30 تیر عامل کاهش درآمد موزه‌ها شد/ وضعیتی ناگوار برای موزه ملی و آبگینه+ تصاویر

وقتی مسئولان در برابر یک اتفاق به هم دیگر پاس میدهند تنها قربانی این ماجرا آن اتفاق می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  25 اسفند سال گذشته بود که بنرهایی در خیابان و پیاده‌روهای خیابان 30 تیر میدان امام خمینی (ره) نصب شد.  کسی درست نمی‌دانست که چرا بنرها را نصب کرده‌اند و شاید خیلی‌ها تصور می‌کردند ویژه برنامه‌های نوروزی قرار است، معرفی شوند. اما 27 اسفند ماه کارگران شهرداری خیابان را بستند و شروع به کندن آن کردند.


30تیر عامل کاهش درآمد موزه ها شد

این اتفاق در حالی رخ داد که دو موزه «آبگینه» و «ملی» در این خیابان هستند و در حال برنامه‌ریزی و ارائه خدمات بهتر برای بازدیدکنندگان نوروز بودند. در پی این اتفاق مسئولان دو موزه اعتراض و واکنش‌های خاص خود را نسبت به این موضوع داشتند.
 
سمیه محبی سرپرست موزه «آبگینه» در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در این‌باره گفت: ما هیچگونه اطلاعی از این موضوع نداشتیم. 27 اسفندماه ماموران شهرداری تهران، شروع به حفر چاه‌های دو متری کردند و روی آن سرپوش‌هایی غیراستاندارد گذاشتند و یکی از همکاران ما نیز متاسفانه درون چاه افتاد. ما و مسئولان موزه ملی نسبت به این موضوع اعتراض‌های فراوانی به میراث فرهنگی داشتیم از رجبعلی خسرو‌آبادی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درخواست رسیدگی به این موضوع را کردیم.

30تیر عامل کاهش درآمد موزه ها شد 

در ادامه این ماجرا جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، حرف‌های جالبی زد. وی در گفتگو با خبرنگار ما، در این باره گفت: این موضوع اتفاق خوبی است و از آن استقبال می‌کنیم. این ماجرا در فضاسازی آثار تاریخی تاثیر بسزایی دارد و به نوبه خودم از کارگرانی که فعالیت بسیاری در این زمینه انجام می‌دهند، تشکر می‌کنم. اما شهرداری بهتر بود قبل از انجام این کار با ما هماهنگ می‌کرد.
 
این تضاد خیلی جالب بود. یکی از افتادن کارمندش گله‌مند بود و دیگری از کار شهرداری تشکر کرد. مسئولین میراث فرهنگی هم در خصوص برخورد با شهرداری پاسخ‌های جالبی دادند.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، در نشست خبری بررسی عملکرد نوروزی ستاد هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار درباره این موضوع گفت: «شهرداری تهران باید جواب این سوال شما را بدهد، نه ما! شهرداری باید با میراث فرهنگی تعامل و همکاری داشته باشد.»

30تیر عامل کاهش درآمد موزه ها شد

در ادامه این ماجرا به سراغ وجیهه قاسمی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران رفتیم که البته وی از بی‌اطلاعی این نهاد نسبت به این موضوع خبر داد و اظهار داشت: ما این موضوع را رسیدگی کردیم. بهتر این است که بین شهرداری و میراث فرهنگی تعامل به خوبی شکل بگیرد. چرا که پروژه‌های مشترکی با آن‌ها داریم.

وی در پایان گفت: به خاطر خرابی خیابان، یک پارکینگ اختصاصی در اختیار بازدیدکنندگان نوروزی قرار دادیم تا بتوانند برای بازدید از دو موزه وسایل نقلیه خود را در آنجا پارک کنند.

در ادامه به سراغ شهردار منطقه 12 رفتیم و در این خصوص کسی پاسخ درستی نداد و فقط گفتند باید خبر را ببینیم و در صورت صلاحدید قائم مقام شهردار جوابگو هستند.

30تیر عامل کاهش درآمد موزه ها شد

با این حال باید همچنان منتظر ماند و پاسخ مسئولین مربوطه را درباره این اتفاق دید و شنید.
 
اما شاید در این میان این خرابی خیابان بدون هماهنگی با میراث فرهنگی، به نفع بچه‌های موزه آبگینه هم تمام شد. بهانه‌ای به دست آن‌ها داد تا ویژه برنامه نوروزی را در دستور کار خود قرار ندهند.

گزارش از نرگس رزاقی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار