گسترش همکاری های تجاری ایران و اتریش/ در همه شرایط کنار شرکایمان می‌مانیم

رییس اتاق تهران گفت: اتاق بازرگانی تهران آمادگی دارد تا با تشویق و ترغیب بخش خصوصی کشور در جهت توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری و صنعتی با اتریش گام‌های موثری بردارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران در نشست مشترک اقتصادی ایران و اتریش که در اتاق تهران برگزار شد به سطح روابط ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: دو کشور از دیرباز دارای روابط تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حسنه و مشترکات زیادی بوده‌اند. این روابط در سال‌هاي گذشته با عنايت به پيشينه عميقي كه طي پنج قرن روابط وجود داشته، در سطح مناسبي حفظ شده است و اكنون نيز انتظار مي‌رود كه با درايت و دورانديشي، گسترش یابد.

رییس اتاق تهران ادامه داد: اتريش به عنوان کشوری تاثیرگذار در اتحادیه اروپا و یکی از مراکز مهم و مقر نهادها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی در قلب اروپا، و ایران نیز با موقعیت ویژه خود در قلب یکی از مهمترین مناطق ژئوپلتیک جهان، بیش از هرزمان دیگری می‌توانند به همکاری‌های سازنده خود به نفع گسترش صلح و عدالت در جهان ادامه دهند.

خوانساری گفت: روابط ایران و اتریش در عصر جدید با افتتاح سفارت دولت اتریش در تهران در 140 سال قبل و سفارت دولت ایران در وین در 130 سال پیش وارد عرصه جدیدی شده و از آن زمان تاکنون روابط دو کشور به غیر از چند سال اخیر که تحت تاثیر عامل تحریم‌ها قرار گرفت، همواره در همه ابعاد رو به گسترش بوده است. در بررسی کوتاهی از تاریخ روابط دو کشور به خوبی درمی‌یابیم که این روابط همواره بر اساس علائق ویژه، احترام متقابل و به دور از هرگونه خصومت و در جهت تعمیق دوستی و همکاری برقرار بوده است.

وی افزود: آنچه روابط ایران و اتریش را برجسته می‌سازد، آن است که در همه این سال‌های دراز و به‌رغم تحولات عظیمی‌ مانند جنگ‌ها و تغییر دولت‌ها، خوشبختانه دو طرف توانسته‌اند این روابط را از تغییرات مصون و محفوظ کنند. دو کشور اتریش و ایران دارای ظرفیت‌های بسیار بالا برای توسعه همکاری‌های اقتصادی نه تنها به خاطر بازار ایران که به دلیل جایگاه و موقعیت ایران و تسلطی که می‌توان از طریق ایران بر بازارهای منطقه داشت هستند. به همین خاطر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد ایران می‌تواند بازدهی بسیار مناسبی برای شرکت‌های اتریشی داشته باشد.

رییس اتاق تهران سپس به ظرفیت‌های ایران اشاره کرد و گفت: علاوه بر امتیازات و استعدادهای طبیعی که زمینه‌ مساعد توسعه و گسترش روابط همه‌جانبه اقتصادی و علمی را فراهم کرده است، به لحاظ سیاسی نیز دو کشور دیدگاه‌های نزدیکی دارند.

 خوانساری افزود: حجم روابط تجاری دو کشور در سال2014 طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حدود 318 میلیون دلار بوده است. این آمار بیانگر این واقعیت است که این حجم روابط در حد و اندازه و شایسته دو کشور نیست.

رییس اتاق تهران به این نکته اشاره کرد که دوران جدیدی که در پیش روست، زمینه را برای گسترش روابط در همه بخش‌ها آماده کرده است، اما برای توسعه و تحکیم روابط در شرایط جدید بایستی از طرح‌ها و برنامه‌های مبتکرانه و نو و با هدف بلندمدت بهره برد. در این شرایط طرف‌های تجاری نباید صرفاً به مبادله کالا بیاندیشند. قطعاً باید برای تحکیم روابط اقتصادی در آینده با نگاهی درازمدت به همکاری‌های مشترک در عرصه زیرساخت‌های صنعتی و تکنولوژیک پرداخت.

وی گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری خارجی اتریش که بالغ بر 360 میلیارد دلار محاسبه شده است، اتریش یکی از کشورهای سرمایه فرست به حساب می‌آید. از این رو، سرمایه‌گذاری اتریش در پروژه‌های علمی، فنی، صنعتی و تولیدی در داخل ایران یکی از راه‌هایی است که می‌تواند ضامن بقا و دوام درازمدت روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه شود.

خوانساری ادامه داد: اتاق بازرگانی تهران آمادگی دارد تا با تشویق و ترغیب بخش خصوصی کشور در جهت توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری و صنعتی با اتریش گام‌های موثری بردارد. امیدوارم تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور هرچه بیشتر افزایش یافته و موجبات رونق تجارت بین دو کشور را فراهم کند.

دعوت به همکاری در فناوری نوین و استارتاپ‌ها

در ادامه این نشست، خانم پترا بوهوسلاو، وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالتی اتریش سفلی با اشاره به اینکه از روز یکشنبه در ایران به سر می‌برد، از استقبال ایرانی‌ها سپاسگزاری کرد و گفت: تهران شهری پویا و قوی است و در بسیاری از زمینه‌ها با ایالت ما همخوانی دارد.

وی با بیان اینکه هدف‌شان برقراری ارتباطی بلندمدت میان ایران و اتریش است، افزود: افرادی که ما را در این سفر همراهی کرده‌اند، نمایندگانی از 40 شرکت برتر ایالت هستند که بخشی از آنها مراودات اقتصادی با شرکت‌های ایرانی داشته‌اند و برخی دیگر برای برقراری ارتباطات جدید عازم ایران شده‌اند.

 پترا بوهوسلاو در ادامه، به معرفی ایالت اتریش سفلی پرداخت و گفت: ایالت ما دارای 1.6 میلیون نفر جمعیت بوده و ساختار اقتصادی شفافی دارد. در این ایالت حدود 90 هزار شرکت و بنگاه اقتصادی تاسیس شده است که تعداد کارکنان 200 شرکت، بیش از 250 نفر است و سایر بنگاه‌ها در ابعاد کوچک و متوسط، و اغلب به صورت خانوادگی اداره می‌شوند.

 وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالتی اتریش سفلی قدرت اقتصادی این ایالت را در دانش فنی، ماشین‌آلات، فناوری مربوط به حوزه انرژی و محیط زیست دانست و گفت: «در این زمینه‌ها علاقمند به همکاری هستیم.


پترا بوهوسلاو گفت: تولید ناخالص داخلی ایالت اتریش سفلی، 50 میلیارد یورو برآورد می‌شود که 31 هزار یورو به ازای هر نفر است. ضمن آنکه حدود 40 درصد محصولات این منطقه نیز صادر می‌شود و مقصد این کالاها نیز عمدتا آلمان، ایتالیا و شرق آسیاست. همچنین رشد اقتصادی این ایالت نیز سالانه 1.9 درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به توسعه روابط با ایران علاقمند هستیم، گفت: طرحی با عنوان «صنعت چهار صفر» برای مدرنیزاسیون اینترنتی صنایع در دست اجرا داریم و علاقمند هستیم در این زمینه با ایران نیز همکاری داشته باشیم. تمرکز ما در این طرح برروی توسعه فناوری، تحقیق و توسعه است. با این نگرش که سرمایه‌گذاری در فناوری و تحقیقات مربوط به این بخش موجب برتری و افزایش بهره‌وری آن می‌شود.

وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالتی اتریش سفلی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها در این طرح، گسترش روابط بین‌المللی و توجه به استارتاپ‌هاست.

وی در خاتمه ضمن امیدواری نسبت به توسعه مناسبات ایران و اتریش، برای بازرگانان دو کشور گفت‌وگوی موفقیت‌آمیزی را آرزو کرد.

در همه شرایط کنار شرکایمان می‌مانیم

در ادامه نشست، کریستین موسر، نایب رییس اتاق بازرگانی اتریش سفلی گفت: ایران در ماه‌های گذشته هدف بسیاری از کشورها برای بررسی فرصت‌های همکاری بوده است؛ اما نقطه قوت شرکت‌های ایالت ما صداقت در شراکت و رعایت توافقات است. در واقع این شرکت‌ها اگر همکاری خود را با کشوری آغاز کنند، در مقاطع بحرانی نیز در کنار شرکای خود باقی می‌مانند. بنابراین از شما می‌خواهم روی این مولفه حساب باز کنید.

ملاقات وزیر اقتصاد ایالت اتریش سفلی با رییس اتاق تهران

پس از همایش عمومی و آغاز مذاکرات مستقیم فعالان اقتصادی، مقامات دو طرف نیز در نشستی دیگر به بررسی دقیق‌تر مسایل مطرح شده پرداختند. در این دیدار رییس اتاق تهران از محتاط بودن بانک‌های اروپایی در گشایش همکاری‌ها با ایران انتقاد کرد و مذاکره نهادهای اقتصادی کشورهای این حوزه با موسسات مالی و بانکی و تشویق و ترغیب آنها به آغاز مراودات با ایران را یادآور شد. مسعود خوانساری هم‌چنین به تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در اتاق تهران اشاره کرد که به گفته وی، این کمیته در راستای تسهیل جلب و جذب سرمایه‌گذاری در ایران و تشویق بنگاه‌های اقتصادی به همکاری با یکدیگر گام برمی‌دارد.  او هم‌چنین از برگزاری همایشی با حضور شرکت‌های معتبر بیمه و حسابرسی بین‌المللی در تهران طی اواخر اردیبهشت ماه جاری خبر داد که با هدایت کمیته سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران برپا می‌شود. به گفته رییس اتاق تهران، طی برپایی این همایش شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی با وضعیت مالی بنگاه‌های ایرانی آشنا خواهند شد و می‌توانند شناخت مناسبی از طرف‌های تجاری خود در ایران به دست آورند.


محدودیت‌های بانکی جدی‌ترین مانع توسعه همکاری‌هاست

همچنین در این دیدار، ناصر ریاحی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و یکی از فعالان اقتصادی ایران در بازار اتریش، توضیحاتی در رابطه با وضعیت همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور ارائه داد. وی که در زمینه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی فعال است و یک بنگاه تولیدی دارو را با مشارکت شرکت اتریشی در این کشور اداره می‌کند، جدی‌ترین مشکل بر سر راه همکاری‌ها را محدودیت‌های مالی از سوی بانک‌های اتریش عنوان کرد. وی با اشاره به سفر اخیر یک هیات اقتصادی از ایران به اتریش و مذاکرات صورت گرفته با برخی بانک‌های این کشور، گفت: در حال حاضر، اکثر بانک‌های اتریش برای گشایش اعتبار اسنادی با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی مهم‌ترین شرکت بیمه‌ای این کشور نسبت به تضمین 95 درصدی صادرات کالاها از مقصد اتریش به ایران آمادگی کامل دارد.

 ریاحی افزود: این اطمینان را به هیات‌های تجاری خارجی و شرکای تجاری خود در اروپا می‌دهیم که ایران به تمامی قوانین و مقررات مالی و نقل و انتقالات پولی متعهد است و قانون پولشویی سختگیرانه‌ای در حال حاضر در کشور به اجرا در آمده است.»

ظرفیت توسعه همکاری‌ها در صنعت خودرو

مهدی پورقاضی از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز خواستار صدور مجوزهای صادراتی از سوی دولت اتریش برای بنگاه‌ها و شرکای تجاری ایران شد و گفت: هرگونه محافظه‌کاری از سوی دولتمردان و بانک‌های اتریشی منجر به تاخیر در گشایش مناسبات اقتصادی با ایران خواهد شد.

وی یکی از زمینه‌های همکاری میان دو کشور را صنعت خودروسازی عنوان کرد و افزود: «با توجه به اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایران، قرار است تولید خودرو در کشور به سالانه 3 میلیون دستگاه برسد، شرکت‌های خودروسازی اتریش و سرمایه‌گذاران این کشور می‌توانند در این زمینه مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی را در پیش بگیرند.

تشویق و ترغیب بانک‌های اتریش برای همکاری با ایران

وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اتریش سفلی نیز در این دیدار، اعلام کرد که با توجه به تحریم‌های 10 ساله اخیر علیه ایران و رفع آن طی ماه‌های گذشته، بانک‌های اتریشی برای ایجاد تسهیلات در روابط دو کشور نیاز به اندکی زمان دارند.

پترا بوهوسلاو، با اعلام اینکه گام‌های اولیه برای برقراری مناسبات مالی و پولی از سوی بانک‌های اتریشی برداشته شده است، افزود: با این حال، بانک‌های اتریش موسسات خصوصی هستند که به صورت مستقل تصمیمات خود را اتخاذ می‌کنند اما نقش سیاستمداران و دست‌اندرکاران این کشور در حال حاضر این است که مشوق‌ها و انگیزه‌های لازم برای شروع کار آنها با ایران را ایجاد کنند که در این زمینه اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایالت اتریش سفلی نیز در دیدار با رییس اتاق تهران، از خوشبینی خود نسبت به رفع نگرانی بانک‌ها و موسسات مالی اتریش در همکاری با ایران سخن گفت.

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها و موسسات مالی اتریش در عضویت اتاق بازرگانی این کشور هستند، افزود: مذاکرات سازنده‌ای تاکنون با بانک‌های اتریش برای از سر گیری روابط اقتصادی با ایران صورت گرفته است و اتاق بازرگانی اتریش سعی کرده است که اطمینان لازم را به این موسسات اعلام کند.

گفتنی است یک هیات اقتصادی متشکل از 40 شرکت بزرگ از ایالت اتریش سفلی به سرپرستی وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ این ایالت به اتاق تهران آمد تا در نشستی با مسوولان اتاق تهران و فعالان اقتصادی ایرانی راه‌های دستیابی به همکاری‌های اقتصادی و تجاری را مورد ارزیابی قرار دهد. هم‌چنین مقامات دو طرف پس از نشست عمومی در دیداری خصوصی بیشتر به موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی و حوزه‌هایی که امکان رشد بیشتر مراودات اقتصادی وجود دارد، پرداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
چرااتریش؟این همه تحصیل کرده داریم یعنی مهارت اتریش درزمینه انرژی راندارن؟یعنی تحصیل درایران فقط واسه پزدادن خوبه؟این بخش رامسئولین دریابندازاتریش میخواستندکتاب های علمی خود را بدهد و در ایران و بخش اموزش ایران سرمایه گذاری کند
آخرین اخبار