ارومیه؛

نیازمند توجه املاح معدنی در دریاچه ارومیه

معاون اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: املاح معدنی موجود در آب دریاچه ارومیه یکی از ذخایر بالاقوه و باارزش استان آذربایجان‌غربی محسوب شده که باید بدان توجه کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ بهروز برنا  در چهارمین نشست تخصصی علوم زمین در ارومیه، با تاکید بر اینکه بحث معدنی یکی از بحث‌های مهمی است که در اقتصاد کشور نقش اساسی دارد اظهار داشت: خوشبختانه کشورمان برخوردار از این ثروت خدادادی است.

معاون اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ایران از لحاظ مکانی شرایط ویژه‌ای در دنیا داشته و جزو 10 کشور برتر معدنی دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تنوع معدنی کشور تصریح کرد: در این زمینه هفت درصد ذخایر شناخته شده دنیا در کشورمان بوده و 70 نوع ماده معدنی، 42 نوع ماده غیرفلزی و 11 نوع ماده فلزی در ایران وجود دارد.

برنا با بیان اینکه بیش از 9 هزار معدن در سطح کشور شناسایی شده است افزود: از این تعداد بیش از شش هزار معدن فعال هستند.

معاون اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با ابراز خرسندی از اینکه 12 معدن ایران در کلاس جهانی قرار دارد بیان کرد: در این رابطه 2.5 درصد ذخایر معدنی کشور در استان آذربایجان‌غربی قرار داشته و بنابراین این استان باید اولویت اساسی معدنی کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه 100 کشور دنیا در بحث طلا ورود یافته‌اند تصریح کرد: خوشبختانه در ایران نیز اکتشافات مناسبی بر روی طلا انجام شده است.

برنا اظهار داشت: هم‌اکنون 1000 محدوده امیدبخش برای طلا در کشور کشف شده و 21 استان کشور نیز به عنوان استان طلایی شناخته می‌شوند.

معاون اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: از ابتدای خلقت 135 هزار تن طلا در دنیا به بهره‌برداری رسیده است که نیمی از آنها در قرن اخیر بوده و علاوه بر آن نیمی از اکتشافات دنیا بر روی بحث طلا متمرکز است.

برنا تصریح کرد: هم‌اکنون سه درصد ذخایر سرب و هشت درصد ذخایر روی دنیا در کشورمان قرار دارد.

وی با اشاره به مهمترین مواد معدنی استان آذربایجان‌غربی گفت: طلا، سنگ‌نما، تیتان، جیوه، آنتیموان و میکای استان در سطح ملی مطرح بوده و مهمترین مواد معدنی استان به شمار می‌روند.

معاون اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اظهار داشت: املاح معدنی موجود در آب دریاچه ارومیه نیز یکی دیگر از ذخایر بالاقوه و باارزش استان آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود که باید بدان توجه کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.