در نشست مشترک مطبوعاتی

ظریف: مردم ایران باید برجام را در زندگی خود احساس کنند/ موگرينى: آزمايش‌هاى موشكى ناقض برجام نيست

نشت خبری وزیر خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

ظریف: زمینه همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا فراهم شده است/ موگرينى: آزمايش‌هاى موشكى ناقض برجام نيستبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظريف" وزير امور خارجه كشورمان امروز (شنبه٢٨ فروردين) در محل وزارت خارجه با (فدريكا موگرينى) مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا ديدار كرد.

وزیر خارجه کشورمان در این نشست اظهار داشت: این سفر در چهارچوب همکاری‌های بین ایران و اتحادیه پس از توافق برجام صورت گرفته است و در زمينه حل مسائل پيشرو در جهت اجراى برجام به توافقاتى دست يافتيم.

ظریف در ادامه با اشاره مذاکرات بین طرفین اظهار داشت:  با حضور 7 کمسیونرها از اتحادیه اروپا مذاکراتی انجام شد و این مذاکرات در زمینه‌های باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و موضوعات انسان دوستانه و آورگان بود که در مورد آنها بحث و تبادل نظر شد و در مسائل حقوق بشر نیز گفتگوهای صورت گرفت.

وی افزود: امروز در بیانیه دیدارها 4 بیانیه صادر خواهد شد و یقین داریم که گفتگوهای ما با اتحادیه اروپا در جهت حل مسائل منطقه موثر خواهد بود.

همچنین فدریکا موگرینی در این نشست خبری گفت : ازمايش هاى موشكى ناقض برجام نيست و ما نگرانى در اين مورد نداريم.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار داشت: امروز مرحله‌ای که بیانیه‌های به زبان انگلیسی و فارسی در برجام خوانده می‌شود گذشته است.

وی افزود: این دومین حضور من در ایران است و امروز به همراه کمسیونرها مختلف از اتحادیه اروپا در ایران هستیم.

موگرینی با اشاره به اثرات برجام در زندگی مردم ایران اظهار داشت: امیدواریم مردم ایران تغییر در زندگی خود پس توافق برجام احساس کنند  پیام من به ملت ایران این است که مذاکرات ارزش خود را داشت و بنده به عنوان نماینده 500 میلیون اروپایی صحبت می‌کنم و ما باید اطمینان یابیم که در حوزه برجام اقدامات رو به جلو می‌روند و برجام به پایان نرسیده است.

وی افزود: ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و اتحادیه اروپا به تعهدات خود در چار چوب توافقات عمل کرده و ما گفتگوهای خود را ادامه خواهیم داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره با چالش‌های میان روابط ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: برخی مواقع چالش‌های میان ایران و اتحادیه اروپا وجود داشت، اما اکنون خواهان مشارکت و روابط د جانبه با ایران هستیم و به دنبال از میان بردن مسائل و دشواری‌های گذشته در توافقات هستیم.

وی افزود: همکاری ما در زمینه اقتصادی و حمایت از ورود ایران به سازمان تجارت جهانی خواهد بود و در زمینه انرژی توافقات خوبی با طرف ایرانی داشتیم، مسئله مورد توافق بعدی در زمینه مسائل پژوهشی و علمی بود که دانشجویان ایرانی در اروپا یکی از مسائل مورد تفاهم در این دیدار بود.

موگرینی در ادامه تصریح کرد: مسئله مهاجران و اقدامات محیط زیست و آلودگی هوا یکی از موارد مذاکره بین طرفین بود و ما می‌خواهیم اطمینان کنیم که نه تنها برجام به نفع مردم ایران خواهد بود بلکه به نفع صلح منطقه و ثبات در خاورمیانه است.

این مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به مسائل مورد حمایت طرفین در مورد مسائل منطقه‌ای و سوریه تصریح کرد: ما در زمینه‌ حمایت‌های بین المللی گفتگو کردیم و در مورد حل مسئله سوریه و ترویج کمک‌های بشر دوستانه به توافق رسیدیم. ایران و اتحادیه اروپا جهت تسریع فرآیند مذاکرات ژنو مذاکراتی نیز داشتند و در مورد مسئله یمن نیز باید گفت مخاصمات متوقف شده است.

موگرینی در پایان نشست مطبوعاتی خود با اشاره به عید نوروز تصریح کرد: نوروز زمانی است جهت نو شدن و ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا مسائل و نظرات جدید و  رابطه نو خود را ادامه دهیم.

در ادامه این نشست مسئول اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اقدامات اتحادیه اروپا جهت اجرای برجام اظهار داشت: در چند وقت اخیر شاهد بودیم که هیئت‌های تجاری اروپایی به ایران سفر کرده‌اند و این نشان دهنده این است که اروپایی ها علاقمند به رابطه با ایران هستند و ما آماده‌ایم که تمامی امکانات لازم در حوزه مسائل بانکی را برای رابطه با ایران برطرف کنیم.

وی افزود: اتحادیه اروپا نمی‌تواند دیگران را مجبور به انجام کاری کند ولی این اتحادیه علاقه مند به روابط میان ایران و کشورهای اروپایی است.

موگرینی در پاسخ به سوالی در مورد آزمایشات موشکی ایران و این که آیا این آزمایش‌ها ناقض برجام هستند، اظهار داشت: این مسئله مورد بحث ما با ظریف بوده و این موضوعی است که در گذشته به آن اشاره کرده‌ایم که آزمایش‌های موشکی به هیچ عنوان ناقض برجام نیست و ارتباطی با برجام ندارد.

در ادامه نشست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد سوریه اظهار داشت: ایران همواره در حال مبارزه با تروریسم است و ما در این جهت در کنار همه همسایگان خود هستیم و اگر امروز کشورهای عراق، سوریه، لبنان و افغانستان دچار تروریسم و افراطی گری شده‌اند ایران در کنار آنها بوده و اگر هر کدام از همسایگان ایران هم دچار مسئله تروریسم شوند ایران به آنها کمک خواهد کرد.

ظریف در مورد آزمایشات اخیر موشکی ایران تصریح کرد: همانطور که در گذشته گفته شد هیچ ارتباطی با برجام ندارد و نگاه ایران به مسئله موشکی نگاه دفاعی است و ما تنها از خود دفاع خواهیم کرد و امروز می‌بینیم که بودجه نظامی همسایگان ما که جمعیتی بسیار کمتر ما دارند بسیار بیشتر از جمهوری اسلامی ایران است و اگر کسی نگران گسترش سلاح های جنگی است باید از ورود این حجم سلاح به منطقه جلوگیری کند.

موگرینی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه علی رغم توافقات برجام اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرده است اظهار داشت: اتحادیه اروپا تمامی تحریم‌های خود را در رابطه با مسئله هسته‌ای را در روز توافق برداشته است و سایر تحریم‌های که پا برجا هستند در مورد مسئله حقوق بشر است.

ظریف در مورد اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در مورد برجام و رابطه بانک‌های ایرانی و بانک‌های آمریکایی اظهار داشت: ما به طور مداوم در حال رصد مسائل مربوط به برجام هستیم و رئیس بانک مرکزی با سفری که به آمریکا داشته در حال رایزنی طرف آمریکایی خود است تا آنطور که در برجام آمده آمریکا در اجرای برجام خللی وارد نکند و باید گفت آن که در توافق آمده نیز این است که بانک‌های آمریکایی شامل رابطه با ایران نمی‌شود، بلکه عدم مزاحمت آمریکا رد روند اجرای برجام در توافقات آمده است.

موگرینی در مور د گفتگوها میان ایران و اتحادیه اروپا در مورد مسئله حقوق بشر اظهار داشت: مسئله حقوق بشر یک بحثی با عقبه تاریخی است و به نوعی و دیدگاه دو گانه بین طرفین است که باعث به وجود آمدن اختلافاتی شده و اکنون گفتگوها در این مورد ادامه دارد.

موگرینی در مورد مشکلات اجرای برجام تصریح کرد: بهتر از این مشکلات به عنوان چالش نام برده شود و باید گفت که پس از امضای برجام فضایی که به وجود آمد بهتر از 12 سال گذشته است و ما از مشکلات به عنوان چالش یاد می‌کنیم.

در ادامه این نشست ظریف با اشاره به اثرات برجام در زندگی مردم تصریح کرد: مردم ایران باید توافق را در زندگی خود احساس کنند و معتقدیم که پس از این توافق آینده روشنی در منطقه و در عرصه بین الملل خواهد بود.

در پایان ظریف در مورد مسئله حقوق بشر و مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما در مسئله حقوق بشر آماده گفتگو هستیم و قطعا این گفتگوها یک طرفه نخواهد بود و ما نیز حرف‌های زیادی در مورد برای گفتن خواهیم داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
ما تو این دو سه ساله از بجران چند بار عبور کردیم و اقتصاد ایران شکوفا شده متشکریم
زنده باد ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
در مورد حقوق بشر چرا اروپایی ها اصرار دارند نظرات و عقاید خودشون رو به ما تحمیل کنند این خودش ناقض منشور حقوق بشر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
الان من قشنگ دارم برجامو تو زندگیم احساس میکنم!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
یادمون باشه چون تحریما رو برداشتن قرار نیست خارجی ها بیان ایرانو بسازن بلکه درهای تجارت جهانی به روی ما باز شده و با تولید محصولات با کیفیت باید خودمون کشورمون رو بسازیم
پس انتقاد های الکی به برجام نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
دکتر روحانی مردم باید هرچه سریعتر طعم شیرین لغو تحریمها و گشایش امور زندگی از برجام را بچشند . امیدوارم تا دولتتون تموم نشده این اتفاق بیفته . لطفا سریع اقدام کنید
آخرین اخبار