در کنفرانس ملی محیط زیست مطرح شد:

ناکار آمدی دولت ها و مجالس در قانون گذاری سیاست های محیط‌زیست

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت اعتراف می‌کنم دولت ها و مجالس در حوزه قانون گذاری های محیط زیستی و اجرای سیاست های آن، موثر و کارآمد عمل نکرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا تابش رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در کنفرانس ملی محیط‌زیست که امروز (چهارشنبه) در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت:امروز اعتراف می‌کنم که دولت ها و مجالس مختلف بعد از انقلاب، برای حمایت از محیط زیست و استمرار سیاست های این بخش، در حوزه قانون گذاری و اجرا،موثر و کارآمد عمل نکرده اند. 

وی با بیان این‌که حفاظت از محیط زیست با فقر اقتصادی و فرهنگی انجام پذیر نیست، تاکید کرد: انسان باید به تغییر رفتار با محیط زیست اقدام کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: معاهدات کیوک که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ تنوع زیستی به امضا درآمده اساسا یک خیال باطل است چرا که بر مبنای تعهدات سیاسی به امنیت اجتماعی  نمی‌توان دست یافت و جوهره صلح و وحدت حاصل امری درونی است که با مسائل روحانی به اعتقادات مذهبی تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: حل بحران‌های زیست محیطی در گرو وجدان عمومی افراد است و باید انسان‌ها به تغییرات همه جانبه‌ای در رفتار خود بیاندیشند تا تاثیرات مخرب وارده بر محیط زیست کاهش یابد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به این باور برسیم که نمی‌توانیم مشکلات زیست محیطی که عمدتا به وسیله انسان به وجود آمده تنها با بکارگیری فناوری حل کنیم و باید بدانیم که برای حل این معضلات تغییر رفتار انسان‌ها لازم است و این نگرش از جهان بینی ما متاثر می‌شود.

تابش در خصوص جایگاه دین در حل بحران‌های زیست محیطی گفت: دین در تعریف رابطه انسان به طبیعت نقش بسزایی ایفا می‌کند و ما در این رابطه منابع دینی و اخلاقی والایی داریم که باید هر چه زودتر از آن‌ها بهره‌مند شویم.

 وی ادامه داد: در منطق دین زمین ملک خدا و انسان خلیفة الله است اما این خلیفة الله باید رابطه‌اش را با زمین به عنوان یکی از مخلوقات خدا تنظیم کند چرا که در دین ما ذکر شده هیچ کس حق فساد  در زمین را ندارد و تخریب محیط زیست نمونه‌ بارز این فساد است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با  تقویت جهان بینی می‌توانیم انسان‌ را از تخریب طبیعی بازداریم چرا که حل این بحران‌ها تنها در گرو تغییر رفتار انسان‌ها در طبیعت خلاصه می‌شود و ما متون دینی خوبی در عرصه حفظ محیط زیست در دست داریم که تنها باید به آن‌ها عمل کنیم.

تابش با بیان این‌که امسال بنا به فرمایش رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی شده ،گفت: باید در هر کار و برنامه‌ای که مد نظر قرار می‌دهیم تمام تلاش خود را برای رسیدن به عمل به مرحله اجرا در بیاوریم.

وی در ادامه افزود: در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، امنیت قضایی و فرهنگ جهادی تاکید شده که هر  دو می‌تواند پرچمی در دست جهاد برای  اجرای این سیاست‌ها باشد و سایر مسئولان امر هم در اجرای این موارد به کمک جهاد بیایند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در قانون بودجه نتوانستیم هوای محیط زیست و جهاد دانشگاهی را داشته باشیم، گفت:  با بهره گیری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تدوین احکام مورد نیاز برنامه توسعه ششم و سیاست‌هایی که پیش بینی شده سمت گیری این برنامه خوب بوده و اگر نمایندگان نظر مساعدتی در تصویب آن داشته باشند فرجام خوبی در انتظار  محیط زیست خواهد بود.

تابش با اشاره به این‌که سالانه شش میلیون تن گاز گلخانه‌ای و آلاینده ناشی از سوخت‌های فسیلی که بخش عمده در کلانشهرها تخلیه می‌شود، بیان کرد: انتشار گاز‌های آلاینده هم اکنون عرصه را بر زندگی شهروندان تنگ کرده و علاوه بر این مورد در کشور 50 هزار تن پسماند عادی در حال تولید است که سهم تهران از آن 7 الی 8 هزار تن است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از کهریزک گفت: سالانه چند صد میلیارد تومان از پول کشور به دلیل عدم تفکیک از مبداء پسماند در کشور به هدر می‌رود و سهم کشور ما در این مسئله کمتر از 4 و5 درصد اعلام شده است.

تابش در خصوص دیگر معضلات زیست محیطی کشورمان تصریح کرد: 78 درصد از دشت‌های تهران در منطقه ممنوعه وجود دارد که هم اکنون بهره برداری آب از آن صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که حجم آب تجدید ناپذیر کشورمان زمانی 125 میلیون متر مکعب بوده ،گفت: هم اکنون این مقدار آب به 87.7 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

تابش افزود: از 100 میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال 90 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که راندمان خوبی ندارد و امروزه  در یزد که در اقلیم خشک محسوب می‌شود آبیاری به شکل غرقابی انجام می‌پذیرد.

رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هم اکنون فرسایش خاک در کشور ما 32 تن  در هکتار و 6 برابر میانگین جهانی است، گفت: بنا به شرایط اقلیمی  کشور ما 200 سال طول می‌کشد تا یک سانتی متر خاک ایجاد شود و 11 درصد از وسعت جنگل‌های ما طی 40 سال گذشته کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اگر از هم اکنون این چالش‌ها را مدیریت نکنیم با رسیدن به بحران و امنیتی شدن  حدود 10 الی 20 میلیون نفر از ایران باید مهاجرت کنند بنابراین حفاظت از محیط زیست با فقر فرهنگی و اقتصادی انجام نمی‌پذیرد.

تابش با بیان این‌که  مدیریت منابع طبیعی برای  زمانی بوده که کشور ما 5 میلیون جمعیت داشته،تصریح کرد: هم اکنون که ایران جمعیتی  80 میلیون نفری دارد باید مدیریت منابع طبیعی متحول شود.

وی بیان کرد: حمایت از سمن‌ها و نهادهای مردمی ضرورت داشته و باید به ارتقاء سطح مشارکت مردم به شکلی علمی و عملی، نه احساسی و نه رسانه‌ای برای انس با طبیعت و حفظ آن تلاش کنیم.

تابش گفت: هم اکنون چندین ده هزار فارغ التحصیل رشته‌های منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست در کشور وجود دارد که باید از ظرفیت آن‌ها برای بهبود وضعیت محیط زیست بهره بریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار