در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

دیناروند: حمایت از تولید داخل سیاست وزارت بهداشت/ صنعت تجهیزات پزشکی در حال رشد است

رئیس سازمان غذا و دارو و نائب رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی کشور با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع واردات تجهیزات پزشکی به کشور پرداخت.

دیناروند: حمایت از تولید داخل سیاست وزارت بهداشت/ صنعت تجهیزات پزشکی در حال رشد است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع واردات تجهیزات پزشکی با حضور رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و روحی نائب رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در ابتدای گفتگوی ویژه خبری امشب درباره این که آیا علت آمار بالای واردات تجهیزات پزشکی به کشور عدم کیفیت تولیدات داخلی است گفت: اگر ما بحث تجهیزات پزشکی را مد نظر قرار دهیم این تجهیزات مشتمل بر ده ها هزار نوع کالا است، تجهیزات پزشکی بسیار متنوع است بنابراین بازار وسیعی دارد ضمن این که بازار داخلی ما کفاف نمی دهد که برای همه محصولات پزشکی تولید کننده ای وجود داشته باشد چرا که برخی کالاها در حدی نیست که تولید آن صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان این که مشکل کشور ما این است که استراتژی صنعتی ما به گونه ای طراحی شده که تولید به جای واردات باشد، گفت: مشکل از این جا ناشی می شود که تنها نگاه ما به داخل کشور معطوف است بنابراین سرمایه گذاری برای جمعیت 80 میلیون ایرانی در برخی تولیدات تجهیزات پزشکی و یا حتی برخی تولیدات دیگر ممکن است از نظر اقتصادی ارزش نداشته باشد.

فرآیند ثبت و کنترل واردات تجهیزات پزشکی سخت‌گیرانه نبوده است

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که ما در محدودیت واردات دارو خیلی دقیق‌تر عمل کردیم تصریح کرد: متاسفانه در مورد تجهیزات پزشکی ساز و کارهای ثبت و فرآیند کنترل وارداتمان تا به امروز خیلی سختگیرانه نبوده است.

روحی نائب رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی نیز با بیان این که قرار نیست هر چیزی که در کشور نیاز داریم خودمان آن را تولید کنیم گفت: سیاست و نیاز کشور این است که ما به سمت تولید کمی و کیفی پیش برویم ضمن این که باید بحث توجیه اقتصادی را نیز همیشه مد نظر داشته باشیم.

وی در ادامه به علت افزایش واردات تجهیزات پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: مشکل واردات بیش از حد تجهیزات پزشکی مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه هم اکنون که درها باز شده برخی مسئولین فرض های قرمز خوبی برای خارجی ها باز می کنند.

نائب رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی همچنین یادآور شد: حدود یک میلیارد دلار واردات تجهیزات پزشکی ما است که البته اگر تولید داخلی نباشد شاید این رقم به سه برابر افزایش پیدا می کرد.

سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و محدودیت واردات برای کالاهای مشابه تولید داخل است

دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این که سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و محدودیت واردات کالاهایی است که مشابه آن در داخل تولید می شود گفت: ما این سیاست را از سال 93 عملیاتی کردیم و همان طور که پیش تر اشاره شد در حوزه دارو توانستیم خیلی موفق تر از حوزه تجهیزات پزشکی عمل کنیم.

وی با اعلام این خبر که پرتال سازمان غذا و دارو در حال تکمیل است گفت: این پرتال کمک می کند که ظرفیت تولید داخل را کاملاً متوجه باشیم و بدانیم که نیاز به واردات به چه میزان است تا اگر نیازی به واردات نباشد جلوی آن گرفته شود ضمن این که در دو سال اخیر منابعی که از نظر ما واردات آن لزومی نداشته به طور قاطع جلوی وارداتشان گرفته شده است.

دیناروند با اشاره به این که در تجهیزات پزشکی کشور تولید کننده هستیم گفت: 60 درصد تجهیزاتمان در اختیار وارد کنندگان است

صنعت تجهیزات پزشکی در حال رشد

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که تولید کننده ام آر آی نمی توانیم باشیم اظهار داشت: صنعت تجهیزات پزشکی در حال رشد است لذا باید اذعان داشت که صادرات بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به این که برای حمایت از تولید فقط وزارت بهداشت نمی تواند حامی باشد افزود: تصمیم گیرنده یا تنظیم کننده همه سیاست ها در این حوزه نیستیم.

روحی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید گفت: رهبر معظم انقلاب همیشه بر بحث تولید داخلی تاکید فراوانی داشتند.

نائب رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به ضرورت حمایت اقتصادی در داخل کشور ادامه داد: بسیاری از هیئت های کره ای، آسیایی و اروپایی برای همکاری با ایران وارد کشور شدند.

وی با اشاره به این که با کشور کره برای ساخت بیمارستان تفاهم نامه امضا کرده‌ایم ادامه داد: یکی از نقدها در این حوزه را می توان قیمت گذاری در زمینه تجهیزات پزشکی دانست به طوری که متاسفانه بر تولید کنندگان ظلم شده است.

روحی با اشاره به این که باید بازار محور باشیم افزود: تمامی هزینه های افراد کره ای را دولت این کشور برای حضور در نمایشگاه ایران پرداخت کرده است.لذا اگر می خواهید وارد کننده باشید این امر باید با بهره گیری از انتقال تکنولوژی و سرمایه صورت گیرد.

یعقوب زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان تجهیزات پزشکی در ادامه برنامه با اشاره به این که تجهیزات صادر شده به خارج از کشور بیمارستان های دولتی و خصوصی هم نیز استفاده می کنند.

وی با اشاره بسته های حمایتی وزیر بهداشت گفت: باید بتوانیم اقدامات مناسبی را برای حمایت از تولید کنندگان انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، یعقوب زاده ، روحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار