آخرین تحولات عراق؛

از خروج هواداران مقتدی صدر از پارلمان عراق تا بیانیه حیدر عبادی در خصوص تحت کنترل بودن شرایط

معترضان عراقی به دعوت مقتدی صدر از پارلمان این کشور خارج شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه فرانس 24، هواداران مقتدی صدر که در اعتراض به ناتوانی نمایندگان در تأیید نامزدهای هیأت دولت وارد ساختمان مجلس شده بودند، به دعوت این روحانی شیعه از ساختمان پارلمان خارج شدند.

این در حالی است که مقامات عراقی از بسته شدن ورودی های بغداد، پایتخت عراق به خاطر حفظ امنیت خبر دادند. 

از سوی دیگر، حیدر عبادی نخست وزیر عراق می‌گوید با وجود برگزاری تظاهرات گسترده در منطقه سبز بغداد، شرایط در این منطقه تحت کنترل است. دفتر نخست وزیر عراق شامگاه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرایط در بغداد تحت کنترل نیروهای امنیتی است.» 

وی همچنین از معترضان خواست تا اعتراضات خود را به صورت مسالمت آمیز ادامه دهند و به «اموال نهادهای دولتی» خسارتی وارد نکنند. همچنین وب سایت ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای به نقل از فواد معصوم، رئیس جمهور این کشور، معترضان را به خویشتنداری دعوت کرد و از آنان خواست تا «از قانون تبعیت کنند، به قانونگذاران، کارکنان دولت، اموال عمومی یا شخصی حمله نکنند و ساختمان (پارلمان) را تخلیه کنند.»

رئیس جمهوری عراق همچنین از اعضای کابینه، قانونگذاران و سران احزاب سیاسی خواست تا روند تایید وزرای پیشنهادی را پیش ببرند، اصلاحات سیاسی و اجرایی را اجرا و با فساد مبارزه کنند.
وی گفت: "ما معتقدیم که کنار گذاشتن سیستم سهم بندی حزبی و جناحی وظیفه‌ای است که نمی‌توان بیش از این اجرای آن را به تعویق انداخت."


عصر شنبه معترضان پس از ورود به منطقه سبز بغداد که محل استقرار نهادهای دولتی و سفارتخانه‌هاست، وارد ساختمان پارلمان شدند؛ جایی که در هفته‌های اخیر صحنه بحث و جدل‌های سیاسی بر سر تایید وزرای پیشنهادی حیدر عبادی بوده است.

عبادی هفته گذشته و پس از تایید 6 تن از وزرای پیشنهادی‌اش، تا روز شنبه برای معرفی دیگر وزرای پیشنهادی از پارلمان مهلت خواسته بود. اما تعداد نمایندگان در جلسه روز شنبه پارلمان به حد نصاب نرسید و این جلسه به روزهای آتی موکول شد که این موضوع خشم مردم عراق را به دنبال داشت.

در پی این موضوع همچنین فواد معصوم خواستار برگزاری جلسه اضطراری سران سیاسی عراق در روز یکشنبه شد.

از سوی دیگر، ده ها معترض روز شنبه با حمله به "آرام شیخ محمد،" معاون رئیس پارلمان عراق، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. وی هنگام خروج از مقر پارلمان همران با شماری از نمایندگان کرد مورد حمله قرار گرفت.

محکومیت های بین المللی

در همین ارتباط، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکوم کردن حمله به پارلمان عراق، در خصوص بی ثباتی در این کشور هشدار داد. وی در بیانیه ای تصریح کرد: این مسأله مرتبط با انسداد عمدی روند دموکراتیک است.

وی همچنین بر نیاز مبرم به بازگشت به آنچه منفعت ملت عراق  و منطقه است، تأکید کرد.
آمریکا نیز ابراز نگرانی کرد این مسأله موجب شود مقامات این کشور از مقابله با داعش که تهدیدی فعلی برای عراقی هاست، غافل شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مقتدا صدر یک عالم اگاه هست وشرایط عراق را بهتر از ما میدونه نمایندهها می خواستند دولت عراق را تضعیف کنند و وزرای دولت را تاید نمیکردند تا دولت بلا تکلیف باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مقتضی صدر کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام:این یک هشداربه نمایندگان عراق(وازشماچه پنهان باصراحت وبدون تعارف بگوییم همچنین به نمایندگان مجلس کشورهاوازجمله کشورخودمان است)است که برای مردم کارکنندو...ونمایندگانی که بخواهندباتحصن وکارشکنی وازراه غیرقانونی وجوسازی کارخودراپیش ببرندبایدازاینطریق بعنوان آخرین راهکارآنهارامتنبه نمودوسرجای خودنشاند-هرچندشکرخدادرتاریخ سیاسی انقلاب بجزبرای دفع فتنه هاوگروهکهای وابسته به دشمنان استکباری ازقوه قهریه مردم برای تنبیه مجلسیان-منهای انگشتشماری ازنمایندگان دراوایل -نیازنبوده است وحرکت آقای صدرخیلی قابل نکوهش نیست زیراهمه نمایندگان عراقی "وطنی"نیستندوبرخی گرایش به سعودی وآمزیکادارندومیخواهنددولت قدرتمندی درعراق نباشدو...واهداف وحضور خودرا به انجام رسانند.12/2/1395
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
امریکا با صدام عراق رو به گند کشیدن خدایا رهبرمونو برامون سالم نگه دار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
چرا اخبار ابن روزهای عراق رو واضح پوشش نمیدین حتی اخبار رادیو هم از شما کاملتر پوشش میدن ولی باز نمیگن کی به کیه بعد میگین چرا مردم جذب دیگر خبرگزاری ها و حتی شبکه های معاند میشن. خب وقتی نمیگین آدم مجبور میشه بره اونجا اخبار بعضا نا معتبر و جهت دار کسب کنه
الان مقتدی صدر برا دفاع از طرح تظاهرات کرده یا برا مخالفت؟؟ اصل طرح چیه؟؟ حذف کدوم گروه ها رو در پی داره؟؟ وزرای پیشنهادی به کدوم تفکر تمایل دارن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
حیف این پتانسیل قوی نیست که صرف کارهای بیهوده بشه
خدا بحق علی بصیرت بده به ایشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این مقتدا صدردقیقا نقش جاده صاف کن دشمنان ملت عراق رابازی می کند خدابصیرت بدهدش !
آخرین اخبار