهران را به 80 میلیون تومان افزایش دهد و سقف تسهیلات برای دارندگان حساب پس‌انداز صندوق یکم یا همان خانه اولی‌ها در شهرهای بزرگ بالای 200هزار نفر جمعیت را به  60 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال افزایش دهد، البته دریافت این تسهیلات مشروط به سپرده‌گذاری 50 درصدی است.

دولت همچنین با طرح آپارتمان قسطی هم در آذر 94، امکان شکل‌گیری منسجم معاملات قسطی آپارتمان را فراهم کرد و برهمین اساس برخی انبوه‌سازان برای قسطی کردن بخشی از واحدهای نوساز اعلام آمادگی کردند و به پشتوانه بانک، شاهد تسهیل شرایط خرید و فروش مسکن بودند.

بر همین اساس حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح میزان استقبال مردم از تسهیلات جدید خرید مسکن می‌گوید: در اجرای سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای کمک به خروج از رکود در بازار مسکن، تقویت طرف تقاضا در اولویت قرار گرفت و در این جهت هدف این است که با اجرای این سیاست خانوار ایرانی بتواند پول بیشتری در اختیار داشته باشد و در کنار پس انداز خود و تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار آن‌ها می‌گذارند بتوانند تا حداقل 50 درصد قیمت خانه را تامین کنند.

وی همچنین گفت: در زمانی که تسهیلات نصف این مبلغ بود روزانه حدود 135 نفر به صندوق پس‌انداز یکم مراجعه می‌کردند و سپرده‌گذاری انجام می‌دادند اما این رقم در اسفندماه گذشته به 250 فقره سپرده‌گذاری افزایش پیدا کرده که آمار نویدبخشی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه نظام بانکداری کشور با کاهش نرخ سود، باید اقساط بانکی را مورد استطاعت قرار دهد، ادامه می‌دهد که از نیمه دوم امسال شاهد خروج از رکود در حوزه مسکن خواهیم بود.

وی با اشاره به این که قیمت مسکن از حباب خارج شده، اضافه کرد: اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن است.

با توجه به اهمیت موضوع خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه و راهکارهای ارائه‌شده از سوی دولتمردان ضروری است که برنامه‌ای در دستور کار قرار گیرد که در کنار  خانه‌دار شدن مردم، آن‌ها را سالیان طولانی مقروض بانک‌ها نکند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار