به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر؛

پرندگانی که در خاموشی بی‌مسئولیتی جان می‌دهند؟!

قتل عام پرندگان فریدونکنار و مسموم کردن آنها در جنوب برای شکار،گواه صادق ناکارآمدی اقدامات در حفاظت از این شاخص‌های زیستی است.

علی‌رضا هاشمی پرنده شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روز جهانی پرندگان مهاجر، اظهار داشت: غالب پرندگان کشور به دلیل وجود آلودگی، شکار بی رویه و مسموم کردن این گونه ها در جهت صید و تخریب زیستگا‌ه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه حفاظت از پرندگان قوانین و پیشینه خوبی داشته و نسبت به سایر کشورها پیشتاز بوده است، گفت: هم اکنون با عدم اجرای قوانین در این بخش مواجه هستیم چراکه فجایع شکار پرندگان جنوب کشور از طریق مسموم کردن و قتل عام آنها در فریدون کنار گواه صادق ناکارآمدی  اقدامات در حفاظت از این گونه هاست.

این پرنده شناس با اشاره به اقدامات انسان به عنوان بزگترین عامل تهدید پرندگان، تصریح کرد: 26 گونه از پرندگان کشورمان، در لیست حفاظت جهانی قرار دارند که جلوگیری از روند روبه کاهش جمعیتی آنها با تعامل بخش مردمی،دولتی، نگاه جهانی و بین المللی محقق نخواهد شد.

هاشمی در خصوص لزوم حضور پرندگان گفت: پرندگان شاخص زیستی طبیعت هستند اگر حضور و روزگار خوبی داشته باشند مطمئناً وضعیت اکوسیستم خوب خواهد بود، در غیر اینصورت باید بدانیم که وضعیت زندگی یا اختلال و تغییر در اکوسیستم از روند مطلوب خود خارج شده است.

وی بابیان اینکه پرندگانی چون پرنده غاز پیشانی سفید کوچک، کرکس مصری و شکاری در دنیا وضعیت اسفباری دارند، افزود: جمعیت این پرندگان در کشور ما نسبت به تعداد جهانی آنها خوب است اما اگر روند حفاظت از آنها با اجرای قوانین پیش نرود و همچنان انسانها در حق حیات این گونه‌ها دخالت کنند مطمئناً همین تعداد نیز از کشور ما را ترک خواهند کرد.

این پرنده شناس در پایان گفت: سازمان گردشگری به جای‌اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر را قدر بداند در تلاش است که این روز را به تماشای پرندگان اختصاص دهد که کار اشتباهی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.