حل مسئله فقر در گرو مشارکت مردم است

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: برای جلوگیری از مسئله فقر نیازمند مشارکت مردمی بیشتر هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در جلسه‌ای که صبح امروز دوشنبه در سالن جلسات ساختمان مدد کاری اجتماعی کمیته امداد برگزار شد با اشاره به سهم خانواده ها برای بهبود وضعیت خودشان اظهار داشت: با سرمایه گذاری های لازم می‌توانیم نیازهای مدد جوها را کاهش دهیم و اگر نیاز به قوت خود باقی بماند مددجو مدت بیشتری را تحت پوشش کمیته امداد خواهد ماند و از طرفی ما حجم نیازها را بین سه گروه بر اساس نیازمندی هایشان طبقه بندی کرده‌ایم که در این راستا کمیته امداد به نیابت از حاکمیت هر یک از این بخش ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین برای رفع بیشتر مشکلات این سه گروه  پر جمعیت که شامل زنان سرپرست خانوار، کودکان و سالمندان نیازمند مشارکت های مردمی هستیم. ما با تجزیه و تحلیل مسئله فقر ، اطلاعات و شناخت بیشتری از آن را باید در جامعه داشته باشیم و باید دانش فنی را در اختیار خانواده ها و جامعه  قرار دهیم که با توجه به  همکاری و ارتباط بین کمیته امداد جامعه و خانواده می‌توان شاهد نجات از فقر آن‌ها بود به طوری که هرچه دانش در خانواده بیشتر باشد سهم آن برای نجات از فقر بیشتر و جامعه نیز با دانش روز افزون توانمند تر خواهد بود و نقش رسانه‌ها نیز اطلاع رسانی به جامعه است. به طوری که اگر در مورد زنان سرپرست خانوار قبل از طلاق اطلاعات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت بعد از وقوع طلاق شاید مشکلات کمتری برای آن‌ها پیش می‌آمد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه تصریح کرد: با توجه به این‌که بین امکانات و حجم فقر فاصله وجود دارد منابع کمیته امداد پاسخگوی همه نیازهای خانواده ها نیست و امروز در حال بررسی خانواده های نیازمند هستیم و مسئله نیازمندی معطوف به طایفه خاصی نیست و گاهی افراد براثر حوادث نیازمند می‌شوند.

ذوالفقاری با تاکید بر این‌که مبلغ یارانه‌ای که به این خانواده ها اعطا می‌شود باید متناسب با تورم و نیازهای اساسی خانواده تنظیم شود،گفت: این دسته از خانواده ها که تحت پوشش کمیته امداد هستند 5نیاز اساسی پر خرج دارند که شامل مسکن، دارو و درمان، معیشت، اشتغال و آموزش که تراز اقتصادی این خانواده ها منفی است و تلاش کمیته امداد این است تراز اقتصادی این خانواده ها مثبت و در آمد آن‌ها را با توسعه اشتغال و وام های کم بهره بهبود بخشد.

وی در ادامه افزود: حدود یک میلیون نفر از زنان سرپرست خانوار، یک و نیم میلیون نفر از سالمندان و بیست هزار کودک زیر 18 سال در مقابل تکان های اقتصادی آسیب پذیر هستند که تلاش کمیته امداد این است تا با اطلاع رسانی برای مشارکت دهک های بالای جامعه به مدد جویان کمک بیشتری در راستای آرامش در زندگی و کاهش فقر انجام شود و برای حل مسئله فقر و جلوگیری از توسعه آن نباید تنها امور را بر عهده دولت گذاشت بلکه مشارکت های مردمی نیز لازم است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: شبکه های نیکوکاری نیز در محله‌ها به کمک منابع آن محل می‌توانند مشکلات فقر را حل کنند همچنین سالمندان علاوه بر مشکلات مالی نیاز روحی و عاطفی نیز از نیازهای اساسی آن‌ها محسوب می‌شود و اگر سنت صله رحم زنده شود بسیار به این قشر آسیب پذیر کمک خواهد کرد.

ذوالفقاری خطاب به نمایندگان مجلس افزود: درخواست کمیته امداد از نمایندگان این است که در تنظیم بودجه و قشر آسیب پذیر کوتاهی نکنند زیرا کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند قدرت دفاع از خود را ندارند و همچنین باید به مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهرها و مناطق روستایی محروم توجه بیشتری داشته باشند زیرا این محیط ها موجب مشکلات بیشتر آن‌ها خواهد شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به دوران تحریم و رکود اقتصادی اظهار داشت:‌در این دوران تلاش کمیته امداد برای پرداخت وام های اشتغال موجب شد افراد جدیدی را خدمات دهیم و با رشد ورود و خروج افراد تحت پوشش مواجه بوده‌ایم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
این حرف های قشنگ دردی از فقرا را درمان نمیکنه بلکه باید تصمیم جدی گرفتو عمل کرد و ریشه فقر را سوزاند اینهم با مستمری به زنان سرپرست خانوار حل میشه نه با صدقه و دعا
آخرین اخبار