نمایشگاه کتاب از آثار کاغذی تا الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی نیز مانند کتاب های کاغذی پنجره ای از جهان شگفت انگیز را به سوی انسان می گشاید و باعث سعادت و فرزانگی جامعه می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر مردم معتقدند به جای استفاده از کاغذ برای تولید کتاب می توان از فضای الکترونیک استفاده کرد و بدین ترتیب نویسندگان، کتاب های خود را به صورت دیجیتال به بازار نشر ارائه کنند.

بیشترین استدلال این افراد، مخالفت با از بین بردن درختان برای تولید کاغذ و آسیب زدن به محیط زیست است.

به گفته آنها، می توان به جای قطع درختان و نابودی جنگل ها کتاب ها را در تبلت، لب تاب و موبایل خواند و بدین ترتیب علاوه بر مطالعه، آسیبی هم به محیط زیست وارد نکرده ایم.

اما بسیاری از کتابخوان های حرفه ای و ناشران، خواندن کتاب های چاپی و قابل لمس را به مطالعه الکترونیکی آنها ترجیح می دهند.

این افراد می گویند، لذتی که در بدست گرفتن کتاب کاغذی وجود دارد در مطالعه با ابزارهایی نظیر تبلت وجود ندارد.

در این میان بسیاری از ناشران هم دلیل پایین آمدن فروش خود را ظهور و بروز کتاب های دیجیتال دانسته و می گویند: با روی کار آمدن این کتاب ها دیگر کسی سراغ کتابفروشی ها نمی رود و وقت خود را صرف گشتن یک کتاب نمی کند زیرا از طریق اینترنت براحتی می توان کتاب مورد نظر را دانلود و مطالعه کرد بدون اینکه کتاب پاره و یا باعث اشغال شدن فضا شود.

امسال 18 ناشر فعال در حوزه دیجیتال به شکل تخصصی در نمایشگاه کتاب حضور دارند و حدود 60 ناشر هم در کنار آثار مکتوب، آثار دیجیتال خود را عرضه می کنند.

کتاب های کاغذی و دیجیتال جایگاه خود را دارند

مدیر انتشارات تیمور زاده بعنوان بزرگترین ناشر کتابهای دانشگاهی و پزشکی در این باره می گوید: مقایسه کتاب های کاغذی و دیجیتال اشتباه است، زیرا هر یک دارای یک جایگاه، مزایا و معایبی هستند و کارکردهای خود را دارند.

فرهاد تیمور زاده می افزاید: طبیعی است که در برخی حوزه ها، استفاده از کتاب های الکترونیکی به صرفه تر و راحت تر است بعنوان مثال، در صورتی که دانشجویی در رشته پزشکی بخواهد برای تحقیقات و کارهای پژوهشی از کتاب های مرجع استفاده کند، بهره مندی از کتاب های دیجیتال بهتر است زیرا جستجوی منابع به صورت الکترونیکی از طریق اینترنت و دسترسی به آنها آسان تر است.

وی ادامه می دهد: در برخی موارد هم کتاب کاغذی کاربرد بهتری دارد مثلا فردی نمی تواند با خود لب تاب را حمل کند و یا تلفن همراهش این قابلیت را ندارد که بتواند به کتاب الکترونیکی دسترسی پیدا کند از این رو بهتر است کتاب کاغذی را مطالعه کند.

به گفته تیمور زاده، کتاب کاغذی این قابلیت را دارد که بتوان حتی در حال درازکش آن را در دست گرفت و مطالعه کرد هرچند کتاب الکترونیکی نیز بر اساس نیاز مردم، جای خود را در میان آنها باز کرد.

کتاب های دیجیتال تهدید نیستند

تیمور زاده که کتاب های دیجیتال را تهدید نمی داند،‌ اضافه می کند: باید کارشناسان و فعالان عرصه نشر انعطاف پذیر باشند و نسبت به اتفاقاتی نظیر کتاب های دیجیتال انعطاف داشته باشند ، این افراد باید شرایط شغلی خود را با نیاز مخاطبان وفق دهند.

وی با بیان اینکه ناشران متناسب با نیاز مردم این کالای فرهنگی را تولید کنند، می گوید: وقتی مخاطب نیاز به کتاب دیجیتال دارد باید آن را دریافت کند از این رو نمی توان وی را مجبور کرد که برای زنده نگهداشتن کتاب، کتاب کاغذی خریداری کند.

به گفته تیمور زاده، نشر الکترونیک هیچ منافاتی با نشر کاغذی ندارد زیرا هردو خوانندگان و مخاطبان خود را دارند.

این فعال عرصه نشر با انتقاد از میزان و سرانه مطالعه در کشور ادامه می دهد: آنچه بیشتر اهمیت دارد، مطالعه و خواندن است نه کتاب دیجیتالی و یا کاعذی ، شاهد مطالعه پایین مردم هستیم که این یک تهدید است.

وی توضیح می دهد: فایل دیجیتالی بسیاری از رمان ها، شعرها و داستان ها در برخی از گروه های تلگرامی و کانال های فرهنگی وجود دارد که با کسب اجازه از صاحبان آنها برای استفاده در اختیار اعضا گذاشته شده اما خود شاهدم در یکی از این گروه های 150 نفره فقط سه نفر از این فایل ها استقبال کرده اند.

کتاب دیجیتال هزینه کمتر خوانندگان بیشتر

کارشناس برنامه نویسی و یکی از مسئولان مؤسسه فناوری اطلاعات «فکر» نیز معتقد است: امروزه به دلایل زیادی از جمله کمبود وقت، مردم به خواندن کتاب های الکترونیکی روی آورده اند، نشر دیجیتال به ناشران و نویسندگان این امکان را می دهد که با هزینه های کم تر بتوانند خوانندگان بیشتری را در آن واحد داشته باشند.

حسن راضی با بیان اینکه نشر دیجیتال مشکلات و نواقصی نیز دارد، می افزاید: سوء استفاده و همچنین افزایش سرقت ادبی، مباحث امنیتی و هک شدن از سوی هکرها، نبود تجارت الکترونیکی در برخی کشورها که خرید و فروش الکترونیکی کتاب را با مشکل مواجه کرده از چالش های پیش روی این صنعت است.

بسترهای نشر دیجیتال فراهم شود

مدیر انتشارات نشر ثالث نیز  می گوید: ایران در زمینه بهره گیری از فناوری های رایانه در سطح جهانی جامعه ای بروز است و اکنون در این کشور به بیشتر برنامه های بروز دنیا در زمینه فناوری دسترسی داریم.

محمد علی جعفریه می افزاید: بسترهای پیشرفت نشر الکترونیک باید در کشور ایجاد شوند زیرا در صورتی که این بسترها فراهم نشوند، طالبان و دوستداران فناوری کتاب الکترونیک ناگزیر هستند از امکانات و ناشران خارجی در این زمینه استفاده کنند.

به گفته جعفریه، امروز در همه جای دنیا مردمی را می ببنیم که در ابزارهای دیجیتال خود مانند تلفن های هوشمند و تبلت سرگرم کتاب خواندن هستند، با فراگیر شدن این فناوری دیگر نمی توان جلوی حضور و گسترش آن را گرفت از این رو خواه ناخواه این فناوری در ایران هم باید ایجاد و گسترده شود.

کلام آخر

بی تردید فراگیری نشر الکترونیک می تواند نقش مهمی در افزایش سرانه کتابخوانی کشور داشته باشد و به ارتقای فرهنگی جامعه ایران کمک کند.

همکاری روزافزون ناشران کتاب های کاغذی با ناشران الکترونیک نیز می تواند به بهبود روند فرهنگ کتابخوانی در کشور کمک کند.

کتاب الکترونیک مانند کتاب کاغذی بعنوان یاری مهربان و همراه انسان می تواند عاملی برای سوق دادن انسان به سوی نیکبختی و افزوده شدن معلومات وی برای عبور از مسیر پر تلاطم روزگار باشد.

بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 25 اردیبهشت ماه 95 با شعار فردا برای خواندن دیر است در مجموعه شهر آفتاب میزبان علاقه مندان و دوستداران کتاب و کتابخوانی است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.