افسران مبارزه با مواد مخدر افغانستان در ایران آموزش می بینند

رابط مبارزه با مواد مخدر ایران و افغانستان گفت كه 15 تن از افسران پلیس مبارزه با مواد مخدر افغان فردا (شنبه) برای آموزش های عملیاتی در این زمینه به ایران اعزام می شوند.

افسران مبارزه با مواد مخدر افغانستان در ایران آموزش می بینندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سردار «محمودرضا پورمنصور» روز جمعه به خبرنگار ایرنا در كابل افزود كه این افسران برای مدت 10 روز به ایران اعزام خواهند شد و این اعزام ها برای مبارزه موثرتر با مواد مخدر در سطح منطقه در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی گفت كه 10 تن از پزشكان افغانستان نیز كه در زمینه درمان معتادان فعال هستند، با دو تن از پزشكان تاجیكستان برای آموزش های تخصصی در زمینه درمان معتادان به ایران اعزام می شوند كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشورمان مسئولیت آموزش این پزشكان اعزامی را پذیرفته است.

سردار پور منصور افزود كه ایران و افغانستان توافق كرده اند تا در دو مقطع دیگر افسران مبارزه با مواد مخدر افغان به ایران اعزام شوند كه در دوره دوم افسران میانی و در دوره سوم افسران بلندپایه در سطج مدیریت مبارزه با مواد مخدر اعزام خواهند شد.

رابط مبارزه با مواد مخدر ایران و افغانستان گفت كه تمامی آموزش های افسران اعزامی به ایران منحصر به آموزش های عملیاتی در صحنه خواهد بود و تفاوت اساسی با دوره قبلی آموزش های «جی آی اس» دارد.

سال گذشته 10 تن از كارشناسان مبارزه با مواد مخدر افغانستان برای پشت سرگذاشتن یك دوره آموزشی در زمینه «جی آی اس» یا تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای و نیز چگونگی بررسی و تحقیق از جزئیات زمین‌های زیر كشت خشخاش، به ایران اعزام شدند.

وی گفت كه ایران با افغانستان در زمینه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر به ویژه با خانم «سلامت عظیمی» وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، همكاری‌های نزدیكی داشته اند و روند این همكاری ها رو به تعمیق و گسترش است.

پیشتر وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، از همكاری‌های پلیس ایران با افغانستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر سپاسگزاری كرده بود و گفته بود كه ایران همواره در كنار افغانستان بوده است.»
سردار پور منصور گفت كه جمهوری اسلامی ایران قرار است اردوگاه «فنیكس» معتادان كابل را به تجهیزات ورزشی و ده ها هزار جلد كتاب تجهیز كند و بخشی از این اقدام ها انجام شده و بخش پایانی آن به زودی انجام خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به دنبال گسترش همكاری ها و ارتباط آنلاین در زمینه مبارزه با مواد مخدر در مرزها هستند تا بتوانند از عبور و مرور قاچاقچیان بین المللی در گذرگاه‌های مرزی جلوگیری كنند.

دولت وحدت ملی افغانستان در دو سال گذشته تلاش وسیعی را برای از بین بردن زمین‌های زیر كشت خشخاش انجام داده، اما با گسترش ناامنی گفته می شود سطح زیر كشت این زمین ها بار دیگر در حال افزایش است.

جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به تازگی توافق كرده اند تا با كمك تهران كشت بدیل خشخاش را برای نمونه در استان «بادغیس» افغانستان به اجرا درآورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار