زنجان؛

راه اندازی 464مراکز خانه بهداشت در مراکز روستایی استان زنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت:با توجه به تأکید دولت در زمینه توسعه خانه‌های بهداشت روستایی ، ۴۶۴ خانه بهداشت در مراکز روستایی استان زنجان راه‌اندازی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛صائینی افزود: برای خدمات‌رسانی به جمعیت حاشیه شهر و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر در مجموع ۱۹ پایگاه سلامت راه‌اندازی شد و با جذب نیروهای مختلف این پایگاه‌ها خدمات لازم را به مردم ارائه می شود.

وی با بیان اینکه طبق طرح گسترش بهداشت، ۲۲ خانه بهداشت استان زنجان کسری داشت که راه‌اندازی شده است، گفت: ۴۶۴ خانه بهداشت در مراکز روستایی راه‌اندازی شده است.

صائینی با اشاره به اینکه ۹ مرکز سلامت نیز در استان در هفته سلامت کلنگ زنی می‌شود و در ایام دهه فجر بهره‌برداری می‌شود، افزود: کسری پزشکان مناطق روستایی نیز جبران شده و ۱۰۰ درصد مراکز روستایی از پزشک برخوردار هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: همه گروه‌های هدف زیر ۱۴ سال درزمینه بهداشت دهان در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از خدمات رایگان برخوردار شدند.

صائینی با اشاره به راه‌اندازی چهار مرکز تجمیع در استان زنجان ادامه داد: دسترسی مردم به خدمات دانشگاه علوم پزشکی با راه‌اندازی این مراکز تسهیل شده است.

وی گفت: دیابت زمینه‌ساز سایر بیماری‌ها ازجمله افت میزان بینایی است که متأسفانه نخستین عامل کوری در افراد این بیماری است و نارسایی کلیه و دیالیز از دیگر عارضه‌های بیماری دیابت است و موجب می‌شود تا بسیاری بیماری‌های دیگر بر انسان مستولی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بابیان اینکه میزان بروز بیماری ریابت در مناطق روستایی استان کم و در مناطق شهری بیشتر است، افزود: چراکه در روستاها میزان فعالیت بدنی بالا بوده و مواد غذایی سالم‌تری استفاده می‌کنند که این امر موجب می‌شود تا استعداد دیابت کمتر باشد.

صائینی بابیان اینکه فعالیت‌های ماشینی در شهرها و ناسالم بودن مواد غذایی موجب شده تا این بیماری بیشتر بروز کند افزود: در روستاها رنج این بیماری بین ۲.۵ تا ۵ درصد است و در شهرها نیز این میزان ۵ تا ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه پس از تصادفات بیماری دیابت دومین عامل مرگ افراد در ایران محسوب می‌شود که باید تا حد ممکن کنترل شود افزود: دیابت دو نوع است که در نوع نخست نمی‌توان به دلیل ژنتیکی بودن کاری برای بیمار انجام داد و در نوع دوم نیز ژنتیک اثری نداشته و به نوع فعالیت انسان‌ها باز می‌شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.