استفاده از نانو کامپوزیت‌ها در تصفیه آب‌های صنعتی با بازدهی بالا

محققان دانشگاه اراک با استفاده از نانوکامپوزیتهای دارای خاصیت فوتوکاتالیستی موفق به حذف فرآیندهای شیمیایی در تصفیه پساب‌ها با بازدهی و سرعت بالا شدند.

فرید میرحسینی دانشجو دکتری دانشگاه  اراک در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: این طرح را با هدف سنتز یک نانوکامپوزیت دارای خاصیت فوتوکاتالیستی برای استفاده در سیستم‌های تأسیساتی آغاز کردیم و سپس سیستمی طراحی شد که با سرعت و بازدهی بالا فرآیندهای تصفیه آب در پساب‌های صنعتی را صورت می‌دهد.

وی در خصوص این سیستم توضیح داد: این سیستم قابلیت همزمان جذب و تخریب فتوکاتالیستی رنگدانه‌های موجود در پساب صنایع نساجی برخوردار است. از جمله مزایای این نانوکامپوزیت عدم وابستگی عملکرد به PH آب است.

میرحسینی برتری‌‌های دیگر را نیز به این نانوکامپوزیت نسبت داد: نانوکامپوزیت طراحی شده کیفیت مطلوب عملکرد علی‌‌رغم استفاده مکرر کاهش اثرات مخرب زیست محیطی را در مقایسه با سیستم‌های فعلی حفظ می‌کند. همچنین بازدهی بالای این نانوکامپوزیت‌ها و حذف فرآیندهای شیمیایی در تصفیه پساب‌ها از مزایای عمده استفاده از نانوکامپوزیت‌های فتوکاتالیستی به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: به اثبات رسید فناوری نانو در این طرح موجب افزایش سرعت و بازدهی فرآیند تخریب آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌ها می‌‌شود.

حضور نانوذرات فوتوکاتالیستی به عنوان پرکننده در کامپوزیت‌ها موجب ایجاد یک سطح مناسب با بیشترین ظرفیت جذب نور مرئی و بهبود عملکرد آن‌ها در تسریع فرآیند تخریب می‌شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار