در نشست خبری سخنگوی ارشاد مطرح شد:

جلوگیری از ورود کتاب‌هایی با محتوای ترویج افکار تکفیری/ سعودی‌ها از موقعیت کلیدداری مکه سوءاستفاده می‌کنند

نوش‌آبادی گفت: ما خطوط خودمان را برای اعزام به حج اعلام کرده‌ایم ولی تا به امروز جوابی از عربستان دریافت نکردیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که امروز در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ورود کتاب‌هایی که برخی از کشورهای اسلامی برای ترویج افکار تکفیری و تضادهای قومی منتشر کرده‌اند و تصمیم به ارائه آن‌ها در نمایشگاه داشتند، جلوگیری کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که ایران در زمینه برنامه‌ریزی برای حج در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: تصمیم‌گیری برای حج تمتع در اختیار شورای عالی حج و شورای عالی امنیت ملی است و تخطی‌های سعودی‌ها باعث تاخیر در این تصمیم‌گیری شده است. ما همچنان تلاش می‌کنیم و خطوط خودمان را اعلام کرده‌ایم ولی تا به امروز جوابی از عربستان دریافت نکردیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خطوطی که ما برای عربستانی‌ها تعیین کرده و آن‌ها را اعلام کردیم، با محوریت صدور ویزا در داخل کشور و رعایت شئونات ایرانیان و زمان‌بندی مناسب برای انعقاد قراردادها تدوین شده‌‌اند.

نوش‌آبادی اظهار داشت: ما چهار ماه از برنامه‌ریزی‌های خودمان عقب هستیم و بعید است با وجود تخطی‌ها چشم‌انداز روشنی دیده شود.

وی افزود: سعودی‌ها از موقعیت کلیدداری مکه سوءاستفاده می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مسلمانان به وظایف خود برسند. امیدواریم سعودی‌ها به این حق شرعی مسلمانان احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لغو کنسرت چکناواریان اشاره کرد و گفت: بحث ارکستر سمفونیک ملی با وجود همه دغدغه‌ها با تدبیر وزیر فرهنگ رفع شد و شورای ارکستر تشکیل و مدیریت ارکستر سمفونیک به رهبری داده شد و مدیریت مالی از مدیریت هنری منفک شده و کار به صورت تخصصی و شورایی انجام شده تا بعضی کارها که نگران کننده بود، اتفاق نیفتد البته برخی از چالش‌ها در کار رسیدگی به ارکسترها خلل ایجاد می‌کند.

وی افزود: امید است که ما در آینده دغدغه‌ای برای برگزاری برنامه ارکستر سمفونیک ملی چه در داخل تهران و چه در شهرستان‌ها نداشته باشیم.

نوش‌آبادی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: خوشحالیم از اینکه بعد از مدت‌ها انتظار نهایتا با تلاشی که صورت گرفت نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب و در جوار حرم امام راحل برگزار شد.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه نمایشگاه دیروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد و امید است که در فضای جدید بعد از برجام سطح تعاملات فرهنگی ما با کشورهایی که نتوانستیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، برقرار شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مهمی در دیپلماسی فرهنگی دارد و بار دیپلماسی فرهنگی بر دوش این سازمان است. امروز ما شاهد برگزاری نمایشگاهی منظم در جوار حرم امام هستیم و این را به فال نیک می‌گیریم گرچه مشکلاتی هست اما امیدواریم این مشکلات رفع شود

نوش آبادی گفت: ما اعتقاد داریم که وظیفه همه مسئولان است که به فرهنگ کمک کنند و کار فرهنگی فقط وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد نیست خصوصا ما باید در جامعه شرایطی را ایجاد کنیم که مردم دسترسی راحت به کتاب پیدا کنند کتاب و کتابخوانی باید در جامعه نهادینه شود.

وی اظهار داشت: توسعه کتابخوانی و مطالعه نیازمند مراکز توسعه عرضه کتاب است. کتاب نباید فقط در کتابخانه‌ها باشد و باید بتوانیم آن را در جاهای مختلف گسترش بدهیم امروز ما این کاستی و ضعف را داریم که در همه محیط‌ها امکان عرضه کتاب وجود ندارد تا مردم بتوانند دسترسی آسان‌تری به کتاب داشته باشند

وی افزود: ما باید به دنبال نسبت کتابخوانی باشیم برگزاری سالیانه نمایشگاه کتاب یک کار نمادین است گرچه یک رخداد بزرگ فرهنگی است.

سخنگوی وزارت فرهنگ تصریح کرد: اعتقاد ما این است که کتاب باید از این غربت و انزوا در بیاید و جامعه ما با کتاب انس بگیرد.

نوش‌آبادی افزود: ما هم اکنون شاهد کاهش مطالعه هستیم. البته شبکه‌های ارتباطی جایگزین کتاب شده‌اند و به تعبیر مقام معظم رهبری کتابخوانی باید جایگزین پرسه زدن در فضای مجازی شود. به هر حال ما کشوری هستیم که اهداف بلند مدت فرهنگی داریم و کشوری که می‌خواهد اقتصادش دانش بنیان باشد باید با کتاب انس بیشتری بگیرد.

نوش‌آبادی ادامه داد: نمایشگاه کتاب امسال در نوع خودش بی‌مثال است و ما در این نمایشگاه شاهد حضور 2000 ناشر داخلی، 6000 ناشر خارجی و 300 شرکت خارجی هستیم. این اتفاق مبارکی در نوع خودش است که ما توانستیم تعداد زیادی از ناشران خارجی را برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت کنیم و کمیته نظارتی را فعال کنیم تا نظارت محتوایی و شکلی بر روی کتاب‌های لاتین و عربی صورت بدهند.

وی ادامه داد: نظارت محتوایی بر روی کتابهای لاتین و عربی همیشه بوده و از بروز کتابهای مروج افراط‌گرایی جلوگیری شده است.

نوش‌آبادی اظهار داشت: سیاست دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واسپاری امور کتاب به عهده نشر است و ما به دنبال آن هستیم که همه فعالیت‌هایی را که وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند آن را واسپاری کند به بخش‌ها بسپاریم.

وی افزود: ما در حال حاضر در مکانی جدید شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب هستیم و امیدواریم این مکان به دلیل قداستی که دارد بتواند نماد فرهنگ و معنویت باشد. امروزه 900 غرفه در بخش عمومی 360 غرفه در بخش دانشگاهی 270 غرفه در بخش کودک و نوجوان و 140 غرفه در بخش ناشران آموزشی نمایشگاه داریم.

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات کنونی نمایشگاه کتاب به چه دلیل پیش‌ آمده‌اند افزود: دور از انتظار بود که مردم در روز اول استقبال مناسبی از نمایشگاه داشته باشند و خود این نشان می‌دهد که نگرانی کاهش استقبال مردم از نمایشگاه بی‌مورد بود ه و طبیعی است که انتقال امکانات لازم برای نمایشگاه کتاب و تعیین ساختاری جدید برای محیطی جدید دشوار باشد و البته به نظر می‌رسد که به اندازه کافی اطلاع‌رسانی در سطح ملی و بین‌المللی صورت گرفته و مردم می‌دانند نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بود ولی برخی از مشکلات برگزاری نمایشگاه کتاب متعلق به مجموعه نمایشگاهی است و من فکر نمی‌کنم که نگرانی چندانی باشد زیرا آنچه توسط ناشران به عنوان مشکلات مطرح شده به زودی حل می‌شود.

نوش آبادی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید واسپاری امور نشر به صنوف مرتبط با آن به معنی شانه خالی کردن وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی از زیر مشکلات عرصه نشر باشد گفت: همان طور که اشاره شده تیراژ کتاب افت نسبی پیدا کرده و دلیل آن افزایش هزینه هاست اما شاهد تنوع موضوعی کتابها بودیم

وی افزود:‌بخشی از مشکلات میزان تیراژ کتاب‌ها مربوط به پرسه زدن مردم در فضای مجازی است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما هم از مشکلات صنعت نشر مطلعیم و به آنها توجه داریم ولی به هر حال باید از ناشران و نویسندگان  حمایت کردو مکانیزم مناسبی برای یارانه کتاب در نظر گرفت تا از این افت تیراژ خارج شویم

وی ادامه داد: ناشران ما نیازمند حمایت هستند امروزه برخی از کتابها در فضای مجازی منتشر شده و این تخلف است زیرا در هیچ جای دنیا کتابی به صورت غیرمجاز دانلود و منتشر نمی‌شود.

وی ادامه داد: به کاهش تیراژ کتابهای 10هزارتایی به 500 یا 200 تیراژ اشاره کرد و گفت: اگرچه این مشکل است ولی موضوعات کتابها متنوع شده‌اند و حمایت از کتاب به صورت ارائه تسهیلات ناشران و خرید کتاب از آنها برنامه ریزی شده است.

نوش‌آبادی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله مبلغ قابل توجهی از یارانه را برای خرید کتاب از ناشران هزینه می‌کند

وی در بخش دیگری از سخنانش به نحوه نظارت بر کتاب در استان‌ها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از استان‌های کشور شورای نظارت بر کتاب وجود دارد و به ا ستان‌هایی را که این توانایی را دارند اجازه داده شده برای کتابها مجوز صادر کنند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:‌ هم اکنون ارتباطات یارانه‌ای خرید کتاب به استان‌ها داده شده و استان‌ها بر اساس اموری که به آنها واگذار شده اقدام به خرید کتاب می‌کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار