باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

دو سلاح راهبردی در پاکسازی "تدمر" + تصاویر و مشخصات

دو سلاح راهبردی در پاکسازی تدمر نقش داشت.

به گزارش   خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه اخیرا در استان "حمص" پیروزی های مهمی را به دست آوردند که یکی از این پیروزی ها پاکسازی شهر باستانی "تدمر" بود.

"تدمر" یا "پالمیرا" یکی از شهرهای مهم و باستانی استان حمص بوده که در فاصله 160 کیلومتری پایتخت (دمشق) قرار دارد و یک شهر استراتژیک به حساب می‌آید. "پالمیرا" در طول تاریخ  یکی از مهمترین شهرهای سوریه مرکزی بوده است و یک شهر گذرگاهی اساسی برای مسافران صحرای سوریه محسوب می‌شده است و آن را با نام  "عروس صحرا" می‌شناختند.

با پاکسازی شهر  "تدمر"، احتمال شکست حصر شهر "دیرالزور"،‌ بسیار بالا خواهد بود و شهری که در ماه‌های اخیر با پرتاب محموله‌های هوایی "کرملین" به حیات خود ادامه می‌دهد باید منتظر اقدام عملی ارتش سوریه و همپیمانانش باشد.

اما دو سلاح راهبردی در پاکسازی  "تدمر"  نقش مهمی داشت که البته کمک فدراسیون روسیه هم در آزاد سازی این شهر موثر بود. این دو سلاح راهبردی "راکت انداز اسمرچ" و "تانک تی 90" بود.  



**راکت انداز "اسمرچ"

"راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) " معروف "گردباد" راکت‌انداز ساخت شوروی است. این سیستم برای شکست دادن پرسنل، زره پوش، و اهداف دارای پوست نازک در مناطق غلظت، باتری توپخانه، پست فرماندهی و انبارهای مهمات طراحی شده است. این راکت‌انداز در اوایل سال 1980 ایجاد شد و خدمت در سال 1989 وارد ارتش اتحاد جماهیر شوروی شد.

دو سلاح راهبردی در پاکسازی


دو سلاح راهبردی در پاکسازی


دو سلاح راهبردی در پاکسازی


تاریخ استفاده از این جنگ افزار خارج از مرزهای روسیه به جنگ سوریه و اوکراین باز می گردد. ارتش سوریه در سال 2014 در نبرد با تروریست های تکفیری از این راکت انداز استفاده کرد و در اوکراین هم در مناطق "لوگانسک" و "دونتسک" از این سیستم استفاده شد.

این راکت انداز با وزن بیش از 43 تن، طول 12 و عرض بیش از 3 متر دارای قابلیت های ویژه ای است و می تواند 3 خدمه داشته باشد. کالیبر این راکت انداز 300 میلی متری و تعداد لانچرهای 12  است و برد عملیاتی 850  تا 900 کیلومتر را دارد.

سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره این راکت انداز عنوان داشت : تولید و توسعه راکت انداز  "راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) " از سال  1980 تا 1987 میلادی انجام شد و اتحاد جماهیر شوروی سابق سازنده این راکت انداز بود.


این سایت با اشاره به خصوصیات  "راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) " نوشت :  راکت انداز مذکور دارای 12 تیوب (لوله شلیک) است که هرکدام بیش از 7 متر طول و 800 کیلوگرم وزن دارند.

سایت  میلیتاری تودی  (Military-Today)   درباره زمان عملیاتی شدن این راکت انداز عنوان داشت : "راکت انداز اسمرچ  (BM-30 Smerch ) " در مدت کمتر از 3 دقیقه عملیاتی می شود و برد آن 20 تا 70 کیلومتر است.



** تانک "تی 90"

ارتش فدراسیون روسیه از زمان حضور در جنگ سوریه در اکتبر سال 2015 انواع تجهیزات نظامی را در این کشور آزمایش کرد که یکی از آن ها تانک "تی 90" بود که دارای قابلیت های ویژه ای در رزم  زمینی و زرهی است.

دو سلاح راهبردی در پاکسازی

دو سلاح راهبردی در پاکسازی


"تی 90 " یک تانک ساخت فدراسیون روسیه بوده که از سال 1991 ساخت آن آغاز و در سال 2004 میلادی مدل‌های جدیدی از آن معرفی و در خدمت ارتش روسیه قرار گرفته است.  این تانک با وزن 46 تا 47 تن، طول قریب به 10 متر، عرض قریب به 4 متر و ارتفاع بیش از 2 متر توانایی حمل سه خدمه را دارد.

تانک تی 90 از توپ‌های سنگین 125 میلی‌متری بهره می‌برد و دارای سلاح‌های 12.7 و 7.62 میلی‌متری بوده و برد عملیاتی این تانک معادل 340 مایل متری (معادل بیش از 500 کیلومتر ) است و سرعتی معادل 60 کیلومتر بر ساعت را دارد.

قدرت و حفاظت این زره ترکیبی از فولاد و کامپوزیت بوده و می‌تواند انواع مأموریت‌های عملیاتی را به خوبی انجام دهد. تی 90 پیشرفته‌ترین تانک ارتش فدراسیون روسیه بوده که نسخه بهینه‌سازی شده تانک تی 72 است و پتانسیل‌های عملیاتی گسترده‌ای دارد.

این تانک که بر پایه طراحی های قدیمی روسی و چینی ساخته شده است، یکی از مدرن ترین ابزارهای نظامی جهان محسوب می شود و می تواند به راحتی در برابر تعدادی از مدرن ترین تانک های جهان مقاومت کند.

سایت  میلیتاری تودی (Military-Today)   درباره تانک تی 90 نوشت: این تانک نسخه تکامل یافته تانک "تی 72" بوده که از سال 1992 تا 1994 تولید اولیه آن اغاز شده تا جایگزین نسل قبلی تانک ها شود.

این سایت با اشاره به اذعان برخی منابع مبنی بر اینکه بیش از 1000 دستگاه تانک از این مدل تولید شده  است، نوشت:  این تانک یکی از مدرن ترین زره پوش های ارتش فدراسیون روسیه بوده  که در نیروی زمینی این کشور مشغول خدمت است.

تانک تی 90 البته در سوریه نیز به صورت جدی در عملیات آزادسازی استان "حلب" نقش مهمی داشته و توانسته در مناطق شمالی این استان نقش خود را ایفا کرده و این زره پوش مهم موجب آزادسازی مناطق گسترده‌ای در شمال سوریه شده است.

در مجموع این دو سلاح راهبردی ("راکت انداز اسمرچ" و "تانک تی 90")  پیشروی نیروهای سطحی را در نبرد با تروریست های تکفیری داعش سرعت بخشید و منجر به پاکسازی بسیاری از مناطق در استان "حمص" شد.


گزارش از محمد زرچینی

 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
تمام قدرت نظامی در اختیار کشورهای اسلامی سوریه عراق یمن فلسطین لبنان مصر افغانستان می باشد،کافران کشور خود را از بین ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
هم سلاح هم اعتقاد = پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
دوست عزیزسلاح ساخت روسیه صدرصدقابل اعتماداست شک نکن
Germany
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلاح را ولش کن چقدر اعتقاد پشت این سلاح ها هست?
آخرین اخبار