اهواز؛

فاجعه‌ای از جنس آتش

کشاورزان به هیچ وجه مزارع خود را پس از برداشت آتش نزنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن مزارع اثرات منفی بر محیط زیست می‌گذارد و باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، نابودی بخش عمده‌ای از میکرو ارگانیزم‌های خاک، فرسایش و افزایش شوری خاک می شود ولی خوشبختانه فقط 5 درصد مزارع گندم پس از برداشت، آتش زده می‌شود.

محمد قاسمی نژاد افزود: این اقدام فاجعه‌ای در بحث حاصلخیزی خاک است و موجودات زنده مفید خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر بافت خاک نیز می‌تواند اثر منفی بگذارد.

وی عنوان کرد: برنامه کشاورزی حفاظتی و پایدار شامل مدیریت بقایای خاک، مدیریت عوامل زیان رسان، مدیریت حاصلخیزی خاک و مدیریت خاک‌ورزی که به عنوان یک پکیج تعریف شده است، مشکل آتش زدن مزارع را حل می‌کند و بر اساس این برنامه پس از برداشت مزارع، حداقل 30 درصد کاه و کلش باید در مزارع باقی بماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این برنامه موجب حفظ رطوبت و افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از تبخیر شدید و بهبود مواد آلی خاک خواهد شد.
قاسمی نژاد بیان کرد: ما خاک‌ورزی حفاظتی را توصیه می‌کنیم و دیگر نیازی نیست که با گاوآهن زمین شخم سنگین زده و زمین برگردانده شود که خوشبختانه تمام کشاورزان استان دیگر با مزایا و محاسن خاک‌ورزی حفاظتی آشنا هستند.

وی کاهش تردد ماشین آلات در درون خاک، صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت و رعایت تاریخ کشت را از مزایای خاک‌ورزی حفاظتی دانست و گفت: با خاک‌ورزی حفاظتی می‌توان بلافاصله پس از برداشت، کشت جدید را انجام داد.

انتهاي پیام/و

برچسب ها: خوزستان ، مزارع ، آتش ، فاجعه ، منفی ، اثرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.