مجتهد: ساخت پل میان عربستان و مصر، بهانه‌ای برای برقراری رابطه با اسرائیل است

افشاگر مسائل پشت پرده خاندان آل‌سعود، واگذاری حاکمیت 2 جزیره به ریاض و ساخت پل میان عربستان و مصر را فرصتی برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتهد، وبلاگ نویس مشهور سعودی، واگذاری حاکمیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان و ساخت پل میان عربستان و مصر را بهانه و فرصتی برای برقراری رابطه میان سعودی و رژیم صهیونیستی عنوان کرد.

«مجتهد» در تازه ترین اظهارت خود درباره سفر پادشاه سعودی به مصر و مسایل مورد بحث و اهداف این سفر در حساب خود در توییتر نوشت: درباره توافق سلمان بن عبدالعزیز با عبدالفتاح سیسی در مورد واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان و ارتباط آن با اسراییل چند نکته وجود دارد.

اول اینکه اعلام التزام سعودی به معاهده کمپ دیوید به معنای التزام به ضمائم آن یعنی کسب موافقت اسراییل برای هرگونه فعالیت در این دو جزیره و اطراف آن است.

دوم، مسیر قابل کشتیرانی یعنی غرب جزیره تیران، که جزء آبهای سرزمینی مصر بود، اکنون بخشی از آبهای بین المللی محسوب می شود و مصر و سعودی کنترلی بر آن ندارند.

سوم، ساخت بخش غربی پل میان عربستان و مصر فقط با موافقت اسراییل و اردن به عنوان ذی نفعان تنگه (تیران) میسر است.

چهارم، مصر و سعودی نمی توانند کشتیرانی را در تنگه محدود کنند و یا بر آن تسلط پیدا کنند، مگر با اجازه شورای امنیت.

پنجم، التزام به کمپ دیوید و تبدیل تنگه به آبهای بین المللی به معنای آن است که سعودی بدون اجازه و هماهنگی با اسراییل نمی تواند از نیروی نظامی حتی به صورت نمادین در این جزایر استفاده کند.

نکته ششم و نهایی آنکه فرصتی برای سعودی جهت برقراری رابطه با اسراییل به بهانه ساخت پل ایجاد شده که بعید نیست که دیدار محمد بن سلمان (جانشین ولیعهد سعودی) از اردن در واقع دیداری با مسوولان اسراییلی با هدف هماهنگی باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار