تولید نانو ذرات مغناطیسی به کمک کربوهیدرات موجود در قند

محققان دانشگاه آزاد توسط قند به عنوان یک ماده‌ی طبیعی جایگزین و روشی کم هزینه، نانو ذرات مغناطیسی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردند.

مسعود صلواتی نیاسری عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان در گفتگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در این طرح با توجه به جایگاهی که نانو ذرات مغناطیسی در بهبود عملکرد مولکول‌های هوشمند و جوهرهای مغناطیسی دارند، سعی شده تا این نانوذرات را با ماده‌ی طبیعی تولید کنیم. 

وی این ماده طبیعی را قند معرفی کرد و افزود: استفاده از قند در تولید نانو ذرات مغناطیسی به علت وجود کربوهیدرات در آن، سرعت فرآیند را افزایش می‌دهد و می‌تواند به عنوان روشی ساده و کم هزینه کاربرد داشته باشد، کربوهیدرات سوخت پاک تلقی می‌شود و نانو ذرات سنتز شده در این روش،‌عملکرد مغناطیسی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. 

صلواتی نیاسری تصریح کرد: نانو کریستال های مغناطیسی به دلیل دارا بودن نسبت سطح به انرژی سحط بالایی دارند، از این رو سطح انرژی الکترونهای درون کریستال است، بنابراین الکترو‌ها با جذب انرژی کمتری به سطح بالاتر انتقال می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج نشان می‌دهد با استفاده از روش سل ژل خود احتراقی دمای کلسیناسیون تا حد امکان کاهش می‌یابد، همچنین توزیع اندازه ذرات در محدوده باریکی قرار گرفته و خلوص و خواص نانوذرات از کیفیت مطلوبی برخوردار خواهد بود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.