روحانی در در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای؛

سال 94، سال قدرت نرم ایران بود/اگر در مذاکرات به فکر برد- باخت بودیم 90 سال دیگر هم پیروز نمی‌شدیم/ روزگار، روزگار همه چیز است/ فرصت برجام دائمی نیست

رئیس جمهور گفت: سال 94 سالی به یادماندنی حتی در تاریخ دیپلماسی جهان بود و سالی بود که ما به دنیا ثابت کردیم که به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت.

سخنرانی رئیس جمهور در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای آغاز شد
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز پنجشنبه(19 فروردین ماه) در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: دنیا به ایران و به این ملت بزرگی که برخی در سالهای گذشته به ناروا درباره اش قضاوت کردند، اعتماد کرده است نباید امروز سخن و کلام ما، بار دیگر ایران هراسی شکست خورده و از بین رفته را زنده کند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم گفت: به هیچ کشوری نه تهدید می‌کنیم و نه برنامه‌ای برای تهدید و یا فشار داریم.

روحانی افزود: ما در طول 37 بعد از پیروزی انقلاب نه به کشوری تجاوز کرده‌ایم و نه تهدیدی داشته‌ایم و فقط از خود دفاع کرده‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید صاحب قدرت باشیم بیان داشت: هر کشوری در برابر تهدیدات احتمالی باید قدرت خود را بسازد و تقویت کند.

وی تصریح کرد: ما می‌دانیم گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت موثر است اما ما معتقد به یک قدرت هوشمندانه هستیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما قبول داریم روزگار، روزگار همه چیز است، تاکید کرد: در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم. ما امنیت منطقه و همسایگانمان را ، امنیت خود می دانیم.

روحانی با بیان اینکه امنیت قابل تقسیم نیست، تاکید کرد: اگر همسایگان ما امنیت نداشته باشند مرزهای ما هم امنیت ندارد. هر گونه قدرت نظامی و سلاح ما در کشور برای ایجاد امنیت در کشور و منطقه است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که ایران برنامه‌اش حمایت از همسایگان خود و  کشورهای اسلامی است افزود: اگر کشوری فکر می کند ایران برای او تهدید است در محاسباتش اشتباه می‌کند، چرا که ایران علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده و نمی کند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: ایران کشوری است که از حقوق خود به خوبی دفاع خواهد کرد و آنجا که لازم باشد از نرم‌افزار و آنجا که لازم باشد از سخت افزار برای دفاع استفاده خواهد کرد.

روحانی با اشاره به 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران ادامه داد: در جنگ 8 ساله ابتدا ما از قدرت نرم‌افزار یعنی ایمان مردم به خدا استفاده کردیم و بعد از آن از قدرت سخت‌افزاری خود برای رویارویی با تهاجمات دشمن بهره‌بردیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه سال 94 سال نمایش قدرت نرم ایران بود، بیان داشت: ما در سال 94 به همه فناوری‌های خودمان و همه هنرمندی هنرمندان خودمان افتخار کردیم. چه این هنرمندی در میدان فناوری باشد و چه در میدان دیپلماسی کشور، چرا که ما به هر دو این قدرت افتخار می‌کنیم.

وی افزود: اگر دانشمندان هسته‌ای ما به همه دانشمندان بزرگ کشور به خاطر خدماتشان محبوب مردم هستند همه دیپلمات‌های ما هم برای دفاع درست از کشور ، محبوب ملت می‌باشند.

رئیس قوه مجریه در ادامه با اشاره به فعالیت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پی مذاکرات هسته‌ای، گفت: محمدجواد ظریف مخترعی نبوده که چیزی را اختراع کند اما وی هنرمندی بوده که پای میز مذاکره به بهترین وجه با یارانش از حقوق ملت ایران دفاع کرده است.

روحانی در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای (برجام) گفت: کار بزرگی که در برجام انجام شد ابتدا ملت افتخار آن را آفریدند آن هم با وحدت، انسجام وحمایت و با رای خود در خرداد 92 که راه را هموار کرد.

رئیس جمهور افزود: ملت ما در سال 92 دولتی را بر سر کار آورد که رویکردش با جهان تعامل سازنده بود چراکه اگر این رویکر نبود ما به برجام نمی‌رسیدیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ما در سال 92 به دولتی رای داد که این دولت تفکرش در مذاکرات برد - برد بود. چرا که اگر ما بر پایه تفکر برد - باخت وارد مذاکرات می شدیم نه سال 94 که 90 سال دیگر هم در مذاکرات پیروز نمی‌شدیم. ملت ما قدم را برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه روز بیست فروردین روز فناوری هسته‌ای است و ما آن را گرامی‌میداریم، بیان داشت: این روز مقارن است با ایام ولادت با سعادت حضرت باقرالعلوم (ع) که ما هم این ولادت و هم یاد و خاطرات شهیدان دفاع مقدس و شهدای بزرگوار هسته‌ای خود را گرامی می‌داریم، عزیزانی که برای عزت کشور از جان خود گذشته و افتخارات علمی و فناوری را در این کشور جاودانه ساختند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: بیست فروردین امسال حال و هوای دیگری دارد، ما در شرایط جدیدی 20 فروردین امسال را بعنوان روز فناوری هسته‌ای جشن می‌گیریم، امسال سالی است که حق ملت ایران درزمینه فناوری هسته‌ای از سوی جهانیان وسازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و جهان به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان و اعتراف کرده است.

وی اظهار داشت: امسال بیستم فروردین، روزی است که دنیا همکاری خود را با ایران در زمینه فناوری هسته‌ای آغاز کرده است.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: سال 94، سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد ماند. سالی بود که ما به جهانیان اعلام کردیم به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت.

روحانی تصریح کرد: سال 94 سالی بود که همه جهانیان دیدند منطق، استدلال و میز مذاکره بر قدرت سخت و بر تهدید بر فشار پیروز است، بی‌تردید موفقیت دیپلمات‌های کشور در سال گذشته و در مذاکرات هسته‌ای بعنوان یکی از مهمترین روزهای دیپلماسی کشور در قرن اخیر بوده است، کار بسیار با عظمتی که مردم و ملت ما در سایه اعتدال آن را به ثمر رساندند،

رئیس جمهور ادامه داد:  اعتدال به ما می‌گوید، نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید، اعتدال به ما می‌گوید اینچنین نیست و همه مسائل صرفا با مذاکره حل شود، اما اینچنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند روزگار ما روزگار همه چیز است، بیان داشت: از همه ابزار و وسایلمان باید بدرستی و به خوبی استفاده کنیم. افراط همه جا برای ما مضر است بویژه در اندیشیدن و فکر کردن که بزرگترین خطر را برای یک جامعه می‌آفریند.

رئیس قوه مجریه در ادامه خاطر نشان کرد: در فکر افراطی هیچگاه نباید با آژانس اتمی بین‌المللی همکاری کرد. در فکر افراطی هیچگاه نباید با سازمان ملل متحد همکاری کرد حتی فکر افراطی به ما می‌گوید، به هیچ کس اعتماد نکنید، فکر افراطی به ما می‌گوید به همسایگان هم اعتماد نکنید، فکر افراطی به مامی‌گوید به دوستان هم اعتماد نکنید.

روحانی تصریح کرد: اما اندیشه اعتدالی به ما می‌گوید رویکرد ما باید رویکرد معقولی باشد هم با دنیا باید حرف بزنیم، هم باید برای خود اتکایی تلاش کنیم و به فناوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل کنیم؛ ممکن است به یک نوجوان بگوید به مدرسه و معلم نیاز ندارم و به خودم متکی هستم.

وی با بیان اینکه ما هم باید از استعداد خود استفاده کنیم و هم از تجربه دیگران و با دیگران در حال تعامل باشیم اظهار داشت: مگر در دنیای امروز که ده‌ها کمپانی در کنار هم قرار می گیرند و با ایجاد یک شرکت بزرگ واحد کار می‌کنند، عقل خود را از دست داده‌اند. یک کمپانی در موتور، کمپانی دیگر در بدنه و کمپانی دیگر در بازاریابی ماشین پیش‌رو است و با نشستن کنار یکدیگر ماشین ارزان‌تر، با کیفیت بهتر و با بازار عمیق‌تر می‌سازند و صادر می‌کنند.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه اعتدال اساس پیشرفت یک ملت است گفت: بنای اسلام بر اعتدال است. ما امت وسط هستیم. ما اعتدال را پذیرفته‌ایم، اعتدال با هزینه کمتر و از طریق مستقیم‌تر و کوتاه‌تر ما را به مقصد می‌رساند.

روحانی اضافه کرد: معنای اعتدال این است که رویکردمان نسبت به دیگر کشورها متوازن و میانه باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی‌توانیم صد در صد به دیگری اعتماد کنیم و در عین حال نمی‌توانیم صد در صد هم بدبین باشیم تصریح کرد: در موافقت هسته‌ای ما با دنیا، نه بنای ما در برابر 1+5 براساس اعتماد صد در صدی به آنها است و نه بنای آنها با براساس اعتماد صد در صدی است.

وی ادامه داد: بنای کار آنها با ما راستی‌آزمایی است و بنای ما هم در کار با آنها چنین است. قدم به قدم با نظارت دقیق نسبت به هم کار را پیش‌می‌بریم.

رئیس قوه مجریه افزود: ما در زندگی شخصی خودمان هم چنین هستیم، ما با دوست صمیمیان نیز مدام در حال پایش هستیم و کلام و نوشته‌اش را همواره پایش می کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما همیشه در حال نظارت دقیق بر هم هستیم گفت: مگر می‌شود گفت، که کسی نسبت به کشور دیگری بدون نظارت چشم بسته چک سفید امضا بدهد و دیگر کشورها هم نسبت به ما چنین هستند. ما باید در مقام عمل اعتمادآفرینی کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان در طول سال‌های گذشته ایران هراسی را تبلیغ کردند گفت: متاسفانه گاهی ایران هراسی را در ذهن برخی از جامعه به باور رسانده‌اند و در تبلیغات از ایران هراسی گفته‌اند.

وی اضافه کرد: کار دولت تدبیر و امید در طول دو و نیم سال گذشته بر این مبنا بوده که ایران هراسی را به شکست منجر کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در خرداد سال 92 هم رهبری ما را راهنمایی کردند و فرمودند که این آرا حق‌الناس است و در واقع ایشان مسیر را برای آرای مردم هموار کرده‌اند.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: در مذاکرات هسته‌ای نیز رهبر انقلاب هدایت، حمایت و تدبیر کردند و اگر دولت ما ،‌دولت تدبیر و امید بود، هم تدبیر و هم امید را از ایشان آموختیم و البته آنهایی که در صحنه و میدان کار عظیم و بزرگی را به ثمر نشاندند.

روحانی خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و در مقطعی نیز وزارت دفاع همگی دست به دست هم دادند و اگر آقایان ظریف، صالحی و دهقان دست به دست یکدیگر نمی‌دادند ما امروز در این نقطه نبودیم.

 رئیس جمهور با اشاره به نقش رهبر انقلاب در شکل‌گیری وحدت میان بخش‌های مختلف کشور تصریح کرد: رهبری انقلاب نه تنها در میان ملت و دولت بلکه در بین تمامی نهادها از قبیل مسئولین، کارگزاران، قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و غیر مسلح موجب وحدت و دست به دست هم دادن نهادها شده‌اند.

وی افزود: امروز روز استفاده از فرصت‌های بوجود آمده است همانگونه که سال 94 ، سال فرصت‌سازی بود.در همین راستا همه دست به دست هم داده و فرصتی را برای کشور ساختیم.

روحانی با اشاره به فرصت‌هایی که برجام آنها را در کشور بوجود آورده گفت: فرصتی که برجام برای ما بوجود آورده دائمی و ابدی نیست، همانگونه که ابرها بالای سر ما دائم نبوده و در حال عبورند تمامی فرصت‌ها نیز اینچنین در حال گذرند.

رئیس جمهور افزود: برجام امروز یک فرصت بزرگ برای ملت ما در جهت جذب فناوری، مسائل اقتصادی، تعامل با جهان، جذب سرمایه‌گذاری و همچنین وحدت و اتحاد کشور در درون کشور است.

روحانی در بخش دیگری اظهار داشت: اگر خدایی ناکرده عده‌ی معدودی موفق شوند و نگذارند کشور ما به خوبی از این فرصت‌ها استفاده کند باید بگوییم این فرصت ها باز نمی‌گردد، لذا امروز می‌بایست ما همه هنرمندی خود را به کار برده و از فرصت بوجود آمده برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده از قبل مسئله برجام تاکید کرد: فرصت برجام برای فناوری هسته‌ای ما نیز فرصت است چرا که شما امروز فرصتی یافته‌اید که در آن می‌توانید us6 را بفروشید، کیک زرد را می‌خرید، آب سنگین را فروخته و میله سوخت را می‌سازید.

رئیس قوه مجریه با بیان همکاری ایران با سایر کشورها از جمله مجموعه 1+5 خاطر نشان کرد: ما با همکاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای 1+5 قادر خواهیم بود در سوخت رآکتور خودکفا شده و روی پای خود بایستیم.

روحانی گفت: ما امروز فرصتی یافته‌ایم که در زمینه فناوری هسته‌ای بتوانیم از فناوری‌های روز کشورهای دیگر نیز استفاده کرده و آنها را جذب کنیم، لذا اگر کسی فکر می‌کند که علم، فناوری و حتی اقتصاد و سیاست در دنیای امروز مرز دارد باید بگوییم که اشتباه می‌کند.

وی گفت: ما باید از ارتباط صحیح با همه جهان به ویژه دوستان و همسایگانمان نیز بهره گرفته و همچنین بهره ببریم نه اینکه ترس را بیافشانیم و درو کنیم زیرا این کارها هنر نیست.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: درشت‌گویی و حرف های بی‌پایه زدن هنر نیست؛ باید گفت، امروز برجام فرصت بسیار خوبی برای ملت ما بوجود آورده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امروز رهبری رهبر انقلاب و هدایت‌های معظم اله فرصت‌های خوبی برایمان در کشور بوجود آورده است.

رئیس جمهور گفت: امروز در کشور ما وحدت و انسجام ملی و نگاه جدید جهان به ایران فرصت‌های خوبی را فراهم آورده است که باید از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران افزود: همه ما برادریم و در کنار هم قرار داریم،‌ بلکه همه مسلمانان و کشورهای همسایه نیز دوستی و برادری داریم لذا از این فرصت می‌بایست به خوبی جهت پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: سالی که به نام سال اقتصاد مقاومتی ،‌اقدام و عمل می‌باشد، باید در آن همانند سال گذشته همدلی و همزبانی را نیز ادامه دهیم. زیرا بی‌تردید می‌توانیم با استفاده از این فرصت‌ها شاهد آبادانی ایران عزیز، رفاه مردم و تعالی کشور در زمینه‌های مادی و معنوی باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
درود بر دکتر روحانی صبوروآگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
دوست داریم روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
احمدی نژاد خواهد آمد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
دکتر روحانی بهترین و صبورترین رییس جمهور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
مطمئنی صبورترین رئیس جمهوره....!!!!!!!!!!!
Netherlands
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
درود بر روحانی و ظریف عزیز و تیم هسته ای زحمت کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
جناب آقای دکترروحانی متشکریم .ما مردم آگاهانه برجام راپذیرفتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
آفرین،
آخرین اخبار