ساری،

بيماری سپتوريوز و زنگ بلای جان گندم های مازندران

بيماری سپتوريوز و زنگ گندم در برخی از مزارع مازندران مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدير جهاد كشاورزی شهرستان ساری گفت: بسياری از بيماری های گندم مانند سياهک با تهيه بذرهای اصلاح شده كه قبل از توزيع توسط شركت فروشنده ضد عفونی می شود كنترل می شود.

طهمورث قاسم نژاد افزود: برخی از بيماری هايی كه مربوط به مرحله داشت گندم است و در خاک يا علف هرز زمستان گذرانی می كنند توسط مديريت تلفيقی بايد كنترل شوند.

به گفته وی؛ ضدعفونی بذرهایی با سموم سيستمیک يا تماسی، استفاده از ارقام مقاوم، گواهی شده و سالم، از بين بردن بقايای گياهی آلوده، تناوب زراعی، رعايت تراكم كاشت و كنترل علف های هرز هم خانواده گندم در مرحله داشت توسط مديريت تلفيقی بايد كنترل شوند.

مدير جهاد كشاورزی شهرستان ساری با بيان اينكه بيماری زنگ گندم نوعی بيماری قارچی است كه روی برگ های جوان به صورت جوش يا تاول ظاهر می شود، افزود: اين جوش ها بهم می پيوندند و نوارهايی در امتداد رگ برگ ها ايجاد می كنند كه با پيشرفت بيماری، ساقه، خوشه و ساير قسمت های گياه به قارچ عامل بيماری آلوده می شود و خسارت زيادی به محصول وارد می كند.

قاسم نژاد افزود: با استفاده از سموم قارچ كش مانند تكتو به ميزان 0.5 تا 1 ليتر در هكتار، ايمپكت 0.5 ليتر در هكتار و تيلت 0.8 تا 1 ليتر و فوليكور 1 ليتر در هكتار برای این بیماری توصيه می شود.

وی گفت: بيماری سپتوريوز كه ابتدا بصورت لكه سبز روشن يا زرد روی برگ ديده می شود به تدريج لكه ها بزرگتر مشاهده می شود و در ميان آن خال های سياه رنگی تشكيل می شود كه برای مبارزه آن مانند بيماری زنگ گندم اقدام شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، بیماری ، گندم ، مازندران ، بلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار