دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد

اقتصاد مقاومتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر نه یک انتخاب / نقدینگی‌های بانک‌ها معضل اساسی کشور

امروز در رونمایی سایت و میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیشرفت اقتصادی کشور بدون اقتصاد مقاومتی میسر نمی شود چرا که اقتصاد مقاومتی در حقیقت تنها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

نقدینگی‌های بانک‌ها معضل اساسی کشوربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم رونمایی از میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی مرکز پژوهش صدا و سیما اظهار داشت: از ابتدای پیدایش انقلاب اسلامی در جامعه جهانی و روابط بین الملل پدیده جدیدی به ظهور رسید که همواره این پدیده با خود چالش‌هایی را به همراه داشت به طوری که جامعه جهانی در تعاملات سیاسی اقتصادی و روابط بین الملل با مخالفت‌ها و چالش‌هایی روبرو شد.

رضایی با اشاره به شیوه‌های استراتژی غرب علیه جمهوری اسلامی بیان داشت: نظام استبدادی غرب سه شیوه استراتژی جنگ، تحریم و دست کاری افکار عمومی علیه نظام اسلامی را در پیش گرفته که اخیرا دستکاری افکار عمومی و به عبارتی سراب‌سازی در این نظام تشدید شده به طوری که اقتصاد کشور را مستقیم مورد هدف قرار داده است.

وی با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گفت:پیشرفت اقتصاد کشور بدون اقتصاد مقاومتی میسر نیست چرا که  اقتصاد مقاومتی در حقیقت تنها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در کنار انتخاب حکیمانه است و می‌بایست اقتصاد مقاومتی را همانند یک انقلاب نگاه کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآوری شد: انقلاب در اقتصاد مقاومتی به معنای کامل بایستی در حوزه‌های مختلف اقتصادی صورت گیرد چرا که اقتصاد مقاومتی یک نهضت است و رسانه‌ها در این نهضت نقش بسیاری مهمی دارند و به همین خاطر ایستادگی و مقاومت بدون اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر نیست و از همین رو یکی از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان تبدیل شود.

*** نقدینگی‌های بانک‌ها معضل اساسی کشور

رضایی در خصوص مشکلات نقدینگی حاکم بر بانک‌های کشور اظهار داشت: نقدینگی یکی از مشکلات اساسی بانک‌های کشور است در حالی که هیچ وقت این موضوع کالبدشکافی نشده است و گفتنی است که در حالی که در کشور صحبت از ان است که پول وجود ندارد اما از طرف دیگر می‌گویند نقدینگی از مرز 900 میلیارد تومان عبور کرده است و حال لازم است که این امر توسط کارشناسان اقتصادی موشکافی شود.

وی با اشاره به اینکه بدون منابع اقتصاد مقاومتی تحقق نخواهد یافت بیان کرد: در کشور نقدینگی وجود دارد ضمن اینکه امکان تولید پول نیز میسر است اما متاسفانه نقدینگی با آسیب‌هایی جدی در کشور مواجه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آسیب‌های حاصل از نقدینگی در کشور بیان داشت:در حال حاضر  30 درصد نقدینگی کشور هرز می‌رود و این امر معادل 10 برابری مفاسد اقتصادی است و از طرفی به سبب آنکه افراد معوقات خود را سر موقع به بانک‌ها پرداخت نمی‌کنند لذا بانک‌ها مجبور به حساب‌سازی هستند تا نقدینگی خود را بیش از واقعیت نشان دهند.

وی درپایان تصریح کرد: زمانی که دلار 1000 تومان بوده، نقدینگی معادل 400 هزار میلیارد تومان بوده اما اکنون با وجود دلار 3000 تومانی در بازار و افزایش تورم نقدینگی موجود در کشور دو برابر است و این در حالی است که حداقل بایستی نقدینگی سه برابر 400 هزار میلیارد تومان در کشور باشد به همین خاطر می‌توان گفت که تولید نقدینگی 30 درصد عقب است که مسئولان علت عقب‌ماندگی را تنها جلوگیری از افزایش تورم حاصل از رشد نقدینگی می‌دانند که بهتر است به جای جلوگیری از رشد نقدینگی محیط کسب و کار و توزیع نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی را بهبود دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مطالعاتی ، رضایی ، دبیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار