بلومبرگ: 80 سال وابستگی به نفت، رویای شاهزاده سعودی را نقش بر آب می کند

وبسایت بلومبرگ در گزارشی به بررسی سند چشم‌انداز 2030 عربستان پرداخت که قرار است محمد بن سلمان امروز آن را ارائه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت بلومبرگ در گزارشی نوشت: طرح 2030 عربستان سعودی برای بهبود اقتصاد خود، باید بر عادات چند دهه ای این کشور در خصوص وابستگی به درآمدهای نفتی پایان دهد. این طرح به منظور بهبود وضع اقتصادی، ایجاد شغل و احداث زیرساخت ها ارائه شده است. 

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی قرار است روز 25 آوریل (امروز) از سند همه جانبه ای رونمایی کند که عربستان را برای دوران بعد از نفت آماده می کند. نام این سند "چشم انداز عربستان سعودی" است.

حدود 8 دهه از زمانی که نفت برای نخستین بار در این کشور کشف شد، می گذرد. مقامات عربستان امروز دوشنبه آماده هستند تا طرح محمد بن سلمان را آشکار کنند. طرحی که هدف آن کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای حاصل از صادرات نفت است. محمد بن سلمان ماه گذشته در مصاحبه با بلومبرگ گفت: چشم انداز آینده عربستان، بسیاری از برنامه های توسعه ای، اقتصادی، اجتماعی و نظایر آن را شامل می شود.

"جورج گاوس،" پروفسور دانشگاه "ای اند ام" تگزاس گفت: تغییر از اقتصاد وابسته به نفت به چیزی غیر از آن، بسیار دشوار است. سعودی ها چندین دهه است راجع به این مسئله صحبت می کنند؛ اما پیشرفت اندکی در این زمینه حاصل کرده اند.

شاهزاده محمد بن سلمان اکنون با بزرگترین دگرگونی اقتصادی از زمان تأسیس عربستان سعودی در سال 1932 مواجه شده است. تحلیلگران معتقدند موضع وی در مواجه با مسئله نفت ممکن است خشم جمعیت این کشور را بر انگیزد.

بخشی از این سند چشم انداز، فروش 5 درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو عربستان است که دولت می تواند از پول آن برای سرمایه گذاری در شرکت های خارجی و نوسازی اقتصاد خود استفاده کند.

مقامات عربستان همچنین قصد دارند گام های بیشتری برای بازسازی اقتصاد کشور بردارند از جمله مالیات بندی روی نوشیدنی ها و اقلام لوکس و اضافه کردن مالیات بر ارزش افزوده.
"برنامه تحول ملی" که قرار است در مدت 45 روز پس از بیانیه امروز "چشم انداز عربستان" آغاز می شود، بر بهبود وضع اقتصادی، ایجاد شغلهای بیشتر و جلب رضایت سرمایه گذاران تمرکز دارد. 
بنابر گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2014، کشورهای دیگر نیز در گذشته تلاش کرده اند اقتصاد خود را بهبود بخشند. بیشتر کشورهایی که در این زمینه موفق بوده اند پیش از کاهش درآمدهای نفتی این اقدام را آغاز کرده اند.

پس از سقوط شدید بهای نفت، عربستان سعودی درصدد بازسازی اقتصاد خود به منظور کاهش وابستگی این کشور به نفت بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار