المانیتور: چرا تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران ناکام می‌ماند؟

به نوشته المانیتور، جمهوریخواهان می‌کوشند پیش از پایان دوران اوباما، علاوه بر تمدید تحریم‌های گذشته علیه ایران، بسته جامعی را به آن بیافزایند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در گزارشی نوشت: کنگره آمریکا از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران موفق نشده است تحریم جدیدی را علیه این کشور به تصویب برساند. اما این مسئله بدان معنا نیست که طرفداران توافق هسته‌ای ایران می‌توانند نفسی به راحتی بکشند.

 در پشت صحنه، قانونگذارانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا قانونی جامع را به ادعای آن‌ها برای مجازات ایران به دلیل نقض حقوق بشر، انجام آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های دیگر به تصویب رسانند. 

از همین رو لایحه‌ای که هدف از آن تجدید تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران است، به رغم حمایت‌های هر دو حزب در 18 ماه گذشته بی‌نتیجه مانده است. 

سناتور «رابرت منندز،» عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا، در این خصوص مدعی شد: معتقدم مقامات ارشد حزب جمهوریخواه قصدی برای تمدید تحریم‌های سابق بدون وضع تحریم‌های جدید ندارند. به طور قطع خواستار تمدید تحریم‌های گذشته هستم؛ اما در صورتی که این مسئله منتهی به یک بسته تحریمی جامع‌تر علیه ایران شود.

منندز با توافق ایران مخالف است و مدتهاست با گروهی به ریاست «باب کورکر» برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران همکاری می‌کند. کورکر 11 مه (22 اردیبهشت) به المانیتور گفت این طرح دو حزبی در آستانه پیروزی قرار دارد.

 منندز با اشاره به اظهارات اخیر رودز درباره روش کاخ سفید در به ثمر رساندن توافق هسته‌ای ایران گفت: به طور قطع افرادی مانند ما که پیش از این سخنان نیز نسبت به مسائل مطرح شده آگاه بودیم و قصد داشتیم تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع کنیم، اکنون اقدام خود را موجه و قابل‌توجیه‌تر از گذشته می‌دانیم.

«پال رایان،» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز 9 مه (19 اردیبهشت) در واکنش به اظهارات رودز ادعا کرد: پیش از آن که اوباما کاخ سفید را ترک کند، باید مانع امتیازدهی بیشتر او به ایران شویم. ممانعت از دسترسی ایران به مبادلات دلاری، یکی از اقداماتی است که باید انجام شود. 

«اد رویس،» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، و «الیوت اِنگل،» یکی از اعضای دموکرات کنگره، از افرادی هستند که روی این طرح کار می‌کنند. آن‌ها ابراز امیدواری کرده بودند طرح مذکور را تا زمان برگزاری کنفرانس سالانه کمیته روابط  عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) به پایان برسانند.

انگل در همین خصوص ادعا کرد: در ابتدا تصور کردیم شاید بتوانیم به این روند سرعت ببخشیم؛ زیرا فعالان آیپک بهترین افرادی هستند که می‌توانستند به ما در این زمینه مشورت دهند. اما سپس نتوانستیم به دلیل کمبود زمان این لایحه را به کنفرانس آیپک برسانیم.

بنابر این گزارش، «بن کاردین،» مقام ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا، نیز موافقت خود را با تمدید تحریم‌های گذشته ایران و اعمال تحریم جدید به دلیل برنامه موشکی این کشور اعلام کرد. اما به نظر می‌رسد مقامات جمهوریخواه به دنبال تحریم‌های بیشتری علیه ایران هستند.

کاردین در همین خصوص گفت: ما می‌توانیم در این زمینه به توافق برسیم؛ اما من در مقامات ارشد حزب جمهوریخواه چنین تمایلی را احساس نمی‌کنم.

در انتهای این گزارش آمده است: مذاکرات دو حزبی و گروهی در کنار تلاش‌های تک‌نفره برای تحریم ایران بوسیله قانونگذاران آمریکایی ادامه دارد؛ اما این تلاش‌ها تاکنون راه به جایی نبرده‌اند. به طور مثال «تام کاتن»  11 مه (22 اردیبهشت) در رأی‌گیری مجلس سنا نتوانست برای تصویب اصلاحیه لایحه هزینه انرژی رأی کافی بیاورد تا بتواند مانع از خرید آب سنگین ایران شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
الان که تحریم ها لغو شده واقعا همه چی خوب شده خدا رو شکر میگن پراید قراره بشه یه ملیون
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اونا می خواهن ایران را نابود کنند چه روشی هر روشی!

ما باید دستورات رهبرمان را گوش کنیم و باور کنیم و اجرا کنیم. اختلاف باعث ذلت و نابودی ما است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ايالات متحده امريكا در حال فعلي خودش درگير مشكلات ...
Germany
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
باور کنید این بمب اتم رو بسازید جرات تو گفتنو و تحریمو ندارن ... به گور باباشون بخندن که بخوان تحریم کنن ... با قلدر باید مثل خودش رفتار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
امیدوارم که دیگه تحریم نشیم چون تحریم ضربات سنگینی به یک کشور میتونه وارد کنه
بعضیا مثل احمدی نژاد تحریم رو کاغذ پاره میدونن و اینجا نظر مینویسن که البته جای تاسف داره که انقدر ساده لوحانه و سطحی به تحریم نگریسته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بی جا کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
هرغلطی دوستدارن برن بکنن.جوجوبیاماروبخور.ملت ایران ازفولادهم سخترن
Germany
نانشاس
۱۸:۳۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خواهشا شعار نده...ما که از فلاکت و گرونی بیچاره شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
یا الله
آخرین اخبار