پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛

شعار هفته سلامت غلبه بر ديابت/بهترین راه پیشگیری و کنترل دیابت(1)

بنا به توصيه پزشکان ورزش باید در برنامه روزانه يا هفتگی همه افراد گنجانده شود تا علاوه بر سلامت جسم و روح مانع از ابتلا افراد به بيماري به ويژه ديابت شود، همچنین با ورزش می توان دیابت را کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شعار هفته سلامت سال: «غلبه بر ديابت Beat Diabetes» است.

همچنین در روزشمار هفته سلامت شنبه 4  ارديبهشت 95 به (غلبه بر ديابت با تحرك و تغذيه سالم) اختصاص یافته است. بر همین اساس در این گزارش به بررسی علل و شیوع این بیماری و همچنین مهمترین راه  پیشگیری و کنترل دیابت می پردازیم.

متاسفانه امروزه  با شيوع بالاي ديابت در دو نوع يک و دو مواجه هستيم. دیابت نوع یک  بدلیل تخریب سلول های ترشح کننده انسولین در لوزالمعده ایجاد می شود و زمینه ارثی دارد و به طور معمول در سنين پايين (کودکي و نوجواني) رخ مي دهد که متاسفانه راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد، اما در دیابت نوع دوم زمینه مقاومت به انسولین بدلیل اختلال پیشرونده در ترشح انسولین ایجاد می شود.این نوع دیابت بدلیل چاقي ،اضافه وزن، نداشتن تحرک کافی و سابقه خانوادگي و بیشتر در سنین بالا بوجود می آید که خوشبختانه به میزان بسیار زیادی قابل پیشگیری است.

البته باتوجه به  شيوع چاقي در سنين پايين، موارد ابتلا به ديابت نوع دو در سنين پايين نيز به وفور ديده می شود.

خطر دیابت در کمین همه افراد

تحقیقات نشان می دهند که مصرف بیش از حد قندهای ساده به صورت آشکار و نهان (در برخی موادغذایی مانند کیک، بیسکویت، شیرینی ها و دسرها) نه تنها می تواند سلامت افراد دیابتی را به خطر اندازد، بلکه زمینه ای نیز برای بروز دیابت در افراد غیردیابتی ایجاد می کند. در مورد مصرف قندهای ساده همه بخصوص والدین باید دقت کنند تا در تمامی ایام سال در مورد کودکان مصرف اندازه این قبیل قندهای ساده رعایت شود.

سازمان جهانی بهداشت سال های قبل اعلام کرده بود که می توان تا 10 درصد از کالری روزانه را از طریق مصرف قندهای ساده تامین کرد، اما اکنون این میزان را به کمتر از پنج درصد کاهش داده است. این مساله نشان از اهمیت و حساسیت موضوع دارد و تاکیدی است برای تمام افراد اعم از دیابتی و غیردیابتی که دقت لازم را در مصرف این گونه داشته باشند و میزان آن را محدود کنند. درحال حاضر، حدود 400 میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند و در ایران نیز تعداد مبتلایان به این بیماری هفت میلیون نفر است که گفته می شود سالانه بین 200 تا 300 هزار نفر به این تعداد افزوده می شود.

از آنجاییکه قندهای ساده، میزان قندخون را به سرعت افزایش می دهند بنابراین مصرف آنها برای همه افراد بخصوص  افراد دیابتی بسیار خطرناک است چراکه افزایش ناگهانی قندخون می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. لازم است از مصرف مواد غذایی تهیه شده با قندهای ساده به عنوان میان وعده های غذایی نیز پرهیز و به جای آن از میان وعده هایی مانند میوه ها و آب میوه های طبیعی استفاده شود.

پیشگیری و کنترل دیابت با ورزش

با توجه به اینکه يکي از مهمترين فاکتورهاي خطر در دیابت نوع دوم  چاقي و افزايش وزن است که مي توان با انجام ورزش منظم و رژيم غذايي مناسب آن را کنترل کرد. ورزش مي تواند با افزايش سوخت و ساز قند خون، حساسيت سلول هاي عضلاني به مصرف انسولين را بالا ببرد که در نتيجه قند خون کاهش مي يابد.

ورزش حتی می تواند ترشح انسولين در لوزالمعده را بالا ببرد. به طور کلی ورزش هم با کنترل فاکتورهاي خطر و هم با تاثير روي سيستم هورموني بدن به خصوص انسولين، مي تواند در پيشگيري از ابتلا به ديابت نوع دو موثر باشد.

محققان بنياد بين المللي پيشگيري و کنترل ديابت معتقدند تمرينات ورزشي براي افراد ديابتي و حتی افرادی که در معرض خطر ابتلا به ديابت هستند بسيار مفيد است، به طوری که افراد در معرض خطر با تمرينات منظم ورزشی مي توانند از بروزديابت تا حد زيادی جلوگيري کنند و در افراد مبتلا به ديابت انجام تمرينات ورزشي کمک زيادي به کنترل وزن، تعادل بهتر قند خون، کاهش نياز به داروها و انسولين، متعادل نگه داشتن چربي خون و کاهش ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي مي کند.

با توجه به اهمیت ورزش در پیشگیری و کنترل دیابت حال این سوال پیش می آید که ورزش های مناسب برای رسیدن به این مهم چه ورزش هایی هستند،با ما همراه باشید تا در گزارش بعد به این موضوع بپردازیم.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار