برگزاری سیزدهمین كنفرانس سران سازمان همكاری اسلامی در استانبول

سیزدهمین كنفرانس سران سازمان همكاری اسلامی 10- 15 آوریل ( 22 تا 27 فروردین) به میزبانی تركیه در استانبول برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از پایگاه خبری سازمان همكاری اسلامی،‌ دبیرخانه این سازمان در حال تكمیل مقدمات و شرایط لازم برای برگزاری سیزدهمین كنفرانس سران سازمان همكاری‌های اسلامی به میزبانی استانبول می باشد كه قرار است در روزهای بیست و دوم فروردین تا بیست و هفتم این ماه برگزار شود.

انتظار می رود رهبران كشورهای اسلامی در این كنفرانس، تصمیم‌ها و اقدام‌های عملی در راستای تلاش مشترك اسلامی و تحكیم نقش سازمان همكاری‌های اسلامی در دو سطح منطقه و جهان اتخاذ كنند.

از جمله این اقدامات عملی می توان به تصویب چشم انداز راهبرد ده ساله جدید (2015 تا 2025) اشاره كرد كه شامل اولویت‌های مشخصی در زمینه برقراری امنیت و ثبات،‌ مبارزه با تروریسم و افراطی گری، رعایت حقوق بشر،‌ حمایت از توسعه،‌ كاهش میزان فقر می شود.

‌ریشه كن كردن بیماری های واگیر دار، رعایت حقوق زنان، جوانان، كودكان و خانواده در جهان اسلام،‌ آموزش عالی، توجه به علوم و تكنولوژی،‌ مبادله فرهنگی میان كشورهای عضو از دیگر موارد درج شده در این چشم انداز راهبردی به شمار می رود.

مسئله فلسطین نیز از جمله موضوعاتی می باشد كه قرار است در كنفرانس استانبول درباره آن بحث و گفت وگو شود و انتظار می رود كه سران كشورهای اسلامی‌ مصوبه ای را برای اولویت قرار دادن تحركات سیاسی در محافل بین المللی با هدف حمایت از حقوق ملت فلسطین و حمایت از تلاش‌های بین المللی از آغاز گفتگوهای سیاسی طبق جدول معین زمانی برای پایان دادن به اشغال رژیم صهیونیستی، صادر كنند.

این كنفرانس كه قرار است با شعار (یكپارچگی و همبستگی برای عدالت و امنیت) برگزار شود، وضعیت جاری در سوریه،‌ یمن،‌ لیبی،‌ افغانستان، سومالی،‌ مالی،‌ جامو،‌ كشمیر،‌ درگیری‌های میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و سایر كشورهای ناامن اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

بررسی وضعیت مسلمانان در كشورهای دیگر،‌ مبارزه با اسلام فوبیا،‌ توسعه پایدار در كشورهای عضو سازمان همكاری‌های اسلامی،‌ تقویت همكاری‌های علمی در زمینه بهداشت،‌ آموزش عالی و محیط زیست میان كشورهای عضو، همچنین تقویت مبادله فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای،‌ مبارزه با فقر و تقویت زیر ساخت‌ها در این كشورها از جمله موارد مورد بحث در این كنفرانس خواهد بود.

بر اساس این گزارش،‌ كنفرانس سران سازمان همكاری‌های اسلامی پس از برگزاری نشست‌های مقدماتی در سطح وزرای خارجه كشورهای عضو و مقام های بلند پایه آنها برگزار خواهد شد.

نشست این سازمان در برهه ای برگزار می شود كه بسیاری از كشورهای عربی اسلامی از جمله سوریه،‌ یمن،‌ عراق به شدت در حال مبارزه با تروریسم هستند و امید می رود كه اینگونه نشست ها بتواند در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی نقش بسزایی داشته باشد.


سازمان كنفرانس اسلامی با ۵۷ كشور عضو در چهار قاره جهان یكی از سازمان‌های بین‌المللی كنونی جهان به شمار می‌رود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار