آموزش مباحث ازدواج سالم در 57 دانشگاه کشور/ اهمیت اصول تربیتی کودک تا قبل از 3 سالگی

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت از آموزش مباحث ازدواج سالم و فرزند آوری در 57 دانشگاه کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛درنشست خبری پویایی، بالندگی  وجوانی جمعیت که صبح امروز در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برگزار شد، شهرام رفیع فرد سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت درخصوص برنامه‌های این وزارت خانه برای افزایش جمعیت گفت:‌ درکنار اقدامات آموزشی برای افزایش جمعیت اقداماتی مبتنی برشرایط جامعه ازسال گذشته آغاز شده و در دوره دوم این برنامه در 400 شهراجرا می‌شود.

وی افزود: ‌در57 دانشگاه مباحثی شامل ازدواج سالم، مدیریت خانواده، حمایت های مالی و عاطفی وروش فرزند آوری سالم آموزش داده می‌شود.

رفیع فرد درخصوص اهداف وزارت بهداشت از اجرای این برنامه ها عنوان کرد: هدف، آموزش و ترویج رفتارهای سالم برای ازدواج و فرزندآوری در سن مناسب و رفتن به سوی چند فرزندی به دلیل مزایای آن برای نهاد خانواده است.

وی ادامه داد: داشتن فعالیت فیزیکی لازم و دوری از رفتارهای پرخطر برای داشتن خانواده پایدار الزامی است .

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه این برنامه‌ها برای همه اقشار جامعه اجرا می‌شود، گفت: همه گروه‌های سنی باید با وظایف خود آشنا شوند تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند.

وی ضمن ابراز نگرانی از بالا رفتن سن ازدواج و باروری درجامعه اظهار داشت: این یک تهدید برای جامعه و خانواده محسوب می‌شود، بنابراین ازدواج و فرزند‌آوری در سن مناسب می‌تواند موجب پویایی کشور و کاهش خشونت‌های رفتاری در خانواده شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت با بیان اینکه سیاست های کلی جمعیت تمام دستگاه‌ها را موظف به  اجرای وظایف خود در راستای سلامت جامعه کرده، بیان کرد : وظایف وزارت بهداشت در دو جهت کمک به داشتن زندگی سالم برای کاهش مرگ ومیر مادران و نوزادان، 
عواقب بارداری و حوادث ترافیکی و همچنین حمایت از زوج های نابارورنیازمند به مداخلات بهداشتی، رفتاری و درمانی با مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش سزارین و عوارض زایمان و رایگان شدن زایمان طبیعی از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت برای تمام استان‌ها است.

رفیع فرد با بیان اینکه تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش امضا شده، گفت: طبق این تفاهم نامه آموزش مهارت‌های بهداشتی و باروری از پیش دبستان تا پایان دبیرستان در مدارس داده می‌شود.

وی افزود: جلوگیری از مرگ و میر زودرس و تغییر سبک زندگی از طریق سفیران سلامت راه اندازی شد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت ضمن تاکید بر ارتباط موثر والدین با نوزادان تا قبل از 3 سالگی عنوان کرد: اگر والدین تا قبل از 3 سالگی  ارتباط موثری با کودک نداشته باشند کودک ظرفیت مغزی خود را برای زندگی سالم از دست می‌دهد.

وی تاکید کرد: باوجود اینکه تکامل مغزی تا قبل از 8 سالگی اتفاق می‌افتد، نظام آموزشی فعالیت خود را از 7 سالگی آغاز می‌کند، بنایراین اگر بخواهیم افراد جامعه از لحاظ اقتصادی مولد باشند باید قبل از 8 سالگی روی رفتارهای آن ها کار شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار