تلفن های همراه، بانکداری را به فقیرترین نقاط جهان می آورند

با پیشرفت فناوری تلفن های همراه در جهان، این ابزار ساده اکنون امکانات بی نظیری در اختیار کاربران قرار می دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت "هاروارد بیزنس رویو" در گزارشی نوشت: پیشرفت چشمگیر تلفن های همراه در بازار جهانی باعث شده تا دنیای فناوری شاهد تغییرات کم سابقه بسیاری باشد. در طول چند سال این فناوری ها باعث به وجود آمدن میلیاردرهای بسیاری در سراسر جهان شده اند. با این حال شاید 2.5 میلیارد نفر از جمعیت جهان که درآمد روزانه کمتر از 2 دلار دارند، بهترین استفاده را از این تجهیزات داشته باشند.

این افراد در گذشته با سطح درآمد بسیار پایین خود امیدی به ورود به سرویس های بانکداری نداشتند؛ اما اکنون با آسان شدن دسترسی به بانکداری مدرن، این آرزو به آرامی به واقعیت تبدیل شده است.

در گزارشی که به تازگی از سوی موسسه بیل و ملیندا گیتس با همکاری محققان دانشگاه های "ام آی تی"، "دارتموث" و "یل" منتشر شده، امکانات الکترونیکی بانکداری در تلفن های همراه باعث شده تا افرادی که پیشتر امکان استفاده از این سرویس ها را نداشتند، به آن ها دسترسی پیدا کنند.

این خدمات ها شامل قابلیت واریز، برداشت، انتقال پول، ایجاد حساب های ذخیره و بیمه می شود. برای افرادی که به دلیل درآمد بسیار پایین، بانک ها آن ها را به عنوان منبع مناسبی برای سرمایه گذاری حساب نمی کردند، دسترسی به فناوری تلفن های همراه توانسته دروازه های جدیدی را برایشان ایجاد کند.

برای مثال فردی را در پاکستان در نظر بگیرید که کل درآمد خود را به صورت نقدی دریافت می کند. او باید هر ماه برای پرداخت قبض ها، بدهی ها و یا هر تبادل مالی به صورت حضوری اقدام کند. موضوعی که وقت و انرژی بسیاری نیاز دارد. در اختیار داشتن یک تلفن همراه که این امکانات را به صورت غیر حضوری در اختیار او قرار می دهد، می تواند باعث صرفه جویی بسیاری در وقت شود.

هر سال 10 تا 30 درصد از فقیرترین افراد جهان با یافتن شغل ثابت یا آغاز تجارت جدید از فقر خارج می شوند؛ اما تعداد مشابه ای نیز به دلیل مشکلاتی جدید به زیر خط فقر سقوط می کنند.

اما خبر خوب این است که 90 درصد از جمعیت فقیر جهان در پوشش شبکه های تلفن همراه قرار دارند. در همین حال بخش های مالی الکترونیکی به سرعت در حال رشد در این بازارها هستند و می توانند 90 درصد هزینه های بانکداری سنتی را حذف کنند. 

تحقیقات نشان می دهد وقتی که دسترسی افراد فقیر به فناوری افزایش می یابد، سطح زندگی آن ها بهبود می یابد. امکانات بیمه ای دیجیتالی به کشاورزان اجازه می دهد تا ضرر خشکسالی را کم کرده و آینده مطمئن تری را برای خود ایجاد کنند. 

این تحقیق نشان می دهد سطح زندگی مردم در این کشورها به شدت بهبود یافته است؛ اما این امکانات هنوز جای بسیاری برای پیشرفت پیش رو دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار