تلاش چین برای ورود به بازار "حلال"

فارن پالیسی: پکن برای بازار 1.6 هزار میلیارد دلاری مسلمانان دندان تیز کرده است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: تلاش‌های چین برای ورود به بازار حلال 1.6 میلیارد مسلمان جهان، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

فارن پالیسی: پکن برای بازار 1.6 هزار میلیارد دلاری مسلمانان دندان تیز کرده است/تلاش چین برای ورود به بازار به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی «فارن پالیسی» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تلاش‌های کشور رسماً بی‌دین چین برای در دست گرفتن بازار حلال 1.6 هزار میلیارد دلاری مسلمانان تاکنون بی‌ثمر بوده است. 

در ادامه گزارش آمده است کالاهای ساخت چین در تمامی نقاط «مکه مکرمه» و «مدینه منوره،» دو شهر مقدس عربستان، به چشم می‌خورد. زنان طبقه متوسط و فقیر جامعه عربستان از کیف، کفش و پوشاک چینی استفاده می‌کنند. لوازم و کالاهای چینی در گوشه و کنار منازل شهروندان عربستانی به چشم می‌خورد... آن‌ها حتی بر روی سجاده‌های ساخت چین نماز می‌خوانند. با این وجود یکی از بخش‌های اصلی بازار مصرف در عربستان همچنان از دسترس کارخانه‌های چینی‌ مصون مانده است: صنعت غذایی.

عربستان بیش از 90 درصد مواد غذایی مصرف داخل را از طریق واردات تأمین می‌کند. بیسکویت‌ و کلوچه‌های اروپا، روغن خوراکی مالزی و تُن ماهی تایلند در کنار آبمیوه و کنسروهای گوشت تولید داخل، قفسه‌های سوپرمارکت‌های عربستان را پر کرده‌اند. با این وجود، سهم چین در این میان، بسیار ناچیز است و تنها به پاستیل‌های حلال تولید یک شرکت آلمانی واقع در «شنژن،» شهر جنوبی چین، محدود می‌شود. 

مدیر کل یکی از شرکت‌های چینی که مواد غذایی حلال تولید می‌کند، در این خصوص می‌گوید: مکه [مکرمه] مرکز جهان اسلام است. اگر ما بتوانیم راهی برای ورود به بازار این شهر پیدا کنیم، مسلمانان سراسر جهان نیز به ما اعتماد خواهند کرد و ما می‌توانیم به بازار جهان اسلام دسترسی پیدا کنیم. با این وجود مواد غذایی حلال تولید چین تاکنون تقریباً در بازارهای خارجی دیده نشده است. 

در ادامه گزارش آمده است: سهم چین از بازار جهانی «حلال» تنها یک‌دهم درصد است؛ بازاری که ارزش آن بالغ بر 650 میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده تا 1.6 هزار میلیارد دلار افزایش یابد. طبق این گزارش، رشد فزاینده جمعیت کشورهای اسلامی در دهه‌های آینده مهم‌ترین دلیل توسعه این بازار خواهد بود.      




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار