مسابقه عجیب مجله انگلیسی: به اردوغان بیشتر توهین کن؛ برنده شو!

مسابقه عجیب یک مجله انگلیسی درباره اردوغان توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، مجله اسپکتیتور چاپ انگلیس در اقدامی عجیب مسابقه ای بزگرار کرده است که شرکت کنندگان آن باید بیشترین توهین را به "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه انجام دهند.

طبق اعلام بی بی سی، این مجله مسابقه ای شعری به راه انداخته است که شرکت کنندگان آن باید بیشترین توهین را به اردوغان انجام دهند و به صاحب شعر توهین آمیز تر، جایزه ای اهدا می شود. ارزش این جایزه هزارپوند استرلینگ (معادل 1440 دلار) است که از سوی یکی از خوانندگان این مجله اهدا شد.

این مجله که سخنگوی راست میانه در انگلیس است اعلام کرده تمامی این اشعار را در هر سطح ادبی که باشند، به شرط آن که موجب خشم اردوغان شود، به چاپ خواهد رساند.

اقدام این مجله انگلیسی پس از آن انجام می شود که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تصمیم به محاکمه یک طنز پرداز این کشور به نام "یان بورمان" به اتهام اهانت به  رئیس جمهور ترکیه گرفت. این طنز پرداز در یکی از برنامه های تلویزیونی خود با خواندن شعری، اردوغان را به سخره گرفت.
تصمیم مرکل خشم مردم آلمان و اروپا را برانگیخت. معترضان معتقدند این اقدام مرکل مخالف آزادی عقیده به حساب می آید. 

"نعمان کورتولموش" معاون رئیس جمهور ترکیه گفته است: "جمهوری ترکیه خواستار محاکمه این مرد وقیح به شکل فوری به علت اهانت به اردوغان است." وی همچنین شعر این طنز پرداز آلمانی را جنایتی علیه بشریت خواند.

مبنای حقوقی شکایت اردوغان

وکیل رئیس جمهور ترکیه دعوای حقوقی خود را بر ماده ۱۰۳ قانون کیفری آلمان تنظیم کرده است. این قانونی است که از دیرباز مورد انتقاد وکلا و حقوقدان‌های آلمان بوده، زیرا به دوران حکومت استبدادی در آلمان در قرن نوزدهم برمی‌گردد و از زمان پیش از جمهوری در قانون آلمان فدرال باقی مانده است. آنگلا مرکل نیز در موضع‌گیری خود درباره شکایت حقوقی اردوغان به صراحت ابراز امیدواری کرده است که ماده قانونی ۱۰۳ تغییر کند.
ماده ۱۰۳ قانون کیفری می‌گوید: "حرمت سران کشورهای خارجی مطابق قانون از تعرض مصون است."

این قانون که در آلمان امروز و با پیشرفت و نهادینه شدن آزادی عقیده و نشر و بیان کمابیش فراموش شده است، نزد مراجع حقوقی آلمان به "قانون شاه" معروف است؛ زیرا در دهه‌های گذشته محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، بیش از هر شخص یا مقامی از آن استفاده کرده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار