یادداشت مشهدی عباس برای نمایش «شاهزاده خانم بد ترکیب»

امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان تئاتر در یادداشتی که برای اجرای نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» نوشت، توجه به لایه های پنهان ذهن کودک و چگونگی بیان موضوعات ارزشی را از ویژگی‌های این نمایش بر شمرد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان تئاتر در یادداشتی که برای اجرای نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» نوشت، توجه به لایه های پنهان ذهن کودک و چگونگی بیان موضوعات ارزشی و تلخ برای کودکان و نوجوانان را از ویژگی‌های این نمایش بر شمرد.

در یادداشت مشهدی عباس آمده است:

به نام خالق باران

یکی از مهمترین ویژگی های یک تئاتر حرفه ای برای کودک و نوجوان کارگردانی آن نمایش است. کارگردانی در حقیقت زبان ترجمه نمایشنامه برای مخاطب است.
 
اینکه در زمان حال بسیاری از موضوعات ارزشی، خشن و یا تلخ هستند و یا همانند نصیحت، زدگی دارند و در عین حال بسیار مهم است که مخاطب کودک یا نوجوان آن را بداند و با این موضوعات بیشتر آشنا شود و ...  . چگونه می شود چنین موضوعاتی را برای مخاطب به بهترین شکل بیان کرد که نه تبعات حسی نامناسب به او وارد شود و نه سوء تفاهم.

این فقط به نوع نگاه کارگردان بستگی دارد و اینکه کارگردان تئاتر کودک و نوجوان باید با ابعاد فکری و رفتاری مخاطب امروز آشنا باشد. بداند چگونه مخاطبش را به قصه نمایش وارد کند و چگونه غیر مستقیم او را درگیر کند و در نهایت چگونه نتیجه گیری نمایش را قبل از اتفاق افتادن بر روی صحنه در ذهن مخاطب ایجاد کند.

«شاهزاده خانم بد ترکیب» در حقیقت لایه های پنهان ذهنی بسیاری از بچه هاست که برخی مواقع به علت خجالت، انزوا، کم رویی و .... بسیاری از موارد دیگر، پنهان می ماند و آشکار نمی شود.

این نمایشنامه با داستان ساده و در حقیقت یکنواخت و طولانی، کمی به داستان بیشتر وفادار مانده است و در شکل نمایشی قوت لازم را ندارد. اما دوست هنرمند خانم مریم کاظمی با همان سادگی و به بهترین شکل این نمایش را کارگردانی کرده است و به نظرم به جرات می توان گفت یک نگاه حرفه ای در کارگردانی مهمترین ویژگی نمایش شاهزاده خانم بد ترکیب است.

شکل نگاه به صحنه ها، شکل استفاده از رنگ، نوع میزانسن ها، بازی روان بازیگرها، حرکات مشخص و زیبا، سکوتها و شلوغی های بجا ، تعویض صحنه ها ی روان ، نگاه متفاوت به شعر و موسیقی و ... در  کل مخاطب درگیر شخصیتها می شود و با آنها همذات پنداری می کند و به همراه نمایش تا پایان همراه میماند.

ناگفته نماند که بازی یکدست آقای حسین محب اهری  یکی از پیشکسوتهای تئاتر که واقعا برای مخاطب این نمایش  طراحی شده و همینطور خانم طیار از بازیگران جوان و پویا که در جهت تحول شاهزاده بسیار خوب ادا شده ، ستودنی است و در نهایت این انتخابهای شایسته یکی دیگر از ویژگی های  کارگردانی است که باز هم صحه ای در کارگردانی درست برای این نمایش است .

 
نمایش شاهزاده خانم بدترکیب تا 24 اردیبهشت ساعت 18 در تالار هنر روی صحنه است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.