مهاباد؛

امضاء تفاهم نامه همكاري میان مهاباد و سردشت

مسئولان دستگاههاي اجرايي شهرستان مهاباد و سردشت در جنوب آذربايجان غربي تفاهم نامه همكاري اقتصادي و تجاري امضا كردند.

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، اين تفاهم نامه در نشستي كه دیروز با حضور فرماندار و شهردار سردشت و جمعي از مسئولان اجرايي اين شهرستان با معاون سياسي و اجتماعي فرماندار مهاباد و جمعي مسئولان اجرايي اين شهرستان و شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر مهاباد و جمعي از فعالان اقتصادي و تجاري اين شهر در سالن فرمانداري مهاباد برگزار شد، به امضا رسيد.
اين تفاهم نامه در 9 بند مختلف تنظيم شده بود و طرفين بر سرمايه گذاري، ايجاد اشتغال پايدار در منطقه، داير كردن بازارچه هاي مرزي و تسريع در روند اجراي طرح ها در بخش هاي مختلف صنعتي، بازرگاني، گردشگري و خدماتي تاكيد كردند.
در ابتداي اين نشست، سند توسعه اين دو شهرستان كه از سوي اداره صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي و بر اساس توانمنديهاي و پناسيل هاي منطقه تنظيم شده بود، مورد بررسي قرار گرفت.
مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي آذربايجان غربي گفت: هم اكنون بيش از 30 درصد واحدهاي صنعتي استان غيرفعال و راكد بوده و اين ميزان 11 درصد از ميانگين كشوري بيشتر است.
مسعود مهدي زاده مقدم افزود: در سطح آذربايجان غربي در مجموع 34 شهرك و ناحيه صنعتي وجود دارد و برنامه اي در استان براي افزايش تعداد شهرك هاي صنعتي وجود ندارد.
وي اضافه كرد: مسئولان استان در تلاش هستند تا با استفاده از پتانسيل ها و سرمايه گذاران بخش خصوصي و دولتي واحدهاي صنعتي نيمه فعال و راكد را فعال كنند.
وي اظهار كرد: به زودي مركز مشاوره سرمايه گذاري و نمايشگاه دائمي توانمندي هاي صنعتي آذربايجان غربي در مركز استان راه اندازي مي شود و سرمايه گذاران مي توانند با بهره مندي از اين مراكز در زمينه هاي دلخواه خود كه سودآوري و اشتغال زايي بيشتري دارد، سرمايه گذاري كنند.
مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي آذربايجان غربي گفت: با توجه به بهره برداري رسيدن مجتمع پتروشيمي مهاباد و راه اندازي مجتمع هاي پتروشيمي در مياندوآب و بوكان، پس از مكان يابي و بررسي وضعيت موجود، شهرك پايين دستي پتروشيمي در جنوب آذربايجان غربي راه اندازي مي شود.
در ادامه اين نشست فرماندار سردشت نيز گفت: شهرستان هاي مهاباد و سردشت هر دو در مسير توسعه همديگر قرار دارند و در بخش تجاري و صنعتي مي توانند مكمل همديگر باشند.
عزيز حسني نالوسي افزود: سردشت به سبب داشتن 114 كيلومتر مرز مشترك با اقليم كردستان عراق و بازارچه مرزي كيله و دو گذرگاه موقت مرزي، داراي پتانسيل ها و توانمنديهاي بسيار خوبي در زمينه گسترش صادرات و واردات كالا، گردشگري و توريسم درماني است.
وي اضافه كرد: بازارچه مرزي كيله سردشت كه در شرف تبديل شدن به منطقه آزاد تجاري است، يكي از فعالترين بازارچه هاي مرزي در كشور بوده و سال گذشته مبادلات كالا به ارزش بيش از 50 ميليون دلار در آن صورت گرفته است.
حسني نالوسي گفت: بازارچه كيله با توجه به نزديكي به شهرهاي رانيه، قلادزي و نزديكترين بازارچه به استان سليمانيه عراق مي تواند بازار بسيار خوبي براي كالاها و محصولات ايراني باشد.
معاون سياسي و اجتماعي فرماندار مهاباد هم گفت: يكي از مشكلات مهم در حوزه مبادلات كالا در بين دو شهرستان، مشكل جاده مواصلاتي مهاباد ـ سردشت است.
ايرج شجاعي افزود: اين جاده نيازمند بازسازي، اصلاح و تعريض بوده و مسئولان دو شهرستان بايد در اولين قدم براي اجراي تفاهم نامه همكاري، در فكر حل مشكل اين محور مواصلاتي باشند.
وي اضافه كرد: اين شهرستان داراي زيرساخت ها و قابليت هاي بسيار خوبي در زمينه گردشگري و صنعتي بوده و پتروشيمي مهاباد به عنوان بزرگترين پروژه صنعتي آذربايجان غربي به بهره برداري رسيده است.
وي اظهار كرد: در تعطيلات عيد نوروز امسال بيش از 160 هزار گردشگر از اماكن ديدني و گردشگري مهاباد بازديد كردند و اين امر مي تواند مورد توجه سرمايه گذاران و بازرگانان براي سرمايه گذاري در بخش هاي خدماتي و گردشگري باشد.
در ادامه اين نشست مسئولان دستگاههاي اجرايي ضمن اشاره به ساير توانمنديها و پتانسيل هاي دو شهرستان، بر اجراي سريع و دقيق مفاد تفاهم نامه تاكيد كردند.
نخستين نشست مسئولان دو شهرستان براي بررسي فرصت هاي سرمايه گذاري و تفاهم نامه همكاري هفته گذشته در شهرستان سردشت برگزار شده بود.
جاده مهاباد ـ سردشت به طول بيش از 120 كيلومتر در يك مسير كوهستان واقع شده و دو گردنه سخت گذر زمزيران و جواله رشان در اين مسير قرار دارد.
شهرستان مرزي سردشت و شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.