دغدغه های دانشجویان پیام نور/ "مجازی" نامی شیک با باطنی معیوب

کلاس های مجازی هر چند در ظاهر عنوان شیکی دارند! اما در باطن به دلیل مشکلات زیرساختی، نرم افزاری و سخت افزاری دانشجویان را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،سالهاست که با توجه به نیازهای جامعه برای ورود به دانشگاه و دریافت مدرک تحصیلی، انواع آموزشها سر از دانشگاهها در آورده اند. یکی از این دوره های آموزشی که در دانشگاهها برگزار می شود، دوره های مجازی است.

دانشگاه پیام نور در این زمینه خود را سردمدار دوره های مجازی می داند چرا که به دانشگاهی با آموزش از راه دور شناخته شده است.

در کنار کلاسهای غیرحضوری که برای دانشجویانش برگزار می کند، کلاسهای مجازی هم بدون حضور دانشجو و تنها با وصل کردن یک کابل اینترنت در منزل دانشجویان،شکل گرفته اند.

در این میان علاوه بر جوانان دانشجو، کارمندان متقاضی تحصیل در دانشگاه پیام نور به دلایلی از قبیل کمبود وقت، صرفه جویی در هزینه رفت و آمد ترجیح می دهند به کلاسهای مجازی روی آورند اما مشکلات کندی اینترنت امانشان را بریده است.

در نگاه نخست به نظر می رسد این دوره از کلاسها بهتر از آموزشهای حضوری است اما وقتی پای صحبت دانشجویان شرکت کننده در این کلاسها نشستیم، مشکلات این کلاسها و دوره هایش مشخص شد.

متاسفانه زیرساختهای مجازی این دانشگاه علی رغم اعلام مسئولانش پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست چرا که اولیه ترین امکانات برای برقراری یک ارتباط خوب علمی یعنی پهنای باند همواره با مشکلات متعددی مواجه است.

فعالیت 112 واحد مجازی در پیام نور
گفتنی است دانشگاه پیام نور 112 واحد الکترونیکی ( مجازی) در واحدهای خود راه اندازی کرده است اما در زمینه تشکیل کلاس های مجازی مشکلات عدیده ای را برای دانشجویان و حتی استادان ایجاد می شود.

گلایه دانشجویان از کلاسهای مجازی 
نرگس . م دانشجوی دانشگاه پیام نور رشته روان شناسی  واحد تهران در این رابطه می گوید: مشکل بزرگی به نام قطی اینترنت در کلاسهای مجازی، بیداد می کند. این امر به دلیل میسر نبودن زیر ساخت های اینترنتی در زمان برگزاری کلاس، آموزش ها را مختل کرده است.

وی ادامه داد: در زمانی که استاد از طریق اینترنت در حال تدریس است اگر دانشجویان سرعت نت شان بالا نباشد تصویر استاد قطع می شود و دانشجویان ممکن است قسمتی از درس را یاد نگیرند .

به گفته این دانشجو، در کلاس های مجازی به دلیل اینکه دانشجو سر کلاس حاضر نیست و استاد را به صورت مستقیم نمی بیند، کیفیت آموزش بسیار پایین آمده و بسیاری از سوالات دانشجویان بدون پاسخ می ماند. برگزاری کلاس ها به صورت مجازی برای دانشجویان فنی مهندسی به دلیل داشتن فرمول، مشکلات را در دوره های مجازی دو چندان کرده است .

کاهش انگیزه در کلاس های مجازی
مهسا . ب دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور واحد تهران گفت : به دلیل این که در اکثر خانه ها اینترنت پرسرعت وجود ندارد دانشجویان مجبورند برای مشاهده تدریس استادان به کافی نت مراجعه کرده و هزینه های زیادی را متحمل می شوند.

وی ادامه داد : ما در دانشگاه پیام نور به صورت غیر حضوری ثبت نام کردیم اما وقتی وارد دانشگاه شدیم ما را مجبور به شرکت در کلاس های مجازی با این همه مشکلات و مسائل کردند.

برگزاری روش مجازی بنا به درخواست دانشجویان است
اما صدر سخنگوی دانشگاه پیام نور در توضیح این مشکلات به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت : این دانشگاه برای برگزاری کلاس های مجازی، زیر ساخت های شبکه ای را تقویت کرده و دانشجویان می توانند برای فراگیری دروس به دانشگاه بیایند.

صدر ادامه داد: دانشجویانی که به صورت غیر حضوری ثبت نام کرده اند کلاس هایشان با همین شرایط برگزار می شود و هیچ تغییری در روش کار و تدریس ایجاد نمی شود.

پیام نور در تغییر شیوه کلاس های حضوری نقشی ندارد
سخنگوی دانشگاه پیام نور تاکید کرد :بنا بر درخواست دانشجویان، بعضی از کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود و این دانشگاه هیچ دخالتی در تغییر روش آموزش نداشته و این تغییرات با نظر اکثر دانشجویان است.

پیام نور تدبیر کند!
دانشگاه پیام نور در طول این مدت به کانون امید مردم به ویژه اقشار متوسط جامعه تبدیل شده چرا که شرایط تحصیل راحت تر با شهریه کمتر را برای دانشجویان به همراه دارد.

هر چند تمام تلاش خود را به منظور کسب رضایت هرچه بیشتر دانشجویان به عنوان ولی نعمتانش به کار می بندد اما باز هم مشکلاتی وجود دارد که لازم است ریاست این دانشگاه پیگیری های مستمرتری داشته باشد.

برگزاری کلاس های مجازی، شروع راهی در جهت همراهی با پیشرفت تکنولوژی در دنیا است که این مسئله خوش یمنی است. به شرط آنکه زیر ساخت های در نظر گرفته شده مشکلی برای دانشجویان ایجاد نکند.

یک سوال از متولیان 
آیا این انصاف است در مقابل پرداخت شهریه های گزاف دوره های مجازی، این گونه خدمات سطح پایینی به دانشجویان ارائه شود؟ دانشگاه پیام نور که خود را سردمدار دوره های آموزش از راه دور می داند چرا حاضر نیست یک بار برای همیشه این مشکلات را برطرف کند؟

گزارش از حمید جنیدی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
من سایت امتحان میانترم مجازیم بازنشد وبه خاطرهمین ازامتحان جاماندم وبه خاطرهمین کار شما دانشجویان نمیخواههددروسشان مجازی باشند
United States of America
ناشناس
۰۴:۰۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
من که تصویر استاد روندیدم وباقطعی اینترنت ازطرف استاد مواجه بودم دانشگاه اصلا به گروه رشته علوم اجتماعی توجهی نمیکنه هرکسی که درخانه اینترنت داره مشکلی برای کلاس نداره ولی کسانی که اینترنت ندارند بایدازکافی نت استفاده کنند
Japan
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
من به عنوان یک پیام نوری کاملاً این مطالب را قبول دارم
ولی متاسفانه به دلایل نامعلوم اصرار زیادی بر کلاسهای مجازی است
همچنین به دلیلد عدم حضور دانشجو دانشگاه هم بی روح شده است
آخرین اخبار