ادعای ارنست: ایران باید برای تشویق سرمایه‌گذاری بین‌المللی از اقدامات بی‌ثبات‌کننده دست بکشد

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد اقدامات ایران مانند آزمایش موشکی، دلیل دست نیافتن این کشور به رابطه تجاری دلخواه با جامعه بین‌المللی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، «جاش ارنست،» سخنگوی این کاخ، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا «بن رودز،» مقام کاخ سفید را برای ادای توضحیات  و حضور در یکی از جلسات استماع این کمیته درباره توافق اتمی ایران دعوت کرده  است، آیا کاخ سفید با این دعوت موافقت کرده یا با آن مخالفت است؟، گفت: به نظر می رسد که رئیس این کمیته به  لفاظی ها و سخنان نادرست درباره توافق اتمی ایران بسیار علاقمند است و وی از برخی از افراد خواسته است که در این رابطه توضیح دهند. در حقیقت بعضی از اعضای  این کمیته موضوع مذکور را پایه ریزی کرده اند.

وی در ادامه گفت: من نمی دانم تشریفات مربوط به سوگند خوردن اعضای سنا چیست. اما شمار زیادی از اعضای سنا سوگند می خورند. سناتور کروز هم می تواند در این جلسات سوگند حضور پیدا کند و توضیح دهد  زیرا او 25 اوت (4 شهریور) مدعی شد در نتیجه توافق بیش از 100 میلیارد دلار  به ایران خواهد رسید. ما همچنین شاهد بودیم که سناتور «تام کاتن» گفته بود که توافق و رفع تحریم ها می تواند به آنها 100 میلیارد دلار بدهد. این موضوع درست نیست و سناتور کاتن به شدت دروغ می گوید. مردم آمریکا به خوبی این موضوع را که لفاظی های جمهوری خواهان درباره توافق با ایران  نادرست است،درک می کنند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: ما از هر فرصتی برای اینکه اعضای کنگره درباره اظهارات خود توضیح دهند،استقبال می کنیم. حقیقت این است که هر  آنچه که دولت، «بن رودز» و رئیس جمهور آمریکا درباره توافق ایران گفته، درست از آب درآمده است. منتقدان ما می گویند که ایران برای مدت زیادی به توافق پایبند نخواهد بود؛ اما آنها پایبند بوده اند.

وی ادامه داد: منتقدان ما می گویند که که راهی برای راستی آزمایی  این موضوع که ایران به مفاد توافق پایبند خواهد بود، وجود نخواهد داشت. بازرسان بین المللی این کار را انجام داده اند و آنها دسترسی لازم برای تأیید این موضوع که ایران به مفاد توافق پایبند بوده است، در اختیار داشته اند.

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا کاخ سفید خواهان همکاری تجاری بانک های اروپایی با ایران است؟ گفت: کاخ سفید خواهان آن است که به مسئولیت ها و تعهدات خود درباره مؤسسات مالی بین المللی عمل کند و برای آنها این موضوع را توضیح دهد که بایدها و نبایدها در رابطه با ایران چیست. این موضوع نه تنها بخشی از توضیحات وزیر خارجه بوده است؛ بلکه او به طور مفصل هم تلاش کرده است که این قوانین را  برای موسسات مالی بین المللی توضیح دهد.

وی افزود: اجرای تحریمها را به طور کامل جدی می گیریم و موسسات بزرگی هستند که باید غرامت های زیادی را به خاطر دور زدن تحریمها پرداخت کنند. ما در این خصوص بسیار جدی هستیم.

این سخنگو مدعی شد: موضوع دومی که باید به آن اشاره کنم این است که ایرانی ها درباره این حقیقت که آنها شاهد روابط تجاری دلخواهشان با جامعه بین المللی  نبوده اند، ابراز نگرانی کرده اند. به نظرم پاسخ ساده ما به این پرسش این است که به طور قطع ایران می تواند کارهای بیشتری انجام دهد تا سبب تشویق سرمایه گذاری بین المللی شود؛ زیرا سرمایه گذاری بین المللی به دنبال یک محیط با ثبات تجاری برای انجام دادن تجارت است و اگر شما به طور منظم آزمایش های موشکی بالستیک انجام دهید که قطعنامه های سازمان ملل را که بر برنامه موشکی شما وضع شده اند نقض کنید، این سبب ایجاد اعتماد در مقامات تجاری نخواهد شد. 

او در ادامه ادعا کرد: اگر شما از تروریسم در سراسر جهان حمایت کنید، به طور ویژه نمی تواند اقدامی متقاعد کننده برای مقامات تجاری باشد. بنابراین کارهای زیادی وجود دارد که ایران می تواند، انجام دهد. حقیقت این است که وزیر خزانه داری و وزیر خارجه نشست های مختلفی با مقامات تجاری از سراسر جهان  داشته اند، تا نشان دهند که ما  تا چه اندازه مسئولیت خود را در این باره  جدی می گیریم. ما قوانین را می دانیم و به طور قوی آنها را اجرایی می کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
عزیزجان یاخیلی ساده ایکه اینحرف رومیزنی یاکه بطوره کل ازموضای بهرحال این پست فطرتها بهانهاشون زیاده ازحقوق بشرگرفته تاحرفهاب مفته دیگه.پس بهترین کااین بودکه گربه رادم حجله بایدکشت یقین داشته باسیدآمریکا وجوجه غربهاش هیچ غلطی نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعضی وقت ها اونا راست میگن. انجام آزمایش های موشکی درست بعد از توافق هسته ای بزرگترین اشتباه بود. به نظرم این رزمایش حداقل یه سال دیگه باید انجام میشد تا به خوبی بتونیم از برجام استفاده کنیم.
Germany
مهدی
۲۳:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
مزخرف نگو عزیز.اصلا این حرفا نیست اینا با ماهیت انقلاب ما مشکل دارن .پس چرا زمان شاه بما بروز ترین تسلیحاتو میدادنو این حرفا نبود.
آخرین اخبار