آبادان؛

بزرگترین بافت تاریخی صنعتی کشور در معرض نابودی

بزرگترین بافت تاریخی صنعتی کشور در آبادان در معرض نابودی است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان مسافرانی كه به آبادان می آیند غالباً مجموعه محله های شركتی پیرامون پالایشگاه این شهر را به عنوان هویت بصری آن می شناسند.

 این مجموعه كه دربردارنده بیش از پنج هزار واحد مسكونی است به همراه درمانگاه ها، مدارس و بازارچه های متعدد در محلات مختلف و فرم های متنوع تشكیل یك بافت را می دهند كه از چند سال پیش به عنوان «بافت تاریخی و صنعتی» مورد شناسایی كارشناسان اداره كل میراث فرهنگی استان خوزستان قرار گرفته است.

 در هیچ منطقه ای از جهان چنین بافت عظیم تاریخی صنعتی یافت نمی شود اما این نمادهای هویت چندی است در معرض آسیب های جدی قرار گرفته و دیر نیست كه نشانی از آنها باقی نماند.

مجاهد ربیعی کارشناس میراث فرهنگی آبادان گفت :منازل شرکتی ابادان همزمان با شهر منچستر انگلیس ساخته شد و سیستم فاضلاب ابادان نیز 13 سال زودتر از شهر منچستر بهره برداری شد .

ربیعی  با بیان اینکه ابادان نخستین شهر مدرن ساز و صنعتی خاور میانه است و همه منازل شرکتی ابادان جزء بافت قدیمی و میراث فرهنگی ابادان محسوب می شوند افزود: ساخت این منازل تقریبا با سخت پالایشگاه ( 1291 ه ش ) همزمان بوده است . لذا بسیار قدیمی و از نظر میراث فرهنگی حایز اهمیت است .

سید شمس الدین نوربخش سرپرست میراث فرهنگی آبادان گفت: از سال هشتاد به بعد این منازل مسکونی که متعلق به شرکت نفت  بود / به افراد شخصی واگذار شد و از ان زمان به بعد بسیاری مالکان این واحدهای مسکونی را تخریب  کرده اند .

سيد اميد نوری رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر هم در این زمینه گفت  : ساخت‌ و سازها در بافت قدیمی آبادان نسبت به گذشته بیشتر شده و نهادهای مسئول به وظایف خود در نظارت بر رعایت ضوابط اعلام شده برای حفاظت به خوبی عمل نمی‌کنند که این موضوع باعث از بین رفتن این بافت شده است.

نوری افزود:اگر بافت قدیمی آبادان در فهرست آثار ملی ثبت شود  می‌تواند در جلوگیری از تخریب بافت مؤثر باشد اما متأسفانه تاکنون به این موضوع توجه نشده است.

وی با بیان اینکه  بافت آبادان متشکل از سه بخش تاریخی، فرهنگی و صنعتی است  گفت این بافت  شامل مناطق بریم، بوارده، هلال بریم، کوی‌های ولی عصر (عج)، قدس، بهار، کارگر، سیکلین و منازل شهرک دریا می‌باشد که در صورت واگذاری منازل مناطق بریم و بوارده به ساکنان پیش‌بینی می‌شود که منازل شرکت نفت در این محله ها نیز به سرنوشت محلاتی که مورد تخریب قرار گرفتند دچار شوند.

سيد اميد نوری گفت: بافت مذکور در آغاز شکل‌گیری دوره صنعت نفت در شهرستان آبادان تشکیل شده و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در سطح کشور است به طوری که فضاهای مسکونی در کنار تأسیسات اداری، آموزشی، رفاهی، تجاری و صنعتی قرار دارند و در طراحی و اجرا به موضوع محیط زیست توجه جدی شده است به نحوی که کلیه ساختمان‌ها دارای فضای سبز می‌باشند و فضای سبز جزو لاینفک ساختمان‌ها است.

وی يادآوری شد: از اوایل دهه هشتاد  و در پی واگذاری منازل به ساکنان / متأسفانه تخریب منازل، ساخت‌وسازهای غیرمجاز به همراه قطع درختان و از بین بردن فضاهای سبز و شمشادها که به عنوان حصار منازل مورد استفاده قرار می‌گرفتند آغاز شد. همچنين در سال‌های اخیر شدت تخریب‌ها افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است به نحوی که ایجاد تغییرات مذکور تناقض شدیدی میان فرم بناها و ناهمگونی در ساختار به وجود آورده است.

سعید محمدپور کارشناس امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان نیز در این باره گفت: یکی از افتخارات ما در شهر آبادان این بود که بافت تاریخی این شهر کاملا سالم بوده و تاکنون مورد هیچگونه تخریبی در آن صورت نگرفته بود. اما طی چندین سال  گذشته، مهمترین بناهای موجود در بافت تاریخی آبادان مورد تخریب قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: کارگرانی که خانه های مسکونی _ تاریخی به آنها واگذار شده،‌ قصد دارند این خانه ها را فروخته یا در این منازل دخل و تصرف کنند. این مساله به منزله نابودی بخش بسیار مهمی از بافت تاریخی شهر آبادان است

محمد پورگفت:این مجموعه تاریخی هنوز در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت نرسیده و کارشناسان میراث فرهنگی استان خوزستان از مسئولان سازمان خواستند که هر چه سریع تر با ثبت این مجموعه تاریخی موافقت کرده و از تخریب آن جلوگیری نمایند.

این کارشناس نیز  در این باره  تاکید کرد: شرکت نفت بدون هیچگونه هماهنگی با میراث فرهنگی / به چنین عملی دست زده است و با توجه به این که این مجموعه هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، وارد مرحله ای خطرناک شده ایم و از مسئولان سازمان می خواهیم که در ثبت بافت تاریخی آبادان اقدام کنند.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ابادان هم در این زمینه  گفت:  شهرداري برابر بند 22 ماده 55 و ماده 102 قانون شهرداري‌ها و ماده 3 آئين‌نامه حفاظت از ميراث فرهنگي كشور مصوبه 1381 شوراي امنيت ملي و بخشنامه 38140 مورخ هفتم آذرماه سال 82/ برای ساخت و سازها و طرحهای عمرانی خود / موظف به  استعلام، از  نظرات ميراث فرهنگي هستند تا بافتهای تاریخی شهر از بین نروند ولی انان در این زمینه هیچ همکاری نمی کنند و این امر ضربه مهلی  به بزرگترین میراث تاریخی صنعتی جهان وارد کرده است .

به هر حال باید برای حفظ این بافت بزرگ تاریخی جهان چاره ای اندیشید در غیر این صورت تا چند سال دیگر از این بزرگترین بافت تاریخی صنعتی کشور / هیچ اثری باقی نمی ماند .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.