عبدالله عبدالله هم به تاجیکستان می رود

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید که قرار است امروز رییس اجراییه کشور به تاجیکستان برود. وی افزود، فردا ۲۳ ثور (۱۲ می) پروژه کاسا یک هزار در کشور تاجیکستان افتتاح می‌شود.

عبدالله عبدالله هم به تاجیکستان می رودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید که قرار است امروز رییس اجراییه کشور به تاجیکستان برود. وی افزود، فردا ۲۳ ثور (۱۲ می) پروژه کاسا یک هزار در کشور تاجیکستان افتتاح می‌شود.

روز سه شنبه ۲۱ ثور اشرف غنی رییس جمهور کشور به تاجیکستان رفت. این نخستین سفر رییس جمهور به این کشور است.

آقای غنی در این سفر با  امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در مورد روابط هر دو کشور بحث و گفتگو کردند.

روز گذشته رییس جمهور غنی در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که افغانستان و تاجیکستان تاریخ، فرهنگ، زبان و منافع مشترک دارند.

وی افزود که ما از پروژه کاسا ۱۰۰۰ پشتیبانی کامل می‌کنیم و افغانستان تمام موانع و مشکلات را که در برابر این پروژه وجود داشت، از بین برده است.

در سفر رییس جمهور غنی به تاجیکستان، چند توافق‌نامه به شمول توافق‌نامه تبادله زندانیان هر دو کشور به امضا رسید.

به اساس گزارش‌ها به تعداد ۳۳۰ زندانی افغان به تاجیکستان و ۳۰ زندانی  تاجیکستانی در افغانستان زندانی هستند.

رییس جمهور غنی  در مورد مبارزه با تروریسم گفت: «تروریسم نه ملت می‌شناسد و نه هم دین و سرحد و ما در صف مقدم مبارزه با این پدیده شوم بین‌المللی قرار داریم و حرکت و  اراده ما برای محو این پدیده شوم، همه جانبه است.»

کاسا یک‌هزار یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه‌یی آسیای مرکزی به شمار می‌رود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ از سوی پروسه کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی (ریکا) معرفی گردید.

پروژه کاسایک‌هزار انتقال برق قرغیزستان و تاجیکستان با ۱۲۵۰ کیلومتر لین ولتاژ بلند به افغانستان و پاکستان است.

این پروژه دارای دو استیشن تغییردهنده برق «ای سی» به «دی سی»  و برعکس آن در مناطق سنگتوده تاجیکستان به ظرفیت‌های (۱۳۰۰ میگاوات) تا نوشیره پشاور خواهد بود.

یک دستگاه ترانسفارمر ولتاژ بلند در حوزه برقی پلخمری تاسیس خواهد شد تا برق مورد نیاز افغانستان (۳۰۰ میگاوات) و انتقال آن به پاکستان نیز تأمین شود.

مجموعه بودجه این پروژه در حدود ۱.۱۷ میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است و تا به حال بانک جهانی، ایالات متحده امریکا، انگلستان، بانک سرمایه‌گذاری اروپایی و بانک توسعه اسلامی در حصه رفع خلای مالی این پروژه تعهد کرده اند.

گفته می‌شود که افغانستان سالانه معادل ۴۵ میلیون دالر از ترانزیت برق به پاکستان عاید به دست خواهد آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار